hansazuri

Ben je nieuw? Stel jezelf dan hier voor!
Plaats reactie
hansazuri
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 nov 2017 09:32

07 nov 2017 09:45

Eind augustus ben ik overgestapt van een Volvo V60 T5 naar een nieuwe Mercedes C180. De Volvo, nagenoeg 7 jaar oud deed het nog prima, maar ik wilde wat anders. Mercedes bood met de Business Solution -versie een complete auto én een estate voor de prijs van een sedan. Als extra opties gekozen voor: metallic, rijassistentiepakket plus, business solution plus pakket en écht lederen bekleding. Met Biemond en van Wijk in Haarlem heb ik een prima deal kunnen sluiten.

Inmiddels ruim twee maanden verder volgen hier mijn bevindingen:

De auto bevalt uitstekend. Hij is stil, uitermate comfortabel en voldoende krachtig. Natuurlijk merk je het verschil in vermogen tussen 240pk (Volvo T5) en 156pk (C180), maar het verschil voelt minder groot dan je op basis van het aantal pk’s zou verwachten. Al kun je de Mercedes best snel laten accelereren (dat doet hij dan wel behoorlijk rumoerig), de auto voelt het lekkerste wanneer je hem relaxed (in de Comfort stand) laat cruisen. De 9-g tronic automaat werkt dan zijdezacht en nagenoeg foutloos. Wanneer je rustig rijdt kun je het verbruik (1:13 gecombineerd) binnen de perken houden. Dat is weliswaar niet zo zuinig als in de folder beloofd, maar een hele verbetering ten opzichte van de Volvo. Het weggedrag is uitstekend. De algemene kwaliteitsbeleving is goed.

Toch zijn er ook zaken waar ik minder tevreden over ben:

Zo vind ik het rode driehoek-lampje (botswaarschuwing) nogal inconsistent (soms te vroeg, dan weer veel te laat) oplichten. De dealer heeft er naar gekeken en bevestigde tijdens een gezamenlijke proefrit mijn constatering, maar gaf aan het systeem naar behoren functioneerde… Tja, daar moet ik dan maar vanuit gaan… Nu maar hopen dat de autobreakfunctie als BAS PLUS en de kruispuntassistent etc. (behorende bij rijassistentiepakket plus) het niet laten afweten op het moment dat het echt nodig is. Ook mijn Volvo was uitgerust met een botswaarschuwing (Driver Support). Dat voelde meer vertrouwd.

Direct na oplevering hoorde ik een irritante kraak bij het rechterachterportier. De auto is zeer stil, dus zo’n kraak stoort nogal. Daarbij viel me op dat de naad tussen de achterzijde van de carrosserie en het rechterachterportier tot zo’n 2 tot 3 mm breder was dan aan de linkerzijde. Volgens de dealer was dit nog binnen de marge (…). Daar heb ik geen genoegen mee genomen. Bij nader onderzoek bleek de deur scheef te staan. Inmiddels is e.e.a. optisch keurig hersteld door het schadebedrijf van Biemond en van Wijk. Even leek het gekraak minder te zijn, maar helaas is het weer in alle hevigheid terug. Overigens is het kraken vrijwel alleen te horen op hobbelige wegen en is het bovendien niet altijd hoorbaar. Wel merk je verschil tussen beide achterportieren wanneer je vanaf de achterbank tegen de portieren duwt. De één hoor je kraken, de ander niet. Dit is dus nog een puntje van aandacht.

De auto is voorzien van een Garmin navigatie (versie 2017-2018). Je zou zeggen up to date. Maar niets is minder waar. Zo rij ik o.a. op de A1 (medio 2016 opgeleverd) nog steeds door het weiland. Onacceptabel vind ik. Ik heb tegen de dealer gezegd dat ik bij een nieuwe auto ook een up to date navigatie verwacht. Dat de kaarten niet up-to-date zijn, moet Mercedes maar met Garmin uitvechten. Ik wacht nog steeds op een reactie van de dealer… Los hiervan vind ik het Garmin systeem zowel grafisch, als ook routetechnisch (routes zijn niet altijd logisch) niet Mercedes waardig.

Verder is me opgevallen dat de parkeerpilot het soms laat afweten. Bij de vraag: ‘parkeerautomaat starten?’ druk ik op OK om te bevestigen en dan verschijnt de vraag: ‘waarden terugzetten?’ Ook is het weleens voorgekomen dat de auto gewoon achteruit reed zonder in te parkeren (terwijl ik de parkeerpilot had bevestigd).

Tot slot: na slechts 4.000km had de auto maar liefst één liter olie had verbruikt. De dealer heeft het bijgevuld, maar ik vind dat nogal veel (understatement) Bij mijn weten heb ik bij de Volvo tussen de beurten door nauwelijks of geen olie bij hoeven vullen. Dit ga ik in de gaten houden.
Plaats reactie