W203 C180 compressor koelvloeistof verlies

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
JAN -FRANS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2016 10:58
Mercedes-Benz: MERCEDES-BENZ

30 mei 2016 11:42

Ik moet om de +/- 1000km koelmiddel bijvullen . Er staan 36000km op de teller. De wagen geeft geen witte rook
ook niet bij warme motor, ik heb het sijsteem 2 dagen op 1,4 bar druk gezet zonder druk verlies, de ramen dampen
niet aan bij de verwarming op max. , de vloermatten voelen niet vochtig aan , in het vloeistofreservoir zie geen
mayonaisevorming , het oliepeil blijft op max. zonder mayo aan de peilstok ook niet aan de olie dop , olie afgetapt
normale kleur en hoeveelheid , uitwendig is er geen lekkage te bespeuren aan de motor .
Het voertuig is van 2005 ik heb het particulier tweedehands aangekocht , dus geen garantie .
Motorinhoud 1796cc , 105 kw , motorcode 271946 , type 203 , c180 kompressor.
Wie weet hier een oplossing voor ?
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

30 mei 2016 14:04

Beste Jan-Frans,

Even voor mijn begrip: De auto is 11 jaar oud, en heeft 36.000 km. op de teller staan? :S Of is dat 360.000 km.?

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
JAN -FRANS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2016 10:58
Mercedes-Benz: MERCEDES-BENZ

30 mei 2016 14:09

Dit zijn wel degelijk 36000 km
Gebruikersavatar
handyman762
Berichten: 161
Lid geworden op: 31 aug 2014 13:23
Mercedes-Benz: 2018 w205 C180 Amg Line
Locatie: Lansingerland

30 mei 2016 15:20

Als je geen druk verliest hebt, blijft alleen de dop als verdachte over, of heb je die al vervangen?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 mei 2016 15:49

1,4 bar is toch bijna niks? Kan me voorstellen dat je daar zo'n kleine lekkage (bijvullen op 1000km is niet veel) niet mee zichtbaar krijgt.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25807
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

30 mei 2016 16:16

Zonder al te neerbuigend te zijn: Veel mensen vullen koud bij tot max. Dan wordt het teveel er telkens via de overloop uitgegooid.
Koud vullen tot min en dan checken of het op min blijft.
Andere mogelijkheid is een lek dat pas ontstaat (of bereikt wordt) bij bedrijfstemperatuur. Op een plek die je niet ziet zoals tussen radiator en condensor.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
JAN -FRANS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2016 10:58
Mercedes-Benz: MERCEDES-BENZ

30 mei 2016 16:32

De dop is niet vervangen , maar ik had een drukmeter geplaatst tussen de dunne leiding (die naar het reservoir loopt )
en het reservoir met de oorspronkelijke dop . De max. druk is 1.4 bar en dan blaast hij af .
Er zijn ook geen sporen van lekkage rond de dop waar te nemen .
Ik vindt 1 liter bij vullen per +/- 1000 km voor wagen met maar 36.000 km op de teller toch veel.
Dan geeft wel de melding van koelvloeistof nakijken
JAN -FRANS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2016 10:58
Mercedes-Benz: MERCEDES-BENZ

30 mei 2016 16:44

Beste Jeroen wat bedoel Je eigenlijk met condensor in Belgie gebruiken we dikwijls andere benamingen ?
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25807
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

30 mei 2016 17:51

Het onderdeel van het aircosysteem waarin het koudemiddel condenseert 8-)
Kleine radiator voor je radiator.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

30 mei 2016 18:05

Ik bedoel dat de lekkage klein is en dus met beperkte druk moeilijk te vinden.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

30 mei 2016 18:37

Maar wat is dan een normale testdruk (proefdruk)? Je wilt het koelsysteem ook niet opblazen :roll:.

Ik neig toch richting de koppakking; je hoeft niet altijd symptomen te zien bij een kleine, beginnende lekkage ...
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
ducatimo
Berichten: 549
Lid geworden op: 30 dec 2011 21:24
Mercedes-Benz: W203 C180 Kompressor 2004 ,honda cbr 600 RR

30 mei 2016 19:12

Je zou de dop van het koelvloeistofreservoir kunnen halen en de motor een tijd laten lopen in ieder geval zolang dat de thermostaat open gaat daarna even kijken in het koelvloeistofreservoir zie je daar kleine luchtbelletjes (dat kan van belletjes die je in bv een cola fles ziet tot grotere belletjes) dan heb je toch echt een kapotte koppakking.
Voel ook eens aan de rubberslangen als die vrij hard aan voelen na een tijdje een draaiende motor gehad te hebben of een ritje van 10 km ofzo dan bouwt ie ook daar druk op wat ook een teken van een kapotte pakking is.
Heb zelf al meerder keren een kapotte pakking gehad zonder mayo of witte rook.
Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
JAN -FRANS
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 mei 2016 10:58
Mercedes-Benz: MERCEDES-BENZ

30 mei 2016 23:06

Wat ducatimo voorstelt heb ik ook al geprobeerd , de motor laten lopen zonder dop tot de thermostaat open gaat , maar de beweging van de
koelvloeistof in het reservoir was volgens mij normaal ( een iet wat draaiende beweging zonder belletjes ).
Jeroen als ik me niet vergis het aircosysteem en het koelsysteem zijn toch niet met elkaar verbonden , dan kan er toch geen lekkage van het ene
systeem naar het andere ontstaan .
Wat plorie betreft de max. druk staat vermeld op de dop , als de druk hoger wordt dan opent de klep in de dop .
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

31 mei 2016 00:44

Daarom moet je ook afpersen op de plek van de dop ;)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25807
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

31 mei 2016 05:40

Zucht... Nee, maar ze zitten wel zo dicht op elkaar gemonteerd dat je het niet ziet wanneer daar een klein lekje zit dat pas gaat lekken wanneer je thermostaat open gaat.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Plaats reactie