Welke diesel kopen w(s)204 of w(s)211?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
DIESEL OR DIE
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2009 23:39
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Vito/V-Class
Locatie: Plonéour-Lanvern

22 jan 2018 17:17

Ik zoek een opvolger voor mijn w210. Ik wil een 4cil diesel, dus geen 5 of 6 cilinders.

In de prijsklasse waarin ik kijk, zijn de prijzen van de mopf 211 vergelijkbaar met de prijzen van de pre-mopf 204's.

Nu weet ik dat de w211 (de pre-mopf) "een ramp" op wielen(***)was, de mopf een stuk beter. De 204 wordt alom geprezen om zijn bullit-proof zijn. Nu ben ik geen specifieke liefhebber van de 204. De w211 vind ik wel erg mooi. Dilemma dus, verstand zegt, iets meer betalen voor een kalere / kleinere C. Gevoel zegt, zou slecht zijn die mopf 211) nu ook weer niet. Dus even rationeel gezien. wat te kopen?

Als je de keuze had:

mopf w(s) 211 bouwjaar-2007-2009
pre-mopf w(s) 204 bouwjaar 2007-2009

Dank voor het meedenken!

*** niet beledigend bedoeld voor de tevreden / troste bezitters. / echter er is voldoende documentatie te vinden over de nodige problematiek
Laatst gewijzigd door DIESEL OR DIE op 22 jan 2018 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

22 jan 2018 17:21

Ramp op wielen?
Nou, die nu nog rondrijden (en dat zijn er best wat) daar zal het wel mee meevallen toch?

Wat jou keuzevraagje aangaat: 211 natuurlijk, maar ja, ik ben verziekt ;-)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
DIESEL OR DIE
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2009 23:39
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Vito/V-Class
Locatie: Plonéour-Lanvern

22 jan 2018 17:22

ja zo denk ik ook dus! zeker de mopf-versies
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

22 jan 2018 17:26

Er zullen ongetwijfeld zaken zijn waarom een mopf geprefereerd wordt, maar ik heb met de pre-mopf geen enkele moeite, zeker niet kwa afwerking van een aantal zaken (die door de pre-mopf " probleempjes" in de mopf weggemopft waren)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 jan 2018 17:28

Hoezo de pre mopf een ramp op wielen ?

Wie heeft je dat wijsgemaakt :stom:
Ben wel benieuwd wat er volgens jou zo slecht aan is 8-)

Mijn vader rijdt trouwens een S204 280 benzine en qua rijden en beleving
haalt die het voor mij niet bij mijn oude S211 R6 320cdi

En over MOPF gesproken ... veel plezier met de V6 cdi [280 en 320 cdi) :owja:
Laatst gewijzigd door Cornelis op 22 jan 2018 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
DIESEL OR DIE
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2009 23:39
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Vito/V-Class
Locatie: Plonéour-Lanvern

22 jan 2018 17:33

"dat heb op internet gestaan" ;-) ik stel mijn vraag niet om in discussie te gaan over de kwaliteit van de 211, (ik heb zelf al jaren een 210, die zou ook onder je hol vandaan moeten roesten) etc. De 211 is practig, de pre-mopf heeft de nodige problemen (en terugroep acties) gehad.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 jan 2018 17:43

Als je idd voor een 4-cilinder gaat en het lukt binnen je budget ga dan voor mopf en w211.
Sla airmatic over dat is duur bij alle types als de balgen lek raken, de achterste balgen van de standaard niveauregeling van een S211 gaan bij alle versies na een jaar of 10 een keer kapot.
Het ergste wat je bij de pre-mopf va ca 2004 kan gebeuren is een sbc pomp die tegenwoordig de helft kost van vroegâh
en komt dan incl montage ergens rond de 12-1300 €.
Andere kant is dat ik nog nooit een auto heb gehad, en dat waren er veel, die zo fijn remde...
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
astraTD
Berichten: 2150
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:56
Mercedes-Benz: W639 viano 2.2CDI 2007

22 jan 2018 17:45

Heb ook voor de keuze gestaan voor een s211 of s204 dan wel een 6 pitter.. Als je bijv 6 nieuwe verstuivers moet dat het al dik 2000,- kost gaat de zin al snel over.. Blij dat ik terug voor een s124 300TDT ben gegaan, met weinig km toch ook een 8500,- betaald. Rij nu al paar weken 1000km per week zonder problemen dat zijn nog de echte kmvreters zonder kosten.
Bezit, W639 2.2CDI/Dodge W200 5.9CUMMINS 1976

ex, W201 2.0 1988 /S124 320te 1992/ W123 300DTusa 1983/W639 3.0V6 2011/W115 200D aut 1974/ S211 220CDI 2006/S124 300tdt 1994/W211 200cdi/S124 250TD/W220 320cdi/S124om606T
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 jan 2018 17:58

Mijn S211 320cdi R6 heeft bij nu ruim 4 ton motorisch alleen op 3 verstuivers nieuwe brandplaatjes, 1 nieuwe kachelslang
omdat die poreus was door slijten tegen een ander onderdeel en een nieuw expansievaatje....... verder aan motor en bak geen enkele reparatie naast regulier onderhoud......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

22 jan 2018 18:11

Cornelis schreef:de achterste balgen van de standaard niveauregeling van een S211 gaan bij alle versies na een jaar of 10 een keer kapot.
...al zijn daar ook uitzonderingen op bekend ;-)
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

22 jan 2018 18:19

Marco schreef:
Cornelis schreef:de achterste balgen van de standaard niveauregeling van een S211 gaan bij alle versies na een jaar of 10 een keer kapot.
...al zijn daar ook uitzonderingen op bekend ;-)
:goedzo:

“een keer”... tegen veroudering van rubber in de buitenlucht, tussen min 25 en plus 35 celcius, water en
pekel bestaan geen middeltjes ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

22 jan 2018 18:33

Haha ik rij dus al bijna 6 jaar met een ramp op wielen. Ik kan je zeggen dat ik nog geen moment spijt heb gehad van men ramp op wielen en dat t kwa onderhoudskosten ook super meevalt.
En tja een C met een E vergelijken is Appels met peren...

Elk model heeft zijn voors en tegens. Ik raad je gewoon aan een goed onderhouden exemplaar te kopen dat zal je een hoop ellende schelen.
greetings Evan
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 jan 2018 19:01

DIESEL OR DIE schreef:Nu weet ik dat de w211 (de pre-mopf) een ramp op wielen was, de mopf een stuk beter.
ik heb drie 211ers gehad en verreweg de meeste onkosten heb ik gehad aan de ene mopf 211 - en niet aan de twee premopf 211ers (waarvan er 1 uit de allereerste batch 211ers was)

en een pre mopf 204 is niet half zo perfect als je dat jij blijkbaar denkt

greetingz,
evr66
Berichten: 176
Lid geworden op: 09 okt 2012 09:01
Mercedes-Benz: S211 E320 AMG

22 jan 2018 20:01

hier een pre-mopf s211 (e320). balgen achter vervangen, kost een paar centen. en gedeelte uitlaat. ook ff slikken

MAAR WAT EEN ZALIGE AUTO, had m eigenlijk voor korte duur, maar hij gaat echt voorlopig niet weg :)
DIESEL OR DIE
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 dec 2009 23:39
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz Vito/V-Class
Locatie: Plonéour-Lanvern

22 jan 2018 20:02

Evan schreef:Haha ik rij dus al bijna 6 jaar met een ramp op wielen. Ik kan je zeggen dat ik nog geen moment spijt heb gehad van men ramp op wielen en dat t kwa onderhoudskosten ook super meevalt.
En tja een C met een E vergelijken is Appels met peren...

Elk model heeft zijn voors en tegens. Ik raad je gewoon aan een goed onderhouden exemplaar te kopen dat zal je een hoop ellende schelen.
Door de woordkeuze "ramp op wielen"te gebruiken, krijg ik wel de informatie die ik graag wil hebben, dank daarvoor!
Plaats reactie