W203 algemene vragen

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 11:48

In mijn zoektocht naar een 'nieuwe' Benz is mijn interesse voor een W203/S203 toch wel sterk gegroeid. Ik keek vooral naar W220's, maar qua formaat is mijn huidige BMWtje eigenlijk wel goed bevallen. En zo'n 203 is toch eigenlijk een mini-220 8-) daarnaast is een neerklapbare achterbank ook wel makkelijk.
Mijn BMW is een echte rijdersauto, maar minder een reisauto (te onrustig). Dat ligt ook wel aan de verlaging en sportwieltjes, maar toch...
Daarom even wat vragen voor de W203-goeroe's:

1: is een W203 op de achterbank ruimer dan een W202? Beenruimte van een W202 is echt te weinig...
2: kun je een W203 als 'rustige/stille' auto bestempelen? Het moet in ieder geval een 6-pitter zijn, maar hoe zit het met wind- en bandengeluid?
3: via Autoweek zie ik een theoretisch toerental van een C320 van bijna 3000rpm bij 120km/u, klopt dat? Lijkt mij erg veel...
4: zijn de helderglas koplampen op een pre-mopf te plaatsen? Of kom je dan uit op aftermarket units?
5: wat zijn de opties voor de sturen, het pre-mopf stuurwiel krijgt van mij de 1e prijs qua lelijkheid :sst:
6: ik lees regelmatige electronische problemen, hoe 'erg' is het en wat zijn de meest voorkomende kwaaltjes?

Een W203 met leuke wielen, verlaging en heldere koplampen vind ik wel erg goed te pruimen :goedzo:
W203 klarglas.png
W203 klarglas.png (984.57 KiB) 1693 keer bekeken
Laatst gewijzigd door plorie op 20 feb 2017 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Logboek S500.
michelC32AMG
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 dec 2016 20:51
Mercedes-Benz: C32 AMG

20 feb 2017 12:14

plorie schreef:In mijn zoektocht naar een 'nieuwe' Benz is mijn interesse voor een W203/S203 toch wel sterk gegroeid. Ik keek vooral naar W220's, maarqua formaat is mijn huidige BMWtje eigenlijk wel goed bevallen. En zo'n 203 is toch eigenlijk een mini-220 8-) daarnaast is een neerklapbare achterbank toch wel heel makkelijk.
Mijn BMW is een echte rijdersauto, maar minder een reisauto (te onrustig). Dat ligt ook wel aan de verlaging en sportwieltjes, maar toch...
Daarom even wat vragen voor de W203-goeroe's:

1: is een W203 op de achterbank ruimer dan een W202? Beenruimte van een W202 is echt te weinig...
2: kun je een W203 als 'rustige/stille' auto bestempelen? Het moet in ieder geval een 6-pitter zijn, maar hoe zit het met wind- en bandengeluid?
3: via Autoweek zie ik een theoretisch toerental van een C320 van bijna 3000rpm bij 120km/u, klopt dat? Lijkt mij erg veel...
4: zijn de helderglas koplampen op een pre-mopf te plaatsen? Of kom je dan uit op aftermarket units?
5: wat zijn de opties voor de sturen, het pre-mopf stuurwiel krijgt van mij de 1e prijs qua lelijkheid :sst:
6: ik lees regelmatige electronische problemen, hoe 'erg' is het en wat zijn de meest voorkomende kwaaltjes?

Een W203 met leuke wielen, verlaging en heldere koplampen vind ik wel erg goed te pruimen :goedzo:
De bijlage W203 klarglas.png is niet meer beschikbaar
Ik heb een aantal antwoorden op vragen van je, zelf heb ik een C32 Amg, en heb 2 weken een W203 leenauto (4 cilinder diesel) gehad.
2: De W203 vind ik zeker een rustige/stille auto, ook de Amg variant. Wind- Bandengeluid hoor ik nauwelijks in mijn auto. Ik had het leuker gevonden als het motorgeluid beter hoorbaar zou zijn, maar dat is persoonlijk ;)
4: Ik heb zelf helderglas koplampen in een prefacelift model. De vorige eigenaar van mijn auto zei dat het originele koplampen zijn. Ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
6: De W203 heeft wel last van kenmerkende elektronische problemen. Wat ik zelf ervaren heb: d
-De stoelgeheugenmodule bleef stroom trekken, waardoor de accu leeg liep.
-Stoelverwarmingsmatten van de Amg variant zijn slecht, reparatie kost veel geld.

Ook nog een tip: let op roest bij de W203: wielkasten, onder de deuren en achter de kentekenplaathouder op de kofferbak.
Bijlagen
Als voorbeeld
Als voorbeeld
20170214_152514.jpg (249.34 KiB) 1670 keer bekeken
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 12:29

Tnx, dat zijn duidelijke antwoorden :goedzo: klinkt in ieder geval hoopgevend. Tot nu toe heb ik alleen aan W203's gesleuteld, maar er nog niet mee gereden.
Roest blijft met die bouwjaren idd altijd een aandachtspunt.
Logboek S500.
michelC32AMG
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 dec 2016 20:51
Mercedes-Benz: C32 AMG

20 feb 2017 12:34

plorie schreef:Tnx, dat zijn duidelijke antwoorden :goedzo: klinkt in ieder geval hoopgevend. Tot nu toe heb ik alleen aan W203's gesleuteld, maar er nog niet mee gereden.
Roest blijft met die bouwjaren idd altijd een aandachtspunt.
Yes. gewoon een goede aankoopkeuring doet wonderen maar vraag specifiek of ze op lekstroom controleren (had ik dat maar gevraagd ;) ).
Kleine aanvulling nog: kachel/climatecontrol stelmotoren zijn ook een zwak punt
Andere W203 rijders/specialisten kunnen je vast nog wel meer tips geven.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 feb 2017 13:09

plorie schreef:1: is een W203 op de achterbank ruimer dan een W202? Beenruimte van een W202 is echt te weinig...
2: kun je een W203 als 'rustige/stille' auto bestempelen? Het moet in ieder geval een 6-pitter zijn, maar hoe zit het met wind- en bandengeluid?
3: via Autoweek zie ik een theoretisch toerental van een C320 van bijna 3000rpm bij 120km/u, klopt dat? Lijkt mij erg veel...
4: zijn de helderglas koplampen op een pre-mopf te plaatsen? Of kom je dan uit op aftermarket units?
5: wat zijn de opties voor de sturen, het pre-mopf stuurwiel krijgt van mij de 1e prijs qua lelijkheid :sst:
6: ik lees regelmatige electronische problemen, hoe 'erg' is het en wat zijn de meest voorkomende kwaaltjes?
1: nee, allebei ronduit krap (ik heb dan ook altijd ruzie op de achterbank omdat geen van beide kinderen achter mij willen zitten)
2: niet echt, een 203 heeft een lawaaierig interieur - de materialen die daarin zijn gebruikt kraken, rammelen en ratelen nogal graag
3: geen idee...ik heb andere motorvarianten
4: ja - die zijn 1 op 1 in te bouwen - heldere bixenon koplampen (@michel) zijn verbouwd vanaf modeljaar 2003 - heldere halogeen lampen vanaf modeljaar 2005
5: tot en met modeljaar 2002 past er alleen maar een 203 stuur in een 203 (sedan, station, coupe)...vanaf modeljaar 2003 past er meer maar moet er mogelijk wat aan de stuurkolom module worden vervangen...vanaf modeljaar 2005 past vrijwel alles (211, 219, 171, 209) aan sturen dat in die tijd is verbouwd geweest
6: pre 2003 modellen hebben regelmatig last van defecte achterste SAMs en EZS'en...pre 2005 modellen hebben veel last van memory stoelstuurunits die de CAN actief houden (waardoor de accu leegloopt)...alarm sirenes gaan veel stuk...pre 11/2001 modellen hebben nogal eens last van defecte ESP stuurunits en verder valt het allemaal wel mee

qua 203 zou ik altijd voor een Mopf model gaan (al was het alleen maar vanwege het audiosysteem en kombi instrument want dat ziet er bij de pre Mopfs echt voor geen meter uit)

greetingz,
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 13:43

Dat is dan weer iets minder hoopgevend :lol:

Geldt die stuurwissel alleen voor de knopbediening of ook voor claxon en airbag (1-/2-fase airbags)? De kans is groot dat er aftermarket audio in komt, dus stuurwielbediening zal mij een worst wezen...

Ik zal er eens mee moeten gaan rijden in hoeverre ík hem stil en rustig vind.
Erg jammer van de sturen. De EZS's zijn te repareren voor zover ik lees? Op een auto van 2-4k zit je niet te wachten op een reparatie van 1k. Dat geld steek ik liever in een compleet nieuw onderstel 8-)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3197
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

20 feb 2017 15:10

waarom zou je voor een pre MOPF willen gaan? Anders als dat die al youngtimer zijn voor de bijtelling kan ik geen reden bedenken.

wij hebben zelf het 2005 model met sinds een jaartje de esp melding en ooit de hoofdremclinder laten vervangen omdat deze intern druk verloor. Verder by far de beste auto die we ooit gehad hebben
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 15:23

Poppel180 schreef:waarom zou je voor een pre MOPF willen gaan?
Omdat een leuk aangeklede mopf met een fatsoenlijke motor meer kost dan ik uitgeef aan auto's (aanschaf dan tenminste :lol: ).
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

20 feb 2017 17:53

Poppel180 schreef:
waarom zou je voor een pre MOPF willen gaan?

@plorie
Ik heb 2 W203's gereden. Geen 6-cylinders, maar 200 kompressors, de eerste pre-mopfl bj2000 een 6-bak, de tweede een mopfl bj 2005 met de 722.6 automaat.

RUIMTE: Ideaal formaat auto. Niet te groot, kleine draaicirkel en het comfort van een D-segmenter. Voorin prima, ook voor lange mensen. Zoek je ruimte achterin, voor grote kinderen bijv. moet je als passagiers voorin niet te lang zijn. Met de stoelen in de achterste standen is er niet voldoende beenruimte voor grote volwassenen. Probeer er een te vinden met neerklapbare achterbank (zeldzaam in NL) zodat je ook nog eens wat vervoeren kan. En plaats een opblaasbare lendesteun. Kost niks en voegt veel toe aan de wat vlakke rugleuning.

GELUID: Ik vond mn het pre-mopf een uitstekende reisauto. Ben er veel mee op verre vakanties geweest. Na 14 uur sturen stapte ik zonder al te vermoeid te zijn weer uit. Het mopfl-model was een ander verhaal door downsizing van 2l naar 1.8l van M111 naar M271 motoren; de M271 was binnen een stukje beter te horen incl. op den duur vermoeiende toon daarin. Ik vond de M111 serie dus een veel prettiger motor. Maar goed dat waren 4-cylinders; jij gaat voor een 6-cylinder.

COMFORT/RIJGEDRAG Het pre-mopfl en het modpfl model (vanaf tweede helft 2004) verschillen m.i. als hemel en aarde. Je hoort iedereen altijd over dat "mooiere" dashboard e.d., maar de ondershuidse aanpassingen waren veel ingrijpender. De C moest waarschijnlijk "sportiever" (zucht) worden en veren bussen stabilisatoren werden stijver gemaakt, het stuurgedrag directer. Resultaat: stugger en reed minder goed rechtuit; maar dat laatste kan ondanks 2x uitlijnen en andere banden exemplarisch zijn geweest. En o ja, de zitting met veren aan de achterzijde er onder die i.c.m. het soepele onderstel iedere rimpel gladstreken, maakten plaats voor een vaste zitting met schuim. Dahag MB-comfort. Ik (53) heb m 2 jaar gehad en vanwege het verlies aan veercomfort spijt dat ik mn oude beestje had weggedaan. Maar goed, vergeleken met een 3-serie oid zal ook het mopfl-model nog comfortabel zijn ;-) En onder een pre-mopfl kan je 17 (standaard was 15 of 16 meen ik) of 18 inch zetten voor wat directer stuurgedrag...

ELECTRONICA Met de pre-mopfl driemaal een storing gehad: tweemaal ESP/BAS waarbij de eerst de dwarsversnellingssensor moest worden vervangen en vervolgens de stuurhoeksensor. Eenmaal een ABS storing door een kapotte sensor op een achternaaf. O ja, en een lambdasonde. Duur als je dat door MB moet laten doen: met de kennis van nu en van jou: zelf te repareren. Met de mopfl niets electronisch.

CAROSSERIE Ga je voor het comfortabeler pre-mopfl model, kijk dan naar de bj 2002-3-4. Felsnaden deuren en kofferdeksel zijn gekit en beter beschermd tegen roest; felsranden binnenzijde schermen zijn tenzij het een binnenslaper was, alle gevoelig voor roest. Dat schijnt na 2004 te zijn opgelost. Mn tweede C had er althans geen last meer van.

ESSENTIEEL Parkeersensoren achter en liefst ook voor.

Suc6 met je zoektocht !

P.s. Ik weet wel een heel mooie pre-mopfl C240 staan. Wat is er eigenlijk is met dat blok? Drinkt als een 320, presteert als een 200k lees ik wel eens. Is dat nu echt zo? En wat ik wel eens weten wil: hoe goed zijn die pre-mopfl V6 motoren. Goed, dan koop ik zelf misschien...
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4284
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

20 feb 2017 21:54

Is dit wat voor je.
Auto is van mijn overbuurman, prijs valt nog wel over te praten.
En hij heeft nooit echt op onderhoud bezuinigd.

http://link.marktplaats.nl/m1137168108
Bijlagen
S430.jpg
S430.jpg (57.22 KiB) 1468 keer bekeken
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 22:43

Dat is zeker een mooie! Niet direct wat ik voor ogen had (4matic, gas icm > 3 ton, vraagprijs).
Is alleen de lak designo?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4284
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

20 feb 2017 22:49

Ja, alleen de lak.
Hij heeft er probleemloos 150.000 km op gas mee gereden.

Reden dat de auto te koop is omdat die een E55 Designo (211)niet kon weerstaan. ;)

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

20 feb 2017 23:24

Ik vind persoonlijk de w203 facelift een geweldige auto . 2005 met nu 210.000km op de teller .

Ik vind de 271 dus een fijne motor :$ . Ik heb deze auto de eerste 85k als demo gereden en is daarna naar mijn ouders gegaan waar we nu samen de stand op 210k hebben gezet .
En eigenlijk zonder problemen .

Min punt is wel de ruimte voor de achter passagiers , dat is niet ruim bemeten .

Kom gerust een keer een uitgebreide proefrit maken peter
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 feb 2017 23:25

@Rene SLK230 bedankt voor je uitgebreide verhaal, top :goedzo:
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8357
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

20 feb 2017 23:27

Oja , ik hoorde die ouwe nog zeggen : heb zaterdag 6,2 op de 100 km gehaald .
Tijdens een vakantie naar Zweden heb ik met volle bepakking de 1 op 17 ook gehaald
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Plaats reactie