MB Vito V6

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
DGF
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2018 21:00
Mercedes-Benz: MB Vito V6

13 jan 2018 22:33

Hallo allemaal,

Na jaren lang enkel naar Vito's te hebben gekeken hebben we eindelijk een Vito gekocht.
Nu blijkt dat deze tussen 100kmh en 120kmh resoneert/trilt. Ook wanneer we de versnelling in N zetten.

We zijn samen met de garage begonnen aan de zoektocht.
Daar hebben ze de ABS uitgeschakeld. Dit werkt echter niet, de versnellingsbak schakeld dan niet over en je kan de snelheid dan niet aflezen, snelheidsmeter blijft dan op 0 km/u staan. Hierdoor kan de aandrijflijn niet gecontroleerd worden, waardoor we de verschillende onderdelen in de aandrijflijn niet kunnen testen/uitsluiten

De comentaren en verhalen die we hebben gelezen stemmen niet echt heel vrolijk. Veel klachten maar weinig oplossingen?
Wat hebben we tot nu toe gedaan?

- Balanseren en uitlijnen.
- Andere velgen andere banden
- Nieuwe schokbrekers achter

Waar we naar op zoek zijn, is hoe we mogelijk "onbelast" zouden kunnen testen waardoor we onderdeel voor onderdeel kunnen uitsluiten.
Antwoorden van vergelijkbare aard waarbij de oplossing wordt benoemd. Dus niet wat allemaal mogelijk is, maar wat is er in voorgaande gevallen met vergelijkbare problemen de oplossing geweest? Zijn er gevallen bekend waarbij men de Vito trillingsvrij heeft gekregen??
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

13 jan 2018 22:42

Als ik het zo lees zit er een trilling in het aangedreven gedeelte
Dus bak, aandrijfas, differentieel, steek assen, banden
En is het snelheids afhankelijk en niet toeren afhankelijk

Zo te lezen heb je de banden uit gesloten

Dan kan je de aandrijfas controleren Roestvorming in de kruiskoppelingen


Is de trilling ook vermogens afhankelijk ? Zodra je gas los laat trilling over ?

Ja mijn Vito rijd trillingsvrij je mag best wel eens langs komen om te ervaren (A)

Gr Pascal
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

13 jan 2018 22:47

Automaat ? Bakolie op peil ?
Bak elke 60 dkm ververst + filter en dan ook de olie uit de koppelomvormer afgetapt
of doorgespoeld met verse olie als er geen aftapplug in de koppelomvormer zit ?
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 505
Lid geworden op: 16 aug 2010 17:48
Mercedes-Benz: Na een SLK 320 en SLK 350 nu een Viano 3.0 Marco Polo
Locatie: Omgeving Arnhem

14 jan 2018 12:18

TS schrijft dat het verschijnsel zich ook voordoet in de N-stand. Is daarmee de aandrijfas niet uitgesloten?
Overigens, een verkeerde uitlijning van de wielen leidde bij mij niet tot enige trilling, wel tot vroegtijdige bandenvervanging.
La Passione Passa dal Cuore
Adana01
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 mar 2015 23:06
Specialisatie: Lastig vallen

14 jan 2018 12:43

De aandrijf as draait ook wanneer de wielen ook draaien.
benzkepower
Berichten: 3847
Lid geworden op: 22 okt 2011 20:26
Locatie: Oost Vlaanderen

14 jan 2018 15:47

De automaat in N zetten tegen 120 km/h is héél slecht! Daardoor help je de versnellingsbak om zeep... Tijdens het rijden ten allen tijde de bak in D laten staan!
Ik zou de aandrijfas controleren op onbalans... Komt vaker voor. Alsook motor en bak steunen.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

14 jan 2018 18:50

Zou het in je hardydisk zoeken. Of de kruizen.
Plaats reactie