De eerste set wordt in de zomer gebruikt voor de SLK 200K van m'n moeder, de 2e set is alvast aangeschaft in aanloop naar de SLK 320 die ik ergens tussen nu en april 2018 aan ga schaffen. Dat is op zeg best een stap voor iemand die al 25 jaar Alfa Romeo rijdt en luidt stond te juichen toen in 1993 de Alfa's in Zolder de eerste DTM overwinningen op Mercedes pakte. Maar de 1973 2000 Berlina zal naast de SLK zeker aanblijven als daily driver in de zomer en ik denk met de SLK R170 zeker qua roestvorming me toch op bekend terrein te gaan begeven.
De keuze voor de R170 SLK 320 is vrij simpel. De behoefte aan een pretauto wordt eigenlijk steeds groter. Eigenlijk altijd wel een auto gehad waarmee ik het circuit op kon (Ook een Alfa Berlina, rolkooi, kuipjes etc.) of lekker door de Eiffel of Alpen kon gummen. De "race" Berlina ligt echter al een tijdje uit elkaar en met m'n daily begint het langzaamaan toch zonde te worden om een ruim 40 jaar oude auto bloot te stellen aan 25.000 km per jaar inclusief Stelvio beklimmingen en ander gescheur. Kortom, een leuk handgeschakeld sportkarretje met achterwielaandrijving waar je leuk aan kan modificeren spookt al enige tijd door het hoofd. Dus uiteindelijk na de overweging van een Z4 en MX5 uitgekomen op de SLK. Ten eerste omdat ik de R 170 altijd een leuk model heb gevonden en er al wat ervaring mee heb. Belangrijkste is verder is dat er leuke modificaties mogelijk zijn. Geinspireerd door de Amerikanen die complete LS3 V8 motoren in een MX5 lepelen is het de bedoeling op termijn ook een V8 in de SLK te hangen. Het schijnt allemaal redelijk te doen te zijn en belangrijkste struikelblokken lijken electronica en keuring, maar ook daar zijn oplossingen voor te verzinnen.
Verder dus geen hard-core Mercedes fan, maar kan het een en ander wel waarderen. Zeker de Pagode en wat recentere AMG modellen kunnen me wel bekoren. Een W124 200D zal ik altijd een taxi blijven vinden. Dus net als bij Alfa, waar ze de laatste 20 jaar ook voornamelijk bagger hebben gemaakt ben ik in eerste instantie auto liefhebber en kan dat over verschillende merken verdeeld worden.
Dus hoop op het forum een beetje info te vinden over techniek en handige adresjes. Verder als de SLK er is de project vorderingen en rij ervaringen delen. Voor de goede orde nog meldenwaardig dat ik als westerling nu in Maarheeze woon omdat ik me qua werk bezighoud met elektrische bussen die VDL op de weg zet. Ook daar ben ik flexibel. Vindt naast de klassieke verbrandingsmotor (en dus niet die downsized turbo meuk) ook de transitie naar elektrische mobiliteit leuk en denk dat ze prima naast elkaar kunnen leven.
Dat is het wel even voor nu denk ik
