Goedemorgen,
Op Youtube verschijnen filmpjes wat zogenaamd het minimale verschil is tussen een getunede 250cdi bi-turbo en een 350cdi waar niets aan gedaan is. Naar het toerental, rijcomfort, de levensduur en de rust van een 6-cilinder wordt niet gekeken, alleen naar de prestaties. In de filmpjes zie je vervolgens het toerental van een 250 over de 5400rpm gaan terwijl de 350 beheerst tot de welbekende maximale 4200rpm gaat, en nog niet in te halen is.
Dus vroeg ik me af, wat zou er in hemelsnaam gebeuren als al die rommel ook op een OM642 LS DE 30 LA geplaatst wordt (niet geheel toevallig de motor die er bij mij ook in zit )
Chiptuners in overvloed, maar die halen alleen maar het begrensde toerental weg en passen wat inspuitmomenten e.d. aan, dat is geen tunen, en onzin voor 15pk meer waar je niets aan hebt, toen ik nog jong was tunede ik mn Zundapp nog beter met andere tandwielen, carburateur, cilinders met spoelpoorten en zuigers met meer of minder zuigerringen.
Wat als een OM642 nu eens uitgerust zou worden met twee turbo's of beter nog met 2 compressoren, dat moet op een V6 perfect kunnen simpelweg om de bouw van 3 cilinders links en 3 cilinders rechts.
Helaas kan ik nergens iets vinden waar een fanatieke enthousiaste Technicus zoiets puur uit hobby eens heeft gedaan.
Het lijkt erop dat je de 265pk, zonder chiptuning maar gewoon met ouderwetse mechanische aanpassingen zoals 2 compressors en een andere automaat bak "op kunt voeren" tot wel 400pk en topsnelheden die nergens toegestaan zullen worden
Schijnbaar kun je dan met zo'n compressor ook nog een explosief vloeistofje meespuiten zodat ie een moment krijgt dat ie sneller accelereert, maar dat werkt waarschijnlijk nooit met een diesel natuurlijk, anders misschien een leuk idee om in het Blue Efficiency tankje te gooien?
Ook heb ik de gedachte dat je er al veel meer pk uit kan halen door van alles te verwijderen, dat regeneratie circuit, EMG klep, er zit geloof ik ook een hoop onzin in het uitlaatsysteem?
Maar een filmpje van iemand die 2 compressoren op een OM642 heeft geplaatst uit hobby zou leuk zijn om te zien, weet iemand of dit wel eens geprobeerd is? Op Youtube is zoeken zonde van je tijd, er zitten daar veel te veel chiptuners, en ik bedoel echt een mechanische aanpassing rondom de motor....
Oeps, ik vind ineens de Mercedes OM656 motor, 6 cilinders in lijn met 2 turbo's die vanaf 2017 gebouwd wordt? Of ik lees te snel oder mein Deutsch ist nicht so gut..... https://de.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_656
Mogelijk waren de Youtube filmpjes voor Mercedes zelf ook irritant
Echter die van mij heeft 265pk / 620Nm met een ouwe 642 motor, Hubraum: 2987 cm³, Leistung: 195 kW (265 PS) bei 3800/min, Drehmoment: 620 Nm bei 1600–2400/min
De nieuwe OM656 bestaat uit twee uitvoeringen:
OM 656 D 29 R SCR (R=Leistungsreduciert) 286pk en 600Nm, de OM 656 D 29 SCR heeft dan wel 340pK en 700Nm
Dus die verschillen vallen nogal mee, een nieuwe CLS 350 d 4MATIC heeft niet veel meer dan een ouwe OM642 LS DE 30 LA, waarbij dus op die laatste nog steeds twee turbo's gezet kunnen worden??
Bi-Turbo
- martin-mercedes
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 01 apr 2018 15:35
- Mercedes-Benz: E350Cdi AMG Cabriolet 2012
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Ik heb pas nog een motor een beetje opgevoerd door in elk van de drie carburateurs een iets ruimere hoofdsproeier te draaien...
Maar zo gemakkelijk is het opschroeven van een (extra) turbo of een compressor echt niet hoor. Krijg je bijvoorbeeld last met een te hoge compressie, zelfdetonatie etc. Het verwijderen van allerlei milieugerelateerde aanhangsels leidt er al snel toe dat je auto illegaal is (en jij strafbaar voor een milieudelict.)
Maar zo gemakkelijk is het opschroeven van een (extra) turbo of een compressor echt niet hoor. Krijg je bijvoorbeeld last met een te hoge compressie, zelfdetonatie etc. Het verwijderen van allerlei milieugerelateerde aanhangsels leidt er al snel toe dat je auto illegaal is (en jij strafbaar voor een milieudelict.)
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8136
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
En voor de NL automobilisten geldt dat sinds vandaag de nieuwe APK-regels zijn ingegaan, en er strenger op milieu-eisen wordt gecontroleerd.
- Evan
- Berichten: 6601
- Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
- Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
- Specialisatie: Hijsen
- Locatie: noord limburg
Complexer als je zelf denkt de 2 turbo’s zijn volgens mij ook niet gelijk waardoor je in een ruimer toerengebied beter vermogens opbouw krijgt. Een v motor is ook totaal niet te vergelijken, daarbij nog niet gekeken naar de motorinhoud die veel groter is.
Met veel geld zal je zeker de V6 diesel sneller kunnen maken. Maar wordt t dan niet gewoon tijd om een amg te kopen? Alhoewel ik t ook super jammer vind dat amg maar 1x de stap heeft genomen een diesel onder handen te nemen
Met veel geld zal je zeker de V6 diesel sneller kunnen maken. Maar wordt t dan niet gewoon tijd om een amg te kopen? Alhoewel ik t ook super jammer vind dat amg maar 1x de stap heeft genomen een diesel onder handen te nemen
greetings Evan
- Johan Turbo
- Dealermedewerker
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
- Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
- Locatie: regio Brussel
Volgens mij heft Mercedes zelf van de OM642 een prototype gemaakt met twee kleine en een grote turbo.
Die maakt tussen de 300 en 350pk.
In dezelfde periode was er een proto SL 400 CDI.
Geen van beide projecten geraakte in productie.
Die maakt tussen de 300 en 350pk.
In dezelfde periode was er een proto SL 400 CDI.
Geen van beide projecten geraakte in productie.