Het word weer wat kouder dus tijd om mn standkachel op mn w211 te gaan gebruiken......alleen werkt deze volgens mij niet.
Als ik op de afstandbediening druk om hem aan te zetten dan gaat het rode lampje naast mn versnellingspook branden en hoor ik een zoemend geluid van onder de motorkap alleen voel binnen nergens geen (warme) luchtstroming. Nooit geen standkachel gehad dus weet niet goed wat ik moet verwachten. Voel je deze blazen? Hoe warm word het? Wat word er verwarmd?
standkachel defect??
- plorie
- Berichten: 20872
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Een standkachel heeft een opstarttijd met zelfdiagnose. Als de standkachel een fout detecteert dan stopt het gezoem na iets van 1 minuut.
In elk geval duurt het ff een poosje voordat de ca. 10L koelvloeistof is opgewarmd, pas na een tijdje kun je warme lucht in je interieur verwachten. De standkachel verwarmt je motor, de motor geeft warmte aan de kachel. De standkachel verwarmt niet direct het interieur.
Overigens komt het regelmatig voor dat de brander/gloeier van de standkachel vervangen moet worden.
In elk geval duurt het ff een poosje voordat de ca. 10L koelvloeistof is opgewarmd, pas na een tijdje kun je warme lucht in je interieur verwachten. De standkachel verwarmt je motor, de motor geeft warmte aan de kachel. De standkachel verwarmt niet direct het interieur.
Overigens komt het regelmatig voor dat de brander/gloeier van de standkachel vervangen moet worden.
Logboek S500.
- Frits
- Berichten: 3809
- Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
- Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
- Specialisatie: W126/140 + LPG
- Locatie: Ouderkerk
Je moet hem in ieder geval 20 - 30 minuten voor vertrek inschakelen om wat warmte in je interieur te hebben.
Frits
Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
...en wat doet het magneetventiel dan?plorie schreef:In elk geval duurt het ff een poosje voordat de ca. 10L koelvloeistof is opgewarmd, pas na een tijdje kun je warme lucht in je interieur verwachten. De standkachel verwarmt je motor, de motor geeft warmte aan de kachel. De standkachel verwarmt niet direct het interieur.
greetingz,
- RenevK
- Berichten: 622
- Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
- Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
- Specialisatie: Autodetailing
Ik heb ook voor het eerst een standkachel en ben nog wat aan het experimenteren. Dus weet niet of deze informatie iets toevoegt, maar wellicht heb je er wat aan.
- Standkachel wordt ingesteld met een tijd;
Als ik circa 10 minuten later dan de ingestelde tijd instap dan is de standkachel uit(gegaan).
Interieur is opgewarmd (aangenaam) en motortemperatuur geeft iets minder dan 40 graden aan.
Als ik circa 5 minuten later dan de ingestelde tijd instap dan is de standkachel nog aan het verwarmen.
Interieur voelt iets minder aangenaam (maar is wel ‘opgewarmd’) en motortemperatuur zit tussen de 0 en 40 graden. Er wordt wel warme lucht het interieur in geblazen (heel zachtjes).
Ik neem aan dat als ik de standkachel handmatig activeer er geen verschil zal zijn in de werking en het moment van automatisch uitschakelen.
- Van de zomer – op een warme dag – waarschijnlijk per ongeluk de standkachel via de AB geactiveerd en voelde ik koude lucht toen ik instapte. In eerste instantie had ik niets door en zag na het wegrijden opeens blauwe lichtjes op het knopje van de standkachel. Ik was redelijk verbaasd, maar lijkt erop dat de standkachel dus ook kan ‘koelen’.
Heb nog wel diverse pogingen gedaan (internet, handleiding) om erachter te komen hoe de standkachel werkt, maar staat niet (of minimaal) beschreven in de handleiding.
Van een medeforummer ook nog als tip gekregen om bij de voertuiginstellingen te kijken of er een tijd en het aantal graden kon worden ingesteld, maar dat is niet het geval.
- Mijn conclusie tot zover;
Het lijkt er dus op dat de standkachel (waarschijnlijk) bij een bepaalde motortemperatuur vanzelf uitschakelt en ook het interieur verwarmt. Ik denk dat het van de buitentemperatuur afhangt hoelang de standkachel aan blijft om de (motor) temperatuur te bereiken.
In de tijd dat ik de standkachel bewust aan het ben uitproberen zijn de verschillen van de buitentemperaturen hooguit een paar graden, dus nog geen ervaring bij (fors) koudere temperaturen.
Dit betreft overigens een originele MB standkachel in een S204, bwjr 2012.
- Standkachel wordt ingesteld met een tijd;
Als ik circa 10 minuten later dan de ingestelde tijd instap dan is de standkachel uit(gegaan).
Interieur is opgewarmd (aangenaam) en motortemperatuur geeft iets minder dan 40 graden aan.
Als ik circa 5 minuten later dan de ingestelde tijd instap dan is de standkachel nog aan het verwarmen.
Interieur voelt iets minder aangenaam (maar is wel ‘opgewarmd’) en motortemperatuur zit tussen de 0 en 40 graden. Er wordt wel warme lucht het interieur in geblazen (heel zachtjes).
Ik neem aan dat als ik de standkachel handmatig activeer er geen verschil zal zijn in de werking en het moment van automatisch uitschakelen.
- Van de zomer – op een warme dag – waarschijnlijk per ongeluk de standkachel via de AB geactiveerd en voelde ik koude lucht toen ik instapte. In eerste instantie had ik niets door en zag na het wegrijden opeens blauwe lichtjes op het knopje van de standkachel. Ik was redelijk verbaasd, maar lijkt erop dat de standkachel dus ook kan ‘koelen’.
Heb nog wel diverse pogingen gedaan (internet, handleiding) om erachter te komen hoe de standkachel werkt, maar staat niet (of minimaal) beschreven in de handleiding.
Van een medeforummer ook nog als tip gekregen om bij de voertuiginstellingen te kijken of er een tijd en het aantal graden kon worden ingesteld, maar dat is niet het geval.
- Mijn conclusie tot zover;
Het lijkt er dus op dat de standkachel (waarschijnlijk) bij een bepaalde motortemperatuur vanzelf uitschakelt en ook het interieur verwarmt. Ik denk dat het van de buitentemperatuur afhangt hoelang de standkachel aan blijft om de (motor) temperatuur te bereiken.
In de tijd dat ik de standkachel bewust aan het ben uitproberen zijn de verschillen van de buitentemperaturen hooguit een paar graden, dus nog geen ervaring bij (fors) koudere temperaturen.
Dit betreft overigens een originele MB standkachel in een S204, bwjr 2012.
Logboek S204
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
nee - dat kan de standkachel niet...de standkachel kan wel ventileren (dat blauwe LEDje)RenevK schreef:maar lijkt erop dat de standkachel dus ook kan ‘koelen’
bij een 204 wordt er een vertrektijd ingesteld en berekent de standkachel zelf hoe lang die nodig gaat hebben om de ingestelde interieurtemperatuur te bereiken...het kan dan ook zijn dat de standkachel eerst opstart en na verloop van tijd uitschakelt om dan 5 minuten voor de vertrektijd nog weer op te starten
bij de 211 kan alleen een starttijd ingesteld worden en dat is de tijd waarop de standkachel begint te verwarmen en dat doet die dan 45 minuten lang (tenzij anders ingesteld)
in alle gevallen is er een ingestelde drempelwaarde voor wat betreft de accuspanning waarop de standkachel zichzelf uitschakelt
standkachel systemen zijn voorzien van een magneetventiel (tenminste - bij de originele mercedes standkachel...bij aftermarket webasto inbouwen wil dat magneetventiel nog wel eens ontbreken) zodat de standkachel eerst een kleiner koelwatercircuit op kan warmen zodat het interieur opwarmt en pas in een later stadium een groter koelwatercircuit opwarmt zodat ook de motor al vast wat opwarmt (althans, zo was het ooit)
bij een 211 met 581er airco bedienunit of een Mopf 580 airco unit komt er een standkachel symbool in het display te staan wanneer de standkachel aan het werk is...wanneer de standkachel actief is loopt altijd de interieur ventilator mee en zul je dus iets luchtverplaatsing moeten kunnen voelen (bijvoorbeeld langs de voorruit)
greetingz,
- B-Buster
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 17 jan 2016 14:40
- Mercedes-Benz: CLS 500 | Opel Omega 3.0
- Specialisatie: Detailing
Bij de Webasto Thermo Top C die in mijn Omega zit heb ik meegemaakt dat deze gereset moest worden toen de auto een lege accu had gehad. De kachel hoorde je inschakelen en bleef vervolgens zoemen, zonder actief te gaan verwarmen of het interieur bij te schakelen. Via de diagnosedraad uitgelezen en na een simpele reset werkt hij weer als vanouds.
Jammer dat mijn E deze optie niet heeft, toch maar eens op zoek naar zo'n set.
Jammer dat mijn E deze optie niet heeft, toch maar eens op zoek naar zo'n set.
-
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 06 aug 2016 10:44
- Mercedes-Benz: E280 combi W211
Thnx voor de berichten, zal hem na laten kijken want hij blijft wel zoemen maar voel echt nergens luchtstoming, rare is dat ik van de zomer idd wel het blauwe lampje zag branden en wel luchtstroming voelde......