Met dank aan autoweek :
Code: Selecteer alles
Wie een gewone Mercedes te traag vindt, kan de hulp inroepen van Mercedes’ huistuner AMG. Die weet van heel wat Benzen iets raps te maken. De kroon wordt gespannen door deze bloedstollend snelle SL 73 AMG.
Al weer 33 jaar geleden werd AMG opgericht door Hans Werner Aufrecht en Erhard Melcher in het Duitse Grossaspach. Het bedrijfje richtte zich volledig op het opvoeren van Mercedessen, een specialisatie die tot op de dag van vandaag in ere wordt gehouden. Vanaf 1978 opereert AMG vanuit Affalterbach, een plaatsje in de buurt van Stuttgart. Sinds kort vaart AMG onder de vlag van het Daimler-Chrysler-concern, dat een aandeel van 51% heeft. Dat betekent tevens dat alle producten van AMG onder de normale fabrieksgarantie van Mercedes vallen. AMG kent twee standaard-auto’s die in de Mercedes-prijslijst zijn opgenomen, de C 43 AMG en de E 55 AMG. Andere modellen kunnen naar klantenwens worden samengesteld uit diverse opties, een werkwijze die ook opgaat voor deze SL 73 AMG die overigens niet bij de Nederlandse dealer zomaar besteld kan worden. Basisauto voor dit kanon is de SL 600, met zijn 394 pk toch ook geen stakker. Diens V12 is het uitgangspunt voor het sleutelwerk van AMG. De cilinderinhoud wordt fors uitgebreid naar 7,3 liter door vergroting van boring én slag. Het zal duidelijk zijn dat die extra longinhoud een heilzame uitwerking heeft op de prestaties van deze topsporter. In plaats van de al niet kinderachtige 394 pk pompt de V12 er nu 525 paarden uit. En ook over trekkracht hoef je je geen zorgen te maken: maar liefst 750 Nm en dan ook nog eens zodanig uitgesmeerd dat er over vrijwel het hele toerenbereik minstens 600 Nm beschikbaar is. Het zal duidelijk zijn dat de rest van de aandrijflijn aan deze vermogens- en koppelexplosie is aangepast.
Uiteraard heeft AMG ook het uiterlijk van de SL aangepast; tenslotte mag je best zien dat dit een potente jongen is. Gelukkig zonder overdrijving; deze SL ziet er beschaafder uit dan de AMG-versies van C- en E-klasse. Het is allemaal ietsje dikker, maar tast de lijnen van de SL niet aan. Toch knap voor een auto die inmiddels al weer tien jaar meeloopt.
Op eenzelfde bescheiden manier is AMG te werk gegaan in het interieur. Dat toont niet wezenlijk anders dan dat van een gewone SL. Het zijn de fijne details die het hem doen: een speciale AMG-snelheidsmeter die tot 300 km/h gaat, meer kuipvormige stoelen voor extra zijdelingse steun en een iets kleiner, prettig beetpakkend stuur. Bij ons proefkonijn was dan ook nog eens vrijwel elk interieurdeel met leer bekleed om de feestvreugde verder te verhogen.
Snelle spoed
Als we het 7,3-literbeest tot leven wekken, valt meteen op dat deze AMG gehoord mag worden; duidelijk minder geruisloos dan een gewone Benz. Automaatpook in stand D en wegwezen. Eerst nog even behoudend gassen om de verwoestende werking van 525 pk af te tasten, maar dan: vol! Met een diep, sonoor uitlaatgeluid versnelt de SL als een gek, waarbij de neus zich machtig opricht. Het sprintje naar 100 km/h kost slechts 4,8 tellen, ondanks een leeggewicht van bijna twee ton. Ook daarboven blijft de SL moeiteloos versnellen; 260 km/h stond zo op de meter, maar meer liet de verkeersdrukte niet toe. De SL 73 is standaard begrensd op 250 km/h. Je kunt hem ook elektronische blokkade bestellen en dan moet de magische 300 km/h erin zitten. Overigens zijn we de pook al snel in lagere standen gaan zetten; werkt heel mooi omdat AMG de bak ook nog eens zo heeft afgericht dat ’ie niet zelf doorschakelt bij het maximum toerental. Je kunt dus echt het onderste uit de kan halen en de AMG reageert dan veel alerter en indrukwekkender. Dat kwam prima van pas op ons bochtige traject waar de SL 73 als een gedrogeerde haas van de ene naar de andere bocht sprong. Daartussen kun je door het enorme vermogen tot ongekend hoge snelheden komen om vervolgens even stevig te ’ankeren’ en dan heelhuids de bocht door te komen. Dan blijkt dat deze SL ook strakker en scherper stuurt dan zijn standaard broertje. De kuipstoelen bewijzen hier hun dienst door je lijf prima op zijn plaats te houden. Een heerlijk stoei-apparaat om razendsnel mee van A naar B te snellen. En dan ook nog met de zon op je bol, want het is en blijft natuurlijk een SL.
De SL 73 AMG is een buitengewoon imponerende auto die in alle opzichten heel goed aanvoelt. Eigenlijk is de prijs van dit moois zijn grootste tegenstander: voor de afgebeelde auto moeten onze oosterburen DM 372.655 neertellen. Met alle belastingellende van ons land kom je dan uit op dik zes ton en dat is toch wel even slikken. Dat is nog meer dan een Ferrari 550 Maranello...