Boete voor de Venlo meeting

Treffen, bijeenkomsten.
Plaats reactie
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

17 okt 2009 22:33

silverstarw126 schreef:[Zeikmodus]Niet helemaal waar. De remweg neemt toe met het kwadraat van het snelheidsverschil.
Voorbeeldje: Het verschil tussen 50 en 60 is een factor 1.2. Het kwadraat daarvan is 1.44. Dit betekent dat de remweg bijna anderhalf keer zo lang wordt 8-) [/zeikmodus]

gr J (die hiervoor heeft doorgeleerd)
Dit is volgens mij een theorie die allang achterhaald is. Ik heb vroeger ook geleerd dat je remweg in meters het kwadraat is van 10% van je snelheid in km. Rijd je 50 kmh heb je een remweg van 25 m en rijd je 60 een remweg van 36 m. Dat klopt met jouw uitleg.
Maar dit voorjaar was ik met Ruben op slipcursus in Lelystad waar de instructeur demonstreerde dat dat met de huidige generatie auto's niet meer correct is.
Ik herinner mij het als volgt (als het niet juist is moet Eieregooie het maar corrigeren):
De instructeur zou aan komen rijden met 50 kmh en de cursisten moesten langs de meetlijn gaan staan waar ze dachten dat de auto tot stilstand zou komen. Zij gingen tussen zo'n 18 en 30 m staan, de auto stond echter na 13!! m stil. Vervolgens kwam de instructeur met 70 km aanrijden en stond hij met zo'n 18 m stil. Ik moet er wel aan toevoegen dat het noodstops waren, maar daar werd volgens mij in de vroegere berekeningen ook vanuit gegaan. De enorme verbetering van de remcapaciteit moet vooral toegeschreven worden aan de ABS.
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25803
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

18 okt 2009 09:14

Maar in de formule waarmee je de remafstand meet, staat de snelheid in het kwadraat.
Voor de stopafstand komt daar dan nog eens de in de reactietijd afgelegde afstand bij.
Gisteren waren Jester en ik ook in Lelystad. Daar hebben we mogen ervaren dat bij een snelheid van 60 Km/h een auto binnen een X aantal meters stilstond. Toen in de naastgelegen baan eenzelfde auto met zomerbanden ook bij 60 Km/h op hetzelfde punt vol in de ABS ging had hij toen hij voorbijreed nog een snelheid van dik 50 Km/h.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ruben
Berichten: 5700
Lid geworden op: 16 mei 2007 00:16
Specialisatie: Grafische vormgeving

19 okt 2009 01:26

Ik geloof inderdaad wel dat de vuistregeltjes van 20 jaar geleden om een rem- of stopafstand te berekenen nogal achterhaald zijn. Maar ik snap geloof ik wel wat Jeroen bedoeld. Het gevaar zit hem vooral in de kwadratische afname van de snelheid.

Om het voorbeeld van de slipcursus aan te halen... Bij 50km/h komt na 13 meter de klap met 0km/h aan, maar bij 70km/h komt de klap na 13 meter nog wel met 60km/h aan (gokje, maar het gaat om het principe). Ik denk dat veel mensen dat kwadratische concept niet goed bevatten. 5 meter meer remafstand lijkt niet veel, maar ook in die laatste 5 meters is de snelheid relatief nog heel hoog.
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

19 okt 2009 23:53

We zijn het er dus over eens dat die vuistregels achterhaald zijn. Dat komt dus doordat de remcapaciteit van auto's zo enorm is verbeterd. En daarom zal de remweg ook niet meer kwadratisch toenemen. In mijn voorbeeld van 50 vs 70 kmh zou de remweg volgens het kwadratisch principe 2x zo lang moeten worden (1,96x om precies te zijn). Maar die 13 m werd dus niet 26, maar 18 m.
Dat maakt ook dat bij het ingaan van de laatste paar meters van de remweg de snelheid nog veel hoger is dan in de vroegere situaties. Jouw laatste zin is juist daarom inderdaad zeer waar.

Overigens geldt voor de genoemde 13 en 18 m inderdaad dat daar geen reaktietijd bij inbegrepen is omdat de chauffeur van tevoren precies wist waar hij zou gaan remmen. Als je in echte noodsituaties een volle seconde reaktietijd nodig hebt gaat de remweg pas 14 resp 20 m later in en wordt de totale remweg resp. 27 en 38 m. Een remweg verdubbelt dus bij een reaktietijd van 1 sec. :o
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Gebruikersavatar
Jodeci
Berichten: 2024
Lid geworden op: 11 feb 2007 23:31
Mercedes-Benz: W116 450SEL & W124 320E & Cadillac STS 4.6 V8
Specialisatie: Burning my Benz!
Locatie: Zaandam

21 okt 2009 21:43

Sterretje1968 schreef:
Jodeci schreef:maar zie nu administratiekosten in rekening wordt gebracht?
kan dat wel zo zomaar?? :?
Kom je daar nu pas achter dat die € 6,-- erbij zitten?
Is inmiddels al veelvuldig voorbij gekomen op dit forum.

In Nederland kunnen ze dat schijnbaar zomaar doen.

Als je niet op tijd betaald dan hebben ze tegenwoordig ook "het recht" om het zomaar van je bankrek. af te schrijven.
Het wordt steeds gekker in dit land.. :evil:
Burn out W210 E55 AMG
Heeft u garagekosten uitgespaard met hulp van dit forum, denk dan ook even aan het forum en de donatie mogelijkheid
Plaats reactie