S205 een hobbelige start?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Dr. Apex
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2018 23:16
Mercedes-Benz: C klasse C220d AMG Line

15 jun 2018 09:44

Hi allemaal,

Ik heb laatst al een korte voorstelronde gedaan, maar inmiddels staat de C klasse voor de deur, en op Nederlands Kenteken. Enkele weken geleden heb ik bij MB LUEG AG in Essen deze C klasse estate gekocht. Gezien de auto wel al online stond, maar nog helemaal klaar gemaakt moest worden heb ik de auto niet gezien, en er voor de koop derhalve ook niet in kunnen rijden. Ik kocht de auto bij een van de grotere MB dealers in DE, met 24 maanden "Junge Sterne" garantie en de dealer verzekerde mij dat de auto in topstaat werd afgeleverd, met nieuwe beurt, zonder schades etc. De auto is een Duitse ex lease auto zonder schadeverleden.

De auto was op papier (en is dus ook in het echt) echt een hele mooie uitvoering, 04-2015, 58.000km, C220D, AMG Line in en ex, 19", Panodak, Burmester, Comand online etc. Na een heel divers autopalet gereden te hebben (in chronologische volgorde Toyota Mr2 turbo- Fiat Stylo Abarth- Seat Leon - Alfa 147 - Honda Civic Hybrid - VW Polo - Renault Megane break - Ford Focus break - Seat Leon ST FR- VW Golf GTI - BMW 114i - BMW 320i M Sport en nog een BMW 320i M Sport) werd dit mijn eerste "Ster". "Nu is mijn tijd" dacht ik, "Das Beste oder nichts"... Als zogenoemde "Petrolhead" duurde de twee weken tussen koop en ophalen veel te lang, en ik stond twee weken geleden dan ook te popelen om hem op te gaan halen... 06.00 wakker, "waarom is mijn "chauffeur" nu zo laat?"... een kind met Sinterklaas... Bij het ophalen duurde het iets langer dan gepland, maar de auto stond er bij het ophalen prachtig bij, zie onderstaand een foto.
20180530_141210.jpg
20180530_141210.jpg (400.2 KiB) 1173 keer bekeken
Er was nog een nieuwe voorvelg in backorder (heel netjes want deze had behoorlijke stoeprandschade), en daarvoor zou ik nog een keer terug moeten komen. De auto was nieuw TüV gekeurd, maar al snel viel me op dat de rechter voorband toch wel aardig versleten was, hmmm bijzonder, maar geen probleem, de dealer bestelde gelijk twee nieuwe voorbanden en die kwamen erop wanneer velg omgewisseld zou worden.

OK, te lang gewacht, dus het werd al snel tijd om in de auto te springen, en de oase van rust en comfort te ervaren, volgens de recensies zou de auto namelijk nóg beter moeten rijden dan de twee 3 series waar ik op dat moment in reed.

Je voelt hem waarschijnlijk al aankomen, dat viel me toch wel tegen. De remmen maakte behoorlijk veel geluid en het stuur trilde al bij het remmen op lage snelheid. De auto had een tijd stilgestaan dus dat remmen wat geluid maken is me niet vreemd, maar dat het stuur dan trilde eerlijk gezegd wel. De snelweg op en de file in werd het geluid langzaam (heel langzaam) iets minder, en daarmee ook het trillen in het stuur bij het remmen. Het duurde uiteindelijk een km of 200 (de volgende dag naar de RDW) voordat dit trillen eruit was, het geluid was al eerder verdwenen. Het viel me echter ook op dat de auto in het bereik tussen de +/- 100 en 130km/h uur ook een bepaalde resonantie had. Eerst dacht ik dat het aan het wegdek in Duitsland lag, maar ook op vers geasfalteerd ZOAB bleef dit trillen zich voordoen, en heel kenmerkend voornamelijk wanneer je het gas los liet... Pfff je kunt je voorstellen dat dit een behoorlijke domper was. Goed, direct de dealer gebeld, welke aangaf dat beide (remmen en trillen) vanzelfsprekend niet de bedoeling is en dat ik direct kon bellen wanneer het kenteken er was om het op te lossen, waarschijnlijk zouden de nieuwe banden voor het trillen ook al oplossen.

Na het keuren heeft de auto anderhalve week stilgestaan en zodra ik het kentekenbewijs binnen had ben ik direct platen gaan laten drukken (de luxe variant natuurlijk ;) ). In de tussentijd had ik wederom 1,5 week in de 320 van zaak gereden, en direct viel het trillen bij het remmen me wederom op, deze keer lek het echter iets sneller te verdwijnen. Gisteren heb ik mijn dag bij LUEG doorgebracht, er is een nieuwe voorvelg op gekomen en beide voorbanden zijn vervangen. De auto is op de remmenbank geweest waar niets uit kwam en dus kon ik rond 13.00 mijn weg vervolgen. De eerste indruk was goed, erg goed zelfs.. totdat de snelheid weer boven de 100 km/u kwam, het chassis, en daarbij ook het stuur begon weer te trillen... heel lichtelijk, en naar mijn gevoel minder dan voorheen, maar irritant genoeg omdat ik dit a, niet gewend ben (ook niet van de Seat Leon St FR waar ik 165k mee gereden heb), en B omdat ik dit niet verwacht had bij een dergelijk caliber auto. Ookal maakt dit bij beide BMW's weinig uit zullen de 19" velgen wel wat comfort wegnemen, maar het doorgeven van de ondergrond, en het terugkomend trillen bij die snelheid is iets verschillends.

Een Km of 50 van Essen, en net op het moment dat ik het maar begon te accepteren als "dan had je van tevoren maar een proefrit moeten maken in een C klasse", "misschien wen ik er wel aan", "wellicht moet ik niet zo overgevoelig zijn voor dit soort dingen" maar toch vragend "hoort dit dan bij een C klasse???"... Das beste oder.... "blink".... het gele motormanagementlampje springt aan... W...T...F... Niet....

Gebeld met LUEG, geen probleem, kom direct terug, we gaan hem direct uitlezen... blijkt dat een van de NoX sensoren een storing heeft vertoond, maar LUEG kan het niet op tijd (voor mijn vakantie aankomende zaterdag) repareren. Dan maar een 3500km rijden met een geel lampje... jammer maar helaas want het schijnt geen kwaad te kunnen. Ik geloof er heilig in dat dit wordt verholpen onder garantie, en dat dit geen problemen gaat geven op vakantie.

Wat ik mij wel afvraag is of iemand ervaring heeft met het trillen van de auto, en voornamelijk het wegkrijgen ervan? Het lijkt op een onbalans in de wielen maar de voorwielen zijn beide nieuw, net als de banden.

- De banden onder de auto zijn Continental Sport Contact.
- Volgens mij zijn dit geen rumflats (bij de BMW leverde dit problemen op (als in zoekend op de weg) en moest ik ze vervangen voor runflats).
- De remblokken voor zijn gloednieuw (vandaar waarschijnlijk ook het geluid bij de 1e km's).

Een heel verhaal, de LUEG heeft mij gevraagd na de vakantie langs te komen, dan wordt er opnieuw naar het trillen gekeken, maar hopelijk heeft een van jullie hier ervaringen mee, en kan dit zsm opgelost worden.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

15 jun 2018 10:45

Bij forse stoeprandschade denk ik meteen aan uitlijnen en nieuwe schijven lijkt me ook niet verkeerd als ik het verhaal zo lees
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20841
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

15 jun 2018 11:09

Zeker icm een kale voorband: uitlijning zeker laten controleren.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

15 jun 2018 13:26

Vraag eens er een andere set wielen onder te zetten. Na het ophalen en de snelweg oprijdene trilde mijn W221 als een malle. Echt een @streek om zó een auto af te leveren..maar dat terzijde.

Een soort resonatie die gelijdelijk weer terugkwam. En bij lage snelheden een licht trekkend, waggelend stuur
en tevens bij lage (<50km/h) een hobbelend effect.

Dacht aan de versnellingsbak en de banden maar ja, ben niet voor niks taxichauffeur..
Bleken er 4 kromme velgen onder te liggen, 4 gecupte en scheef afgesleten banden.
Al met al 4 nieuwe 20" Pirelli's, een velgrichtsessie, 2 balanceersessies en 2 uitlijnbeurten verder, is het opgelost.
De auto was denk ik op een stoeprand geklapt, 4 dikke deuken aan de binnenkant van de velgen. Aan de buitenkant als nieuw
Begin bij de basis zou ik zeggen, en kijk eens mee bij het balanceren. Zo kun je zien wat erop gaat qua gewicht en of de velgen niet een slagje hebben.
Deze dingen kosten echt een godsvermogen en ik kan me heel goed inbeelden dat die niet klakkeloos worden vervangen.
Ik merkte vooral bij zeer lage en hoge snelheden de kromme velgen, daartussen het resonerende trillen van het onbalans.
De gecupte banden, met na bleek later vlakke plekken, zagen we zo aan de buitenkant bijna niets qua hoogteslag na de richtsessie, al bleken ze toch echt zo gaar als wat.
Wat een verschil merkte ik met 4 nieuwe banden, echt niet normaal.
Ben een tijd op zoek geweest naar een bandenbedrijf welke mij, om het gewoon uit te sluiten een andere set wielen eronder kon gooien, maar dat is blijkbaar moeilijk. Ik denk bij LUEG niet, als ik hun recensies mag geloven.
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

15 jun 2018 14:33

Velgen richten zou inderdaad een oplossing kunnen zijn en kan bijv. bij Kuil bij Groningen:
https://www.kuil.nl/velgen/velgen-repar ... en-richten
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

15 jun 2018 19:45

Hou even in het achterhoofd dat negatieve berichten over bedrijven of personen niet zijn toegestaan. Er is immers geen mogelijkheid tot hoor en wederhoor.

Dat gezegd hebbend hoop ik dat het naar tevredenheid wordt opgelost :)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Dr. Apex
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2018 23:16
Mercedes-Benz: C klasse C220d AMG Line

08 jul 2018 09:29

Dank voor jullie berichten, inmiddels ben ik terug van vakantie en een 3000km verder.

We zijn met de auto naar Italië gereden, het trillen is helaas nog altijd niet weg en na een uur of 3 onderweg te zijn geweest werd het luchtvolume wat de airco blies steeds minder. Heel vreemd, ook toen we de airco handmatig bediende maakte hij wel heel veel geluid, maar er kwam simpelweg bijna geen lucht meer uit. Hetgeen er nog wel uit kwam was overigens wel koud. Na de auto even stilgezet te hebben lag er erg veel water onder de condensor, maar de airco deed het wel weer een tijd. Dat werd na ongeveer een uur rijden weer langzaamaan minder, heel vreemd.

Ook hier heb ik een e-mail, met filmpje, over naar de dealer gestuurd. Het is overigens niet mijn bedoeling negatief af te geven op LUEG, deze doen er echt alles aan om het op te lossen. Daarnaast geven ze ook heel duidelijk aan dat is alles ook in NL op kan laten lossen door een MB dealer. Ik ben echter na de vakantie nog een keer (op afspraak) in Essen langs geweest, waar de hoofd van de werkplaats bijna een uur met de auto gereden heeft. Op de snelweg had hij echter niet lang nodig om inderdaad ook te onderkennen dat de auto niet zo rijdt als dat hij hoort. We hebben een afspraak ingepland waarin zij sowieso de remschijven voor nog gaan vervangen, de auto uitlijnen, alle wielen opnieuw balanceren, de airco volledig gaan testen, beide NOX sensoren gaan vervangen, een veertje in de turbo gaan vervangen (want deze rammelt) en ze de hele auto na gaan lopen totdat hij rijdt zoals het hoort.

Ik ben in ieder geval blij om erkend en bevestigd te krijgen dat een C klasse niet zo hoort te rijden als dat deze doet, en hoop dat het het binnenkort allemaal opgelost is. Het is erg jammer dat de auto niet direct bij aflevering helemaal in orde was, maar ik begrijp ook dat deze zaken niet naar boven zijn gekomen in een normale inspectie en beurt, de airco stopt er pas mee na een uur of 3, het trillen is pas echt aanwezig vanaf 100km/u. Het positieve wat ik hieruit kan halen is dat er ook slijtage onderdelen vervangen zullen worden welke normaal gezien geen garantie zijn.

Op de betreffende dag krijg ik een leenauto mee, hopelijk kunnen ze daar nog iets leuks mee doen om de pijn te verzachten, er stonden namelijk maar ;) een stuk of 200 AMG's in en rond het bedrijf...

Ik zal nog een bericht plaatsen wanneer de beurt is geweest, of het allemaal op is gelost.
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

08 jul 2018 09:44

Goed dat er werk van wordt gemaakt. Ik zou nog toevoegen dat ze controleren of de wielen wel recht zijn en niet krom.
En of er eerst een andere set (ook in een grote maat) onder gooien om de wielen uit te sluiten als probleem.

Succes
Dr. Apex
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2018 23:16
Mercedes-Benz: C klasse C220d AMG Line

08 jul 2018 23:04

Dank je Poppel, de voorwielen zijn helemaal nieuw, banden en velgen. Ik zal er zelf eens de winterwielen op de achteras zetten, welke dezelfde maat hebben. Wellicht dat de auto dan inderdaad rustiger rijdt.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

09 jul 2018 09:46

Gezien de snelheid waarbij de trillingen optreden, zou ik best een kromme velg aan de achterzijde verwachten. Zogenaamde "experts" zeggen vaak dat je het bij een rechtsachter gemonteerde velg nauwelijks voelt, maar mijn ervaring is anders.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

09 jul 2018 09:51

Jeroen schreef:Gezien de snelheid waarbij de trillingen optreden, zou ik best een kromme velg aan de achterzijde verwachten. Zogenaamde "experts" zeggen vaak dat je het bij een rechtsachter gemonteerde velg nauwelijks voelt, maar mijn ervaring is anders.

gr J

De mijne ook
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Plaats reactie