W211 just checking

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
kadenkie
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jul 2018 22:02

04 jul 2018 16:10

Hallo leden,

Het is zo langzamerhand tijd om mijn C240 uit '98 in te wisselen voor iets anders. Mijn oog is gevallen op een W211 benzine (E240 of E320). Youngtimer, dus 2002 of 2003.
Nou heb ik aardig wat posts hier en elders gelezen over aankooptips voor dit model en ik wilde een aantal dingen verifiëren, met name als de auto in onderhoud is geweest bij een MB-dealer en de beurten netjes zijn afgestempeld/afgetekend. Ik zie dan foto’s van het onderhoudsboekje bij een advertentie voorbij komen, maar dan zie ik alleen dat er onderhoud is uitgevoerd, maar niet welk onderhoud. Hopelijk kunnen jullie me daarbij helpen!

1) Als een W211 pre-mopfl bij MB in onderhoud is geweest de eerste jaren (in ieder geval tot 2005), zijn alle software-kinderziektes er wel uit.
  • Klopt dit?
2) Indien de SBC-unit meer dan 300.000 rembewegingen heeft, dan moet de unit vervangen worden. Aantal bewegingen is uit te lezen bij de MB-dealer.
  • Als bij regulier onderhoud geconstateerd is dat het aantal resets overschreden is, kan ik er dan vanuit gaan dat de pomp vervangen is?
  • Er zijn onveilige workarounds om de teller te resetten zonder dat er iets wordt vervangen. Komt dit aan het licht bij het uitlezen?
3) Er is in 2005 een recall geweest voor SBC-gerelateerde problemen.
  • Kan ik er vanuit gaan dat eventuele recall-werkzaamheden zijn uitgevoerd als de auto regulier onderhoud heeft gehad?
4) Versnellingsbak moet om de 60k gespoeld worden, anders kan er oude, niet-zo-long-life-olie, in de koppelvormer blijven zitten.
  • Gebeurd dit bij regulier onderhoud of moet dat apart gedaan / aangevraagd worden?
5) Bij modellen 2002/2003 kan door een lekke warmtewisselaar glycol in de versnellingsbakolie terecht komen.
  • Wordt dit bij regulier onderhoud gecontroleerd of is het verstandig om sowieso een glycol-test te laten uitvoeren?
  • Is dit net als de SBC een-vroeg-of-laat-ben-je-aan-de-beurt dingetje?
  • Waar moet ik specifiek op letten voor dit probleem bij een testrit?
6) Bij luchtvering. Balgen gaan ongeveer 8-9 jaar mee. Auto kan scheefhangen als een balg poreus is. Vervangen is de beste optie, anders risico dat de compressor te hard moet werken en stuk gaat.
  • Wordt hier tijdens regulier onderhoud naar gekeken, dan wel actie op ondernomen?
  • Hoe kan ik het beste bepalen of de luchtvering ok is?
7) Roest?
  • Is dat nog een issue bij dit type en zo ja waar moet ik kijken?
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

04 jul 2018 16:34

1: ja
2: nee, het aantal kan niet uitgelezen worden, het ding geeft zelf aan wanneer het einde nadert en of dat 300.000 x remmen is weet ik niet.
3: Indien men gehoor heeft gegeven aan die recall, ja (niet bij dealer in onderhoud kan ook regulier zijn)
4: Volgens mij moet je dat apart aanvragen
5: Je zou verwachten dat bij een 15+ jaar oude auto dat al aan het licht gekomen is, dat zeggende, ik rij volgens mij ook nog met de oorspronkelijke warmtewisselaar.
6: Luchtbalgen bij de combi (std op acteras) gaan 9 jaar mee is mij wel eens verteld, die van mij zijn 15 jaar oud. Lucht balgen van de airmatic weet ik niet
7: Roest?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

04 jul 2018 17:13

1. ja
2. revisie of reset is niet terug te zien helaas, ik heb slechte ervaring met revisie
3. Bij dealer ja
4. Doorspoelen met verse olie wordt 9 van de 10x alleen gedaan op verzoek
5. Dit waren met name de eerste serie Valeo radiatoren, een glycol test kan nooit kwaad
6. Luchtvering of balgen bij de S211 mogen langzaam inzakken in een paar weken maar nooit in 1 nacht
Het is rubber en niet echt te controleren
7. Roest is bij schadevrije auto's nauwelijks een issue, bekijk de auto ook van onder want buitenslapers die nooit
in de wasstraat komen met bodemreiniging kunnen verroeste ophangingsdelen hebben


De mijne..... 14 jaar oud, 422.000 km, naast normaal onderhoud en hier en daar een fuseekogel en een kachelslang, nieuwe sbc pomp en balgen achter en dan heb je het wel gehad
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

04 jul 2018 17:16

Waarom geen 2004-2005 model? De 2002-2003 prijzen zijn door de relatief gunstige bijtelling voor ondernemers soms hoger dan auto's die 2 jaar jonger zijn en de 15-jaar grens nog niet hebben aangetikt. Als je geen zakelijke motieven hebt kun je in mijn beleving je geld beter in een jongere auto investeren?
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3193
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

04 jul 2018 17:18

Dealer of niet, het is makkelijk om Nee te zeggen tegen reparatie adviezen en/of het aanbevolen extra onderhoud over te slaan alleen maar om dat stempeltje te scoren. Een slimme reparateur zet die adviezen wel op de factuur en of keuringsbewijs.
Dus iigv onderhoudsfacturen inzien, misschien het onderhoudsbedrijf bellen voor de geschiedenis en/of een zakje geld reserveren voor verrassingen.
Vergeet bijvoorbeeld ook niet de staat van de banden en de remmen rondom, makkelijk om uit te stellen en een dikke 1000 euro voor de volgende eigenaar
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

04 jul 2018 18:28

7. Roest

Kan wel degelijk roesten, mijn ex w211 e320 uit 2002 had last van roest op de volgende punten:

*De stalen strip Onder de deur waar het rubber op rust van de deur zelf.
*Wielkast randen binnenzijde.
*Plaatwerkranden van wielkasten.

Blijkbaar hebben latere bouwjaren er totaal geen last meer van.

Ander puntje is bij de benzines V6 (m112) en wellicht de V8 (m113) de katalysatoren.
*Die bij de motor kan een lasnaadje scheuren (makkelijk te verhelpen)
*die midden onder de auto zitten zijn bij mij op natuurlijke wijzen van hun inhoud verlost, oftewel die gaan rammelen.

Voor de rest met de elektronica je kunt pech hebben dat er iets stuk gaat. Alhoewel dit meestal zelf goed te repareren is, en als je heel handig bent kun je door goed te zoeken op internet zelf vinden hoe je het ook daadwerkelijk goedkoop echt kunt repareren. Dit varieert van kabelbreuken tot kapotte compressors.....

Tip, koop zoiets met wat reserve €€€€ achter de hand, want ooit vliegt het er met heel veel tegelijk uit.

Ik heb er dik 3 jaar met plezier in gereden en denk er nog wel eens met een goed gevoel aan terug.

Mvg,

Sander
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

04 jul 2018 18:34

5. Er op letten dat de automaat zonder schokken op en terug schakelt en het toerental bij constante snelheid niet schommelt.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Sanderet
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jan 2013 19:49
Mercedes-Benz: w212 E350cdi + W668 609D, W211 E320 2002
Locatie: Ammerzoden

04 jul 2018 20:43

Ooh ja nog twee vergeten: fuseekogels en gebroken achterveren (A)

Edit, heb mijn oude logboek even opgezocht:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=69442
W211 E320, 2002, w212 E350cdi 2009, W668 609D 1990.
splunder
Forum Held
Berichten: 1504
Lid geworden op: 29 jul 2009 12:28
Mercedes-Benz: S211 220cdi
Locatie: Zeist

04 jul 2018 21:40

Heerlijke maar dure wagens om te rijden. Wij staan zelf nu op 609.000 km met de 220cdi. Maar de stapel facturen is redelijk hoog...
Gebruikersavatar
Omer37
Berichten: 616
Lid geworden op: 04 nov 2013 19:28
Mercedes-Benz: W211 E280 CDI

04 jul 2018 21:46

Ik had ook roest bij mijn achterste wielkasten van de 2002 E220. Had het bij meerdere gezien, meestal van 2002 en 2003. Bij de nieuwere zag ik het minder/bijna niet.
kadenkie
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jul 2018 22:02

05 jul 2018 11:08

mr. Michel schreef:Waarom geen 2004-2005 model? De 2002-2003 prijzen zijn door de relatief gunstige bijtelling voor ondernemers soms hoger dan auto's die 2 jaar jonger zijn en de 15-jaar grens nog niet hebben aangetikt. Als je geen zakelijke motieven hebt kun je in mijn beleving je geld beter in een jongere auto investeren?
Dat klopt, al is het prijsverschil niet zo heel erg hoog. Maar ik ben ondernemer en dan is het rekensommetje "bijtelling vs dagwaarde of cataloguswaarde" bij dit soort auto's snel gemaakt.
kadenkie
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jul 2018 22:02

05 jul 2018 11:12

Sanderet schreef:Ooh ja nog twee vergeten: fuseekogels en gebroken achterveren (A)

Edit, heb mijn oude logboek even opgezocht:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=69442
Heb met interesse je logboek gelezen. Wat moet het fijn zijn om dat soort dingen zelf te kunnen zoeken, vinden en op te lossen. Ik kom niet verder dan de buitenkant en misschien de onderkant, maar dan zie je misschien 10% van het totaal.
Zijn de punten die jij hebt gevonden representatief voor de W211 en mag ik vragen wat je ongeveer gemiddeld per jaar aan onderhoud kwijt bent geweest?
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

05 jul 2018 11:16

kadenkie schreef:
Sanderet schreef:Ooh ja nog twee vergeten: fuseekogels en gebroken achterveren (A)

Edit, heb mijn oude logboek even opgezocht:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 62&t=69442
Heb met interesse je logboek gelezen. Wat moet het fijn zijn om dat soort dingen zelf te kunnen zoeken, vinden en op te lossen. Ik kom niet verder dan de buitenkant en misschien de onderkant, maar dan zie je misschien 10% van het totaal.
Zijn de punten die jij hebt gevonden representatief voor de W211 en mag ik vragen wat je ongeveer gemiddeld per jaar aan onderhoud kwijt bent geweest?
Laat bij twijfel een aankoopkeuring doen door een MB-dealer. Die vissen de ellende en achterstallig onderhoud van je nieuwe oogappel er in een uurtje of zo uit. Bovendien willen dealers graag verkopen dus zal men elk scheef schroefje benoemen. Dat geeft meer inzichten dan 'digitaal' advies op een forum als het over een specifieke auto gaat.

Algemene model informatie is hier uiteraard geen probleem :)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
kadenkie
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 jul 2018 22:02

05 jul 2018 11:24

Iedereen bedankt zover voor de antwoorden, heb behoorlijk wat inzichten opgedaan!

Desalniettemin wil ik het volgende in acht nemen / doen voor dat ik over ga tot aanschaf:
- Ik neem in ieder geval een bedrag in mijn begroting op voor onvoorziene kosten van rond de €1.500,- - €2.000,-
- Onderhoudshistorie moet bekend zijn, liefst dealer onderhouden. Aanvullend facturen / overzichten van het daadwerkelijke onderhoud
- Aankoopkeuring bij MB-garage of specialist
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

05 jul 2018 11:52

Dan ben je goed bezig ! Succes met de zoektocht en als je een exemplaar op het oog hebt kan
je hem gerust hier “voorstellen” (we zijn goed in in afschieten :owja: )

Heb je al een voorkeur voor model en uitvoering, Classic, Elegance, AvantGarde en onmisbare opties ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Plaats reactie