Aanschaf A170 /W169

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Caddykever
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2015 07:19
Mercedes-Benz: A170/W169

07 mei 2015 07:28

Goedemorgen, wij hebben 2 weken geleden een A170 benzine aangeschaft, W169 is dat geloof ik. Ik ben al een paar keer terug geweest naar de garage en ben nu heel erg aan het twijfelen wat ik met de auto ga doen, vandaar dat ik even advies vraag. De auto rammelde aan de voorkant en nu is gebleken dat de schokbreker lekt en kapot is. Deze wordt ook vervangen door de garage. Verder vond ik dat er een tikkend geluid in of bij de motor zat. Dit is ook nagekeken maar volgens de monteur zou dit een of andere sensor zijn die de brandstof toevoer regelt, open gaat staan en doordat hij open en dicht gaat zou hij tikken. Dit kon geen kwaad zei hij want als hij er een andere sensor in zou zetten zou dit precies hetzelfde geluid geven. Ik heb er geen verstand van en neem aan dat de monteur hier gelijk in heeft. De w169 heeft ook een lamellendak. Helaas heb ik hier al gelezen dat dit altijd problemen geeft. Vorige week heeft het dak gelekt en is schoongeblazen door de garage. Gisteren heeft het enorm geregend en nu lekt hij zelfs meer dan c=voorheen. Voorstijl tot aan het dashboard is nat maar ook de middenstijl. Ik weet niet meer wat ik met de auto moet doen, hij is heel mooi en rijdt heel goed. Maar als ik dit al na 2 weken heb wat staat mij dan nog meer te wachten? Ik heb trouwens wel een maandomruilgarantie gekregen van de garage. We hadden er geen proefrit mee kunnen maken tijdens de aankoop en de verkoper was ervan overtuigd dat ik er niet meer mee terug zou komen omdat de auto mij zou bevallen dat hij het aandurfde om omruilgarantie te geven. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

07 mei 2015 11:02

Op zich is de W169 A-klasse (net als de W245 B-klasse) een hartstikke leuke auto waar je nauwelijks tot geen problemen mee moet krijgen vermits... de auto netjes onderhouden is. De enige "known bugs" die altijd terugkomen zijn:
  • Roest aan de onderkant van de portieren en achterklep (bouwjaar 2004-2006, zie mijn logboek 1e blz.);
  • De korte levensduur van de startmotor (maar weet niet of dit ook geldt als 'ie eenmaal vervangen is);
  • Ondichtheid van het lamellenschuifdak, maar dit lijkt ook sterk samen te hangen met het (gebrek aan) onderhoud eraan;
  • De korte levensduur van de voorveren;
  • Problemen met het elektronisch brein van de CVT automaat.
Verder is het echt een hartstikke leuke auto. Mijn ouders hebben ook een W169 A170 en hebben daar in 8 jaar tijd (naast het reguliere onderhoud bij de MB dealer) nog maar een reparatie aan gehad (haperend deurslot op een achterportier).

Ik vermoed dat "de garage" en "de monteur" geen Mercedes-Benz garage en MB monteur zijn. Dat hoeft natuurlijk geen enkel probleem te zijn, maar zeker met de gevoelige en kwetsbare onderdelen van deze auto zou ik vooral NIET naar een universele garage gaan. Wat mij betreft zou ik heel hard weghollen van deze garage vanwege twee dingen. Ten eerste hoort het blok geen herrie te maken, en een sensor maakt geen geluid. Ten tweede is JUIST dat schuifdak een zeer gevoelig onderdeel, en "even schoonblazen" geeft wat mij betreft dezelfde indruk als iemand die denkt dat je met een Bahco alle reparaties aan een auto kunt doen, inclusief het werken aan de elektronica.

Over je vraag wat wijsheid is: Als het nog mag, geef deze auto dan terug. Lees je de volgende keer vooraf in v.w.b. het type auto wat je aanspreekt, en doe ZEKER WEL een proefrit vooraf, en laat een aankoopkeuring doen.
Ik weet niet hoe oud je bent, en hoeveel auto's je al hebt gehad, maar laat dit een les zijn waar je hopelijk nog heel lang plezier van hebt :goedzo:

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20882
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

07 mei 2015 12:37

+1, laat nu alles 100% fixen onder garantie (liefst bij iemand die deze wagens kent) of breng hem terug.
Logboek S500.
Caddykever
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mei 2015 07:19
Mercedes-Benz: A170/W169

08 mei 2015 22:03

Ti's opgelost! Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8146
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

08 mei 2015 22:26

Fijn! Mogen we ook nog weten wat het was? Wellicht dat iemand anders ooit via de zoekfunctie op dit onderwerp uitkomt... het zou dan fijn zijn als er IIIIIEEEETS meer informatie zou staan. :)

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie