OK, ben er toch wel uit dat de R230 afvalt. Zeg nooit, nooit natuurlijk, maar ik kras 'm voorlopig even weg. En na de wijze tips van de CLK-cabrio, parkeer ik die ook even. Parkeren, want een van de overwegingen is om de (bijna) nieuwe Polo van mijn vrouw te verruilen op een CLK-cabrio. Op die manier is het mogelijk om voor bijna hetzelfde geld toch een Mercedes cabrio te rijden, waar de kleine ook nog evt. in mee kan. Ik weet dat de maandelijkse kosten hoger zijn etc... Maar in vergelijk tot een SL erbij nemen, zal dit vele malen goedkoper zijn... Echter.... Houdt mijn vrouw niet van Mercedes.... Dus daar moet ik nog even aan werken.
Voorlopig ga ik met toch even bezig houden met de R129 SL. Ik vindt dat gewoon een mooie wagen... En je leeft maar 1 keer toch?
Zoals gezegd hoeft een 500SL voor mijn niet. Ik weet niet wat het is, maar het lijkt me dat een 280, 300 of 320, gewoon beter in onderhoud is.
En als ik een ritje wil maken, ik niet gelijk het halve tankstation op moet kopen om 'm weer vol te gooien.
Dat gezegd hebbende is de 300SL-24 de motor met de meeste PK's, dus lijkt me ook de beste keuze... (icm met 5-traps automaat)
Althans op papier... En voor de praktijk heb ik jullie?
Dus... is dit de beste keuze?
En Wayne Carini heeft gelijk...: It's all about the chase...
Op zoek naar R129 / R230 /A209 maar welke???
- ElGriffo
- Berichten: 8357
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Ik zou toch even de V8 proeven/ervaren .
In mijn ogen een hele andere ervaring dan de 6 lijn motoren.
Er gaat niets boven de beleving van de 8 Pitter.
Je leeft maar 1x toch
In mijn ogen een hele andere ervaring dan de 6 lijn motoren.
Er gaat niets boven de beleving van de 8 Pitter.
Je leeft maar 1x toch
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- JosCLK
- Berichten: 1072
- Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
- Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
- Locatie: West-Friesland
Op het moment dat de SL R230 en dan nog liefst met het ABC systeem ter sprake komt, komen de meeste adviezen erop neer dit model links te laten liggen. Argumenten : hoge onderhoudskosten. Voordeel van aanschaf van een R230 van een vroeg bouwjaar is dat de afschrijving enorm laag is. Ik heb mijn SL (2002) in 2014 ingeruild en de prijzen die nu voor een soortgelijk model gevraagd worden zijn na 4 jaar vergelijkbaar en soms nog hoger.
Over het onderhoud van mijn SL500 over een periode van ruim 5 jaar en ongeveer 35.000 kilometer :
- 2 keer lager vervangen in de vooras links en rechts (was nog garantie)
- Automaatbak gespoeld
- 4 nieuwe banden
- Assyst B zonder bijzonderheden
- Stofhoes rechtsvoor vervangen (APK)
- Nieuwe accu voor +achter
- Assyst A zonder bijzonderheden
- APK wanneer nodig
Al het onderhoud via de dealer. Bij dit type gaf de auto nog zelf aan wanneer een Assyst nodig was, dit kon dus ook na bijvoorbeeld pas 1,5 jaar.
Over het onderhoud van mijn SL500 over een periode van ruim 5 jaar en ongeveer 35.000 kilometer :
- 2 keer lager vervangen in de vooras links en rechts (was nog garantie)
- Automaatbak gespoeld
- 4 nieuwe banden
- Assyst B zonder bijzonderheden
- Stofhoes rechtsvoor vervangen (APK)
- Nieuwe accu voor +achter
- Assyst A zonder bijzonderheden
- APK wanneer nodig
Al het onderhoud via de dealer. Bij dit type gaf de auto nog zelf aan wanneer een Assyst nodig was, dit kon dus ook na bijvoorbeeld pas 1,5 jaar.
Als je voor je vrouw en kind een auto zoekt lijkt mij een A209 de beste keuze, genoeg ruimte voor 2 kinderen, veel ruimte in de kofferbak en als je een 500 of 55 AMG koopt een serieuze snelle auto.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Ik zie dat je uit een 3.2tje komt dus wat snelheid en rijbeleving betreft ga je er met een Mercedes sowieso op achteruit, ongeacht 129 of 230.
Een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze als jij en heb na een aantal bezichtigingen gekozen voor de beste prijs-kwaliteit verhouding in het aanbod destijds, en dat was een 280. Een handgeschakelde ook nog . Ben er erg blij mee ondanks dat het zeker niet ieders keuze zal zijn. En ik denk dat jij ook gewoon het één en ander moet gaan bekijken en daar de beste uitkiezen.
Ongeacht 6 of 8 cylinder, handbak of automaat, kiezen voor een SL met zo min mogelijk eigenaren, niet te hoge aantoonbare km.stand, kloppende historie en origineel. En die zijn ook bij een particulier best nog wel te vinden. Controleer goed of alles op en aan de auto werkt, doe een paar keer de kap open en dicht, plaats de hardtop en haal die er ook weer vanaf en controleer of de airco goed! werkt.
Succes!
.
Een jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze als jij en heb na een aantal bezichtigingen gekozen voor de beste prijs-kwaliteit verhouding in het aanbod destijds, en dat was een 280. Een handgeschakelde ook nog . Ben er erg blij mee ondanks dat het zeker niet ieders keuze zal zijn. En ik denk dat jij ook gewoon het één en ander moet gaan bekijken en daar de beste uitkiezen.
Ongeacht 6 of 8 cylinder, handbak of automaat, kiezen voor een SL met zo min mogelijk eigenaren, niet te hoge aantoonbare km.stand, kloppende historie en origineel. En die zijn ook bij een particulier best nog wel te vinden. Controleer goed of alles op en aan de auto werkt, doe een paar keer de kap open en dicht, plaats de hardtop en haal die er ook weer vanaf en controleer of de airco goed! werkt.
Succes!
.
Boxer power.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 jun 2018 12:49
- Mercedes-Benz: ex. Porsche 911 Carrera 3.2, ex W126 280SE, ex Golf 1 GTI, ex Corrado VR6, ex Scirocco 16V, ex Lupo GTI etc etc......
- Specialisatie: Electronica
Touche...ElGriffo schreef:Ik zou toch even de V8 proeven/ervaren .
Je leeft maar 1x toch
It's all about the chase...
- CorW
- Donateur
- Berichten: 4258
- Lid geworden op: 13 jul 2016 13:09
- Mercedes-Benz: W140 S600
- Specialisatie: Van alles een beetje
- Locatie: Nijkerk
Als het kan dan zou ik het zeker niet laten. Daar waar ik nu mee rij is nog steeds een jongensdroom ( af en toe ook wel een nachtmerrie maar dat hoort erbij ). Als hij, om wat voor reden dan ook, echt de geest geeft dan heb ik wel een tijdje van zo'n wagen kunnen genieten.Mr. Benz schreef:Touche...ElGriffo schreef:Ik zou toch even de V8 proeven/ervaren .
Je leeft maar 1x toch
Met de woorden van Jeremy Clarkson: de grootste concurrent van MB is een gebruikte MB!
Ik ben in het bezit van een C209 500 coupe facelift. Vanaf de dag dat ik de auto bij MB-Vos in Wijk en Aalburg gekocht heb, kan ik zeggen dat ik 0% spijt heb gehad. Ik vind de auto heel fijn. Zit vol in de opties op een groot scherm na. Brandstofverbruik kan me niets schelen want ik geniet er ieder moment van. Van starten tot afzetten. Beenruimte zat, kofferruimte zat en achterbanken neerklapbaar. Schuif kantel dak is ook fijn! Alleen geen reservewiel.Mr. Benz schreef:Touche...ElGriffo schreef:Ik zou toch even de V8 proeven/ervaren .
Je leeft maar 1x toch
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 jun 2018 12:49
- Mercedes-Benz: ex. Porsche 911 Carrera 3.2, ex W126 280SE, ex Golf 1 GTI, ex Corrado VR6, ex Scirocco 16V, ex Lupo GTI etc etc......
- Specialisatie: Electronica
Zo... lange tijd niets gepost. Er viel in de winter weinig te bekijken en ben nu sinds een paar maanden weer actief aan het zoeken. Ik heb ondertussen aardig wat voertuigen gezien. De keuze is in ieder geval wel beperkt tot een SL320. Na het bekijken van een aantal exemplaren, zit ik toch weer met een vraag. Ik wil graag in de winter rijden, omdat de leasebak uit de bijtelling gaat.
Nu heb ik begrepen dat de auto's best lastig te rijden zijn in de sneeuw / winter. Dus leek het mij nodig om in ieder geval toch iets van ASR of ETS te hebben. Is dit echt een must? Of is het onzin? (vergroot in ieder geval wel weer het aanbod)
Er zijn trouwens ontzettend veel verschillende anti slip regelingen: ASR - ETS - ESP etc...
Nu heb ik begrepen dat de auto's best lastig te rijden zijn in de sneeuw / winter. Dus leek het mij nodig om in ieder geval toch iets van ASR of ETS te hebben. Is dit echt een must? Of is het onzin? (vergroot in ieder geval wel weer het aanbod)
Er zijn trouwens ontzettend veel verschillende anti slip regelingen: ASR - ETS - ESP etc...
It's all about the chase...
- plorie
- Berichten: 20879
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Ik zou er niet te moeilijk over doen, maar wel zorgen voor goede winterbanden. Veel vermogen op de achterwielen op zomerbanden op sneeuw is bij elke auto kansloos.
Logboek S500.
- michel1975
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 11 jan 2011 21:31
- Mercedes-Benz: C215 CL500 AMG Ex R129 300SL24, ex W140 500SE, ex S211 200E, ex W203 C180, ex W124 300E24, ex C126 500SEC, ex W108 250S
- Locatie: Hensbroek
Hier wordt er zomer en winter met de R129 gereden. Daar is het ook de ideale auto voor met zijn hardtop. Mooi bijkomend voordeel is dat de SL wat stijver is. Qua handling is het prima te doen. Ik heb een keer een situatie gehad dat mijn kont uitbrak. Achteraf bleken mijn achterbanden gewoon op te zijn. Als je voor de 320 gaat let even op de kabelbomen. Hier heel bewust voor de 300SL24 gekozen. In mijn ogen het allerleukste blok in de R129. Het enige hoogtoerige blok dat Mercedes ooit gemaakt heeft. Eigenlijk een beetje een BMW blok (ik weet schelden in de kerk) in een Mercedes. Geweldige snerp. Ik heb ook met de 500 gereden. Maar ik was wel klaar met het verbruik in de S. Ik las dat je ook interesse had in het achterbankje. Dat zou ik lekker laten voor wat het is. Tenzij je kinderen geen benen hebben. Je kunt het windscherm dan ook niet gebruiken en die is wel erg comfortabel. Ik rijd hier zodra het droog is met de kap open en met het windscherm zit je helemaal in de luwte. Daarnaast heb je zonder het bankje nog 2 mooie opbergvakken in de auto. Ik wilde hem toen ook maar ben achteraf blij dat die er niet in zat.Mr. Benz schreef:Of rijdt niemand in de winter met een R129?
Laatst gewijzigd door michel1975 op 17 jul 2019 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
maar je ziet dubbel zoveel...
-
- Berichten: 3443
- Lid geworden op: 16 nov 2005 17:45
- Mercedes-Benz: Sparta ion
- Specialisatie: Kan niks en doet niks
Achterbankje en windscherm hier al 15 jaar samen in gebruik...(windscherm orgineel zit aan de rolbeugel vast)
Ik snap niet waarom je zegt dat dat niet samengaat michel1975?
Kleine kinderen kunnen er best zitten want daar heb ik zat ervaring mee in de sl
Ik snap niet waarom je zegt dat dat niet samengaat michel1975?
Kleine kinderen kunnen er best zitten want daar heb ik zat ervaring mee in de sl
Het is altijd wat en zelden goed
- michel1975
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 11 jan 2011 21:31
- Mercedes-Benz: C215 CL500 AMG Ex R129 300SL24, ex W140 500SE, ex S211 200E, ex W203 C180, ex W124 300E24, ex C126 500SEC, ex W108 250S
- Locatie: Hensbroek
Ik weet niet hoe klein jouw kinderen zijn maar die van mij hebben benen en een hoofd
Met het windscherm bevestigd kan er onder niets zitten. Tenzij hij bij jou anders bevestigd is?
Met het windscherm bevestigd kan er onder niets zitten. Tenzij hij bij jou anders bevestigd is?
Drinken halveert je leven,
maar je ziet dubbel zoveel...
maar je ziet dubbel zoveel...
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 12 jun 2018 12:49
- Mercedes-Benz: ex. Porsche 911 Carrera 3.2, ex W126 280SE, ex Golf 1 GTI, ex Corrado VR6, ex Scirocco 16V, ex Lupo GTI etc etc......
- Specialisatie: Electronica
Dank voor jullie reacties! Deze worden zeer gewaardeerd! De conclusie is eigenlijk dat ASR of ETS of whatever niet echt nodig is?
Als je maar goede winterbanden hebt.
Ik dacht dat de kabelboom voor alle types tussen 93 en 95 een probleem was, en niet specifiek voor de 320?
Het achterbankje wil ik toch echt hebben. Ik heb een dochter van inmiddels 4 jaar, en die wil ik toch graag ophalen van school. Of samen met de vrouw en dochter even een toertochtje maken. (Dan maar even geen windscherm) Als de bijrijdersstoel een stukje naar voren staat, moet het wel lukken tot ze een jaar of 10 is denk ik. (Dan heb ik nog 6 jaar om de staatloterij te winnen, en een CL63AMG te kopen )
Momenteel heb ik een leasebak die ik niet meer ga bijtellen vanaf 1 januari, dus moet ik als mijn vrouw niet thuis is gewoon mee kunnen rijden. Maar ook gewoon de dagelijkse dingen mee doen. Voor de wintersport gaan we dan maar met haar auto...
Als je maar goede winterbanden hebt.
Ik dacht dat de kabelboom voor alle types tussen 93 en 95 een probleem was, en niet specifiek voor de 320?
Het achterbankje wil ik toch echt hebben. Ik heb een dochter van inmiddels 4 jaar, en die wil ik toch graag ophalen van school. Of samen met de vrouw en dochter even een toertochtje maken. (Dan maar even geen windscherm) Als de bijrijdersstoel een stukje naar voren staat, moet het wel lukken tot ze een jaar of 10 is denk ik. (Dan heb ik nog 6 jaar om de staatloterij te winnen, en een CL63AMG te kopen )
Momenteel heb ik een leasebak die ik niet meer ga bijtellen vanaf 1 januari, dus moet ik als mijn vrouw niet thuis is gewoon mee kunnen rijden. Maar ook gewoon de dagelijkse dingen mee doen. Voor de wintersport gaan we dan maar met haar auto...
It's all about the chase...