Dit is volgens mij een theorie die allang achterhaald is. Ik heb vroeger ook geleerd dat je remweg in meters het kwadraat is van 10% van je snelheid in km. Rijd je 50 kmh heb je een remweg van 25 m en rijd je 60 een remweg van 36 m. Dat klopt met jouw uitleg.silverstarw126 schreef:[Zeikmodus]Niet helemaal waar. De remweg neemt toe met het kwadraat van het snelheidsverschil.
Voorbeeldje: Het verschil tussen 50 en 60 is een factor 1.2. Het kwadraat daarvan is 1.44. Dit betekent dat de remweg bijna anderhalf keer zo lang wordt [/zeikmodus]
gr J (die hiervoor heeft doorgeleerd)
Maar dit voorjaar was ik met Ruben op slipcursus in Lelystad waar de instructeur demonstreerde dat dat met de huidige generatie auto's niet meer correct is.
Ik herinner mij het als volgt (als het niet juist is moet Eieregooie het maar corrigeren):
De instructeur zou aan komen rijden met 50 kmh en de cursisten moesten langs de meetlijn gaan staan waar ze dachten dat de auto tot stilstand zou komen. Zij gingen tussen zo'n 18 en 30 m staan, de auto stond echter na 13!! m stil. Vervolgens kwam de instructeur met 70 km aanrijden en stond hij met zo'n 18 m stil. Ik moet er wel aan toevoegen dat het noodstops waren, maar daar werd volgens mij in de vroegere berekeningen ook vanuit gegaan. De enorme verbetering van de remcapaciteit moet vooral toegeschreven worden aan de ABS.