W211, maar welke motor ?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

27 jun 2018 22:25

Kijk zie je wel, toch gelukkige V6 rijders. ;)

Dat budget wat je in gedachten hebt, daar kan je een facelift voor aanschaffen.
Misschien wat meer km's maar dat hoeft echt geen probleem te zijn.

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
kevin1990
Donateur
Berichten: 2523
Lid geworden op: 19 nov 2010 22:30
Mercedes-Benz: S212 E350CDI 4matic Elegance
Locatie: Dordrecht

27 jun 2018 23:49

Ik zie die kilometer stansen voorbij komen maar ik vind dat best wel weinig voor een diesel? Nap rapport er bij met eventuele facturen voor onderhoud. Gemiddelde diesel rijder doet minimaal 30 per jaar? Reken maar uit vanaf bouwjaar wat de km stand zou zijn. Uiteraard uitzonderingen daar gelaten. Staan er altijd wel wat op met een lage aantoonbare km stand. Ik heb een 320cdi uit 2004.,heerlijk!
Ex w210 300td bj 1998, w210 320cdi bj 2001, w220 320cdi bj 2002, w211 320cdi bj 2004 2x, w220 500L bj 2000, s211 320cdi 2004
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6395
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

28 jun 2018 09:40

Heeft iemand de E270CDI al benoemd? (A)


Een facelift wil ook niet alles zeggen,kijk maar naar Marijke Helwegen



Gr.wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
zjelko
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mei 2018 08:11
Specialisatie: CEH
Contacteer:

28 jun 2018 10:10

Heb ook een 320CDI V6, niks mis mee hoor. Je moet alleen als ze koud zijn er voorzichtiger mee zijn dan de R6 heb ik me laten voorlichten.
Schijnt te komen omdat het blok van andere materialen gemaakt is. Heb hem nog niet lang maar er 7000 kilometer mee gereden inmiddels en
ik vind hem mooier lopen dan die van de buurman die een R6 heeft. Mooier rond, en minder lawaai zeker met een koude motor maar ook met een warme. Olie verbruik 0,0. Moet wel wennen aan het enorme koppel op alleen de achterwielen, ik bedoel dan als het regent en je wilt vlot wegtrekken, zelfs boven de 50 kilometer per uur kan er nog wielspin optreden. Algemene opvatting is dat de R6 een betere motor is dan een V6, ik begrijp alleen niet waarom Mercedes dan heeft gekozen voor een upgrade. Succes met je zoektocht!
:goedzo:
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 jun 2018 10:43

Mercedes gaat terug naar lijn blokken en dat is misschien veelzeggender 8-) tsja upgrade downgrade wie zal het zeggen ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
zjelko
Berichten: 156
Lid geworden op: 19 mei 2018 08:11
Specialisatie: CEH
Contacteer:

28 jun 2018 10:59

Cornelis schreef:Mercedes gaat terug naar lijn blokken en dat is misschien veelzeggender 8-) tsja upgrade downgrade wie zal het zeggen ;)
Ik ben geen kenner, lees alleen veel. Ik kan alleen praten/schrijven over wat ik gelezen heb en mijn eigen ervaringen. Wat je verteld is ook nieuw voor me, ik bedoelde ook dat ze indertijd veranderden van R6 naar V6. De techniek en algemene wetenschap schrijdt voort.
Ben van mening dat ook veel afhangt van hoe je je auto behandeld, hoe je hem onderhoudt enz enz. Nieuw kopen is wellicht het beste, helaas loopt dat nogal in de papieren en dat moet je ervoor over hebben. Ben wel een liefhebber maar 100.000 of meer neer tikken voor een auto, dat nooit.
:goedzo:
TK38
Forum Held
Berichten: 692
Lid geworden op: 27 dec 2013 17:55
Mercedes-Benz: ,R170,A168, w211

28 jun 2018 13:27

zjelko schreef:Heb ook een 320CDI V6, niks mis mee hoor. Je moet alleen als ze koud zijn er voorzichtiger mee zijn dan de R6 heb ik me laten voorlichten.
Schijnt te komen omdat het blok van andere materialen gemaakt is. Heb hem nog niet lang maar er 7000 kilometer mee gereden inmiddels en
ik vind hem mooier lopen dan die van de buurman die een R6 heeft. Mooier rond, en minder lawaai zeker met een koude motor maar ook met een warme. Olie verbruik 0,0. Moet wel wennen aan het enorme koppel op alleen de achterwielen, ik bedoel dan als het regent en je wilt vlot wegtrekken, zelfs boven de 50 kilometer per uur kan er nog wielspin optreden. Algemene opvatting is dat de R6 een betere motor is dan een V6, ik begrijp alleen niet waarom Mercedes dan heeft gekozen voor een upgrade. Succes met je zoektocht!
Een koude motor moet je altijd normaal behandelen. Straatstenen eruit rijden kan ook als alles warm is. Ik hanteer de eerste 10 km tot 2500 rpm of eronder. Niks stoplicht sprintjes, gewoon lekker warm rijden. Daarna kan je alles eruit halen. Maakt dus niet uit een V6/R6 4 cyl etc. gewoon lekker relax beginnen.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

28 jun 2018 13:37

Na 10 km is je koelvloeistof op temperatuur, 8 in de zomer tot 10-12 in de winter maar de oliën echt nog niet.
Ga maar uit van 15 (zomer)- >20 km (winter) voor je motorolie en bakolie op werktemperatuur zijn.

Vroegâh had je auto's met een olietemperatuurmeter erin, of je bouwde die zelf in, en het verbaasde me
toen al dat je gemiddeld het dubbele aan tijd moet rekenen voordat de olie op temperatuur is t.o.v. de
koelvloeistof.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

28 jun 2018 23:33

Klopt helemaal! Ernstig onderschat verschil. Ik snap ook niet waarom auto’s wel een koelvloeistofsensor hebben maar juist niet eentje voor de olie.
In de Golf heb ik beide, het verschil is daar zo’n 20 graden.
De Mercedes heeft geen olietemperatuursensor. :'(

Overigens is de koelvloeistof van de Mercedes wel veel sneller op temperatuur dan die van de Golf.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
w210CDI
Berichten: 310
Lid geworden op: 17 apr 2007 22:28

30 jun 2018 13:25

Misschien dat je hier iets aan hebt:

https://www.autoweek.nl/video/mercedes- ... oopadvies/
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8035
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

30 jun 2018 13:49

Slecht aankoop advies....
Filmpje staat boordevol kul verhalen over slechte electronica, storingen en weet ik veel wat niet, met name voor de pre-facelift.
Uiteraard blijft het SBC verhaal ook niet onbelicht...
Overmatige remslijtage??
Volgens mij doe ik al meer dan een ton met mijn remmetjes, maar goed, ik rem natuurlijk nooit...

Oh, zijn ze toch die lekkende verstuivers vergeten te noemen van na de facelift (...)

Laat je niet gek maken, een auto met 1 of 2 eigenaren van de leeftijd waarover we praten, daar kun je vanuit gaan dat die goed onderhouden zijn als de auto verder geen gebreken vertoond.
Die SBC van de pre facelift, die gaat ooit op, thats it...
Kost net zoveel als een uitgebreide grote beurt met een beetje mazzel, moet je daarvoor een auto laten staan?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6608
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

30 jun 2018 14:02

Marco schreef:Slecht aankoop advies....
Filmpje staat boordevol kul verhalen over slechte electronica, storingen en weet ik veel wat niet, met name voor de pre-facelift.
Uiteraard blijft het SBC verhaal ook niet onbelicht...
Overmatige remslijtage??
Volgens mij doe ik al meer dan een ton met mijn remmetjes, maar goed, ik rem natuurlijk nooit...

Oh, zijn ze toch die lekkende verstuivers vergeten te noemen van na de facelift (...)

Laat je niet gek maken, een auto met 1 of 2 eigenaren van de leeftijd waarover we praten, daar kun je vanuit gaan dat die goed onderhouden zijn als de auto verder geen gebreken vertoond.
Die SBC van de pre facelift, die gaat ooit op, thats it...
Kost net zoveel als een uitgebreide grote beurt met een beetje mazzel, moet je daarvoor een auto laten staan?

Zo denk ik er ook over. Misplaatst advies.
Ik zou zo weer een pre facelift kopen.
greetings Evan
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

30 jun 2018 14:10

Slechte oppervlakkige review van AW idd. Met geen woord wordt gesproken over de updates die de W211's mits ze de eerste jaren de dealer hebben gezien hebben gehad. En als je ff oplet is er al een nieuwe SBC-pomp ingezet.
Er rijden hele vloten E's uit 2002-2006 probleemloos (en betaalbaar) rond.

Zou je dus een goed onderhouden pre-mopfl zien met de aankleding en uitrusting die je zoekt, zou ik 'm tenzij jij of je boekhouder dol zijn op meer afschrijving zeker niet laten staan.

De review gaat (je zult je er ff in moeten verdiepen en dat is zooo 20ste eeuw) al helemaal niet in op het heel grote verschil in motoren tussen de jaren van voor en na de facelift. Ga dat hier nu niet helemaal uitschrijven maar met de zoekfunctie R of L6 versus V6 voor de diesels of M111, 112, versus M271, 272 en duplex ketting, enkele ketting, nokkenastandwiel en balansas kom je al een heel eind.

Kort samengevat: als je op zoek gaat en je kiest voor een pre-mopfl, hou dan E 1300 apart voor als ooit je SBC pomp aan de beurt zou zijn.
Geef je i.h.k.v. verlies-aversie 3 a 4 k meer uit http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 4k#p839713 voor voor een mopfl leg dan 2 a 3 k apart voor als je de pech zou hebben een exemplaar te treffen waarvan je ooit je motor moet reviseren of allerlei vervelends aan je V6 CDI zou moeten oplappen.

Ga ik nog ff een rondje rijden in mn probleemloze W211 E320 M112 2003. :goedzo:
Op weg naar de 3 ton!

Voor de wetenschappelijk geïnteresseerden, zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_Ka ... ct_theory)
Bijlagen
Het enige dat er mopfl op zit zijn de wielen. MB multispaak 17 inch op CSC5.
Het enige dat er mopfl op zit zijn de wielen. MB multispaak 17 inch op CSC5.
E320 M112 W211 pre-mopfl.jpg (183.38 KiB) 721 keer bekeken
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 01 jul 2018 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4282
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500 / A169 A160 / W208 CLK200
Specialisatie: Wereldreiziger

30 jun 2018 16:00

Zie op het forum steeds meer 2 groepen W211 rijders onstaan.
Namelijk de pre facelift en de facelift drivers. :lol:

Uiteraard is de facelift de enige echte W211. :twisted: :twisted:

grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

30 jun 2018 16:08

:lol:

Ach, zo heb je op elk forum wel groepen die zeggen dat merk X niks meer is na -precies- de generatie die zij nog hebben.
Plaats reactie