Waarom heeft een W201 verschillende buitenspiegels?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Du Quartier
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2010 10:53
Mercedes-Benz: W245 B180 cdi dec-2006
Specialisatie: Aerodynamica, composieten
Locatie: Noord-Brabant

24 aug 2014 22:34

motorhan schreef:Ik denk dat het niks met luchtweerstand te maken heeft want dan zouden ze het nog steeds doen en ook alle andere automerken.
Het lijkt er op dat er in eerste instantie door de ontwerper geen rekening is gehouden met een rechter spiegel. en dat een andere ontwerper opdracht heeft gekregen een rechter spiegel te tekenen en later bleek deze afwijkend. maar ja de mallen zijn al gemaakt besteld dus maken we er een klets verhaal bij waar de consument intrapt.

De echte reden zullen we wel nooit weten. en je kijkt toch niet aan 2 kanten tegelijk tenzij je voor of achter de auto staat.
Sterk verhaal maar ik kan me (als vliegtuigbouwkundige en product development engineer) niet voorstellen dat bij zo'n goed geëngineerde auto als de W201 dergelijke dingen gebeuren.
Een vormgevingsafdeling zou zo iets ècht niet zonder zeer goede reden toe staan.

Dergelijke onderdelen werden ook in de jaren '80 gewoon gespiegeld, was het niet in een ontwerpcomputer (3D CAD) dan gebeurde het wel bij het programmeren van de CNC freesmachine van de spuitgietmallen voor het kunststof.

Een spuitgietmal voor de kap van een spiegel is echt niet te duur voor een firma als MB.

Mag ik concluderen dat het tot nu toe alleen maar giswerk is geweest?

Wie weet de echte reden?
Grootste angst van velen: ontslagen worden
Grootste droom van velen: nooit meer hoeven werken .....
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

24 aug 2014 23:10

Waarom?
Daarom:
Hallo PANZA, mich haben die zwei verschiedenen Abmessungen auch immer gestört.
Allerdings hatte ich das große Glück, den Mann kennen zu lernen, der maßgeblich an der Entwicklung des w201 beteiligt war. Als ich ihn auf die zwei verschiedenen Spiegel ansprach, musste er selber lachen, da der damalige MB-Vorstand auch lieber eine gleichmässige Optik haben wollte. Aber seine Erklärung muss sie wohl Überzeugt haben:

Der linke Spiegel ist schmal, aber dafür lang, um den "toten Winkel" möglichst klein zu halten.
Der rechte Außenspiegel hingegen konnte kürzer ausfallen, ist aber höher, um beim Einparken die Bordsteinkante besser einzusehen.


Mit dieser Begründung und dem zusätzlich minimal besseren cw-Wert konnte er schließlich den MB-Vorstand überzeugen - und mich auch :-)
Zo is het verwoord zoals ik me dat ook nog herinner van vroeger.
Kortom: Geen dombo's die wat vergeten waren te ontwerpen maar, hoe merkwaardig ook, een bewuste designkeuze waarbij vorm werd gedicteerd door functie.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

25 aug 2014 16:03

Du Quartier schreef:Dergelijke onderdelen werden ook in de jaren '80 gewoon gespiegeld
Door de verschillende kijkhoek zijn ze tegenwoordig anders niet meer simpelweg gespiegeld.
Een bestuurdersspiegel van een rechtsgestuurde auto werkt dus niet op een linksgestuurde auto aan bijrijderskant :)
Logboek S500.
Gebruikersavatar
MIKE C200
Berichten: 7042
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:43
Mercedes-Benz: C200 + C36(bouwpakket) SMART 451
Specialisatie: W202/208/210 Electra
Locatie: limburg
Contacteer:

25 aug 2014 17:48

plorie schreef:
Du Quartier schreef:Dergelijke onderdelen werden ook in de jaren '80 gewoon gespiegeld
Door de verschillende kijkhoek zijn ze tegenwoordig anders niet meer simpelweg gespiegeld.
Een bestuurdersspiegel van een rechtsgestuurde auto werkt dus niet op een linksgestuurde auto aan bijrijderskant :)
nou bij de 202/210 is dit anders geen probleem heb al jaren en ik niet alleen mijn bijrijders spiegel voorzien van automatisch dimmend glas wat eigenlijk alleen op rechts gestuurde auto's leverbaar was.
en mijn zicht is er niet minder door geworden .

bij de 201 kan een een bestuurders spiegel wel rechts gemonteerd worden alleen het ding kan dan niet voldoende mechanisch na buiten ingesteld worden om een bruikbaar zicht tekrijgen.
Wer später bremst ist länger schnell
Wer sein Auto liebt der schiebt
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20879
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

25 aug 2014 19:54

MIKE C200 schreef:alleen het ding kan dan niet voldoende mechanisch na buiten ingesteld worden om een bruikbaar zicht tekrijgen.
Dat zeg ik toch?
Ik heb het niet over de glazen, maar de complete spiegel(behuizing).
Logboek S500.
Gebruikersavatar
netraam
Berichten: 821
Lid geworden op: 04 dec 2009 00:51
Mercedes-Benz: S202 C240 V6
Locatie: Amsterdam

28 aug 2014 00:07

De W124 had ook een kleinere rechter buitenspiegel, en dat was wel degelijk om de CW-waarde (luchtweerstand) te verlagen. Dat was in de eerste helft van de jaren '80 erg belangrijk; nieuwe modellen van concurrenten als Renault (25), Ford (Scorpio) en Audi (100) scoorden erg goed met waarden onder de 0.30 en Mercedes deed er alles aan om in die wedloop mee te kunnen. Zo'n kleinere spiegel scheelde al gauw een honderdste punt. Dat zal bij de W201 ook een argument geweest kunnen zijn.
Busso V6
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

28 aug 2014 08:27

Wat natuurlijk ook íetsiepietsie kan schelen in verbruik, en juist daarom werd de W201 ontwikkeld: om het gemiddelde verbruik omlaag te halen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
motorhan
Donateur
Berichten: 2293
Lid geworden op: 21 nov 2009 15:10
Mercedes-Benz: e207 250 CGI Cabrio avantgarde 2013
Locatie: Cranendonck

28 aug 2014 16:19

Het is maar wat je wilt geloven, die marketing mensen van een fabrikant kunnen hele mooie dingen verzinnen en vertellen soms geloven ze het (bijna) zelf.

Als het echt zoveel luchtweerstand zou schelen dan was de linker spiegel ook zo gemaakt. Ik heb zelf bij een fabrikant gewerkt en gemerkt dat vooral de mensen die merkentrouw zijn heel veel willen geloven en dus aannemen voor waar.

Er zijn ook die zeten in de folder een foto van dat hun product in een windtunnel is geweest en een mooie fot van de z.g gemeten luchtstroom. het zal zeker ook wel echt gebeuren maar soms ook niet.

En eerlijk gezegd maakt het niks uit wat je er als consument van denkt zolang de massa het koopt. in het verleden werd de auto afgeleverd in basis met 1 spiegel en als je dan een 2e bestelde dan hoorde je ja dat hoort zo en je had het al in de folder gezien dus is het origineel en dan is het goed. Ok dan zet die er maar op want je kan moeilijk een spiegel van een andere auto er op zetten.

Voor een betere stroomlijn of verminderde luchtweerstand zijn nog wel wat dingen te verbeteren denk ik. en vervolgens trappen we het gaspedaal weer wat dieper in want hij rijdt zo lekker dus waar is of blijft het voordeel.

Punt is natuurlijk dat de vraag niet hier op het Forum gesteld moet worden maar bij de designer. Ik denk dat het Forum er weinig invloed op heeft gehad. dus alle reacties zijn veronderstellingen maar ja zo blijft het Forum wel weer levendig.

Met vr gr
Han
Met vr gr
E207 Cabrio Avantgarde prestige 2013. W168 A160 Avantgarde 2002
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

29 aug 2014 09:45

motorhan schreef:Het is maar wat je wilt geloven, die marketing mensen etc. etc.

...Als het echt zoveel luchtweerstand zou schelen dan was de linker spiegel ook zo gemaakt... etc.

...Punt is natuurlijk dat de vraag niet hier op het Forum gesteld moet worden maar bij de designer...etc.

Met vr gr
Han
Heb je het verhaal van die Duitser wel gelezen in mijn bijdrage hierboven?
Naar verluidt was dat de designer en er was een combinatie van factoren de oorzaak dat de linker en rechter buitenspiegel verschillend zijn.

Of je het moet geloven is aan een ieder.
Ik vind het in ieder geval een plausibel verhaal en ook conform hetgeen ik in de jaren tachtig heb gelezen.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

29 aug 2014 10:03

motorhan schreef: [...] Als het echt zoveel luchtweerstand zou schelen dan was de linker spiegel ook zo gemaakt. [...]

[...]Voor een betere stroomlijn of verminderde luchtweerstand zijn nog wel wat dingen te verbeteren denk ik. en vervolgens trappen we het gaspedaal weer wat dieper in want hij rijdt zo lekker dus waar is of blijft het voordeel.[...]
1. Er zijn eisen voor het zichtsveld dat in de spiegel(s) te zien moet zijn, en er zijn eisen voor minimale oppervlaktes voor spiegels. Die zullen er als eerste geweest zijn voor spiegels aan de bestuurderszijde, en later toen de passagierszijde ook verplicht werd natuurlijk ook daar voor zijn geschreven. Maar dat was het destijds misschien nog niet omdat die passagierszijde nog niet meetelde, nou dan kon MB die prima wat kleiner maken, vooral als het ietsje scheelt.

2. Zoals je het zegt: WIJ trappen het gaspedaal in waardoor er geen voordeel meer is voor ons: de eindgebruikers. Mercedes-Benz ''couldn't care less'', zij moeten het verbruik over het hele personenwagenprogramma omlaag halen vanwege een nieuwe wet in een van hun belangrijkste afzetmarkten, en die nieuwe wet is gebaseerd op een testcyclus. Zolang de fabrikant maar aan die cyclus voldoet is er niets aan het handje, en daar ging het om met de W201. De rest zoop te veel dus was MB er meer dan gebaat bij dat er een verbruiksvermindering kon worden gerealiseerd, zonder gelijk een radicaal dichtgesealed ontwerp neer te zetten dat niemand wil hebben en gigantisch uit de toon valt met de overige modelseries.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
masutrix
Berichten: 115
Lid geworden op: 24 jul 2008 20:13
Mercedes-Benz: w245 200 Turbo "2005"
Locatie: St Willebrord (NB)

29 aug 2014 12:35

Kun je er dan geen engelse (bestuurders) spiegel op zetten ? Of denk ik nu te simpel ?!

O, ik zag net dat iemand al eerder aangegeven had dat de rechtsbestuurde auto's dit andersom hadden.
Mijn vraag/suggestie is dus al beantwoord. :$
Gebruikersavatar
Du Quartier
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2010 10:53
Mercedes-Benz: W245 B180 cdi dec-2006
Specialisatie: Aerodynamica, composieten
Locatie: Noord-Brabant

02 sep 2014 22:21

Das hört sich jedenfals plausibel an.
SK schreef:Waarom?
Daarom:
Hallo PANZA, mich haben die zwei verschiedenen Abmessungen auch immer gestört.
Allerdings hatte ich das große Glück, den Mann kennen zu lernen, der maßgeblich an der Entwicklung des w201 beteiligt war. Als ich ihn auf die zwei verschiedenen Spiegel ansprach, musste er selber lachen, da der damalige MB-Vorstand auch lieber eine gleichmässige Optik haben wollte. Aber seine Erklärung muss sie wohl Überzeugt haben:

Der linke Spiegel ist schmal, aber dafür lang, um den "toten Winkel" möglichst klein zu halten.
Der rechte Außenspiegel hingegen konnte kürzer ausfallen, ist aber höher, um beim Einparken die Bordsteinkante besser einzusehen.


Mit dieser Begründung und dem zusätzlich minimal besseren cw-Wert konnte er schließlich den MB-Vorstand überzeugen - und mich auch :-)
Zo is het verwoord zoals ik me dat ook nog herinner van vroeger.
Kortom: Geen dombo's die wat vergeten waren te ontwerpen maar, hoe merkwaardig ook, een bewuste designkeuze waarbij vorm werd gedicteerd door functie.
Grootste angst van velen: ontslagen worden
Grootste droom van velen: nooit meer hoeven werken .....
Plaats reactie