En als je na diverse 447er airco inbouwen denkt te weten wat je aan het doen bent...krijg je te maken met halve renaults...en dan blijkt dat ineens een compleet andere wereld te zijn
bij de eerste vito met renault motor had ik al heel optimistisch alles ingebouwd en hoefde ik alleen de airco kompressor nog maar te monteren...maar dan begint juist net de afwijkende ellende:
- allereerst moet de koeler eruit en bij mercedes zit er altijd een aftapplug aan die koeler om zo netjes de koelvloeistof eraf te kunnen laten...maar niet bij deze vito's met renault motor en dan wordt je geacht maar gewoon (ouderwets) een waterslang los te trekken om zo de complete boel onder te lekken
- samen met die koeler mag ook de interkoeler en ventilator eruit en dan is op zo'n moment het enige positieve aan deze vito's met renault motor het hebben van een handbak en dus het ontbreken van de koeler voor de automaatolie
- dan mag de multibelt verwijderd en vervangen worden voor een langere variant (en ondanks dat die met mercedes onderdeelnummer geleverd wordt staat er heel vaak RENAULT op) terwijl bij de vito's met mercedes motor al de juiste multibelt gemonteerd zit (daar wordt een houder met looprol vervangen voor een airco kompressor die er zo opgeschroefd kan worden)
- aansluitend moet de dynamo worden verwijderd...en dat gaat niet zo best omdat de bovenste bout niet verwijderd kan worden omdat het chassis te dicht bij de motor zit en de bout net 2 a 3 windingen te lang is
...dus dynamo omhoog draaien en de bevestigingsbeugel los draaien en MET dynamo verwijderen
- dan kan eindelijk de bevestigingsbeugel voor de dynamo worden vervangen voor een andere beugel waar ook 1 van de 3 airco kompressor bouten op vastgezet kan worden - en voor de eerste vito kon ik die beugel gewoon bestellen bij mercedes maar voor die tweede vito (1 week later) was er geen beugel meer op voorraad in europa en mag er 4 weken gewacht worden...maar gelukkig zit er bij ons in de buurt een demontagebedrijf waar men veel renaults slacht en die hebben die beugels daar WEL op voorraad liggen
- eindelijk kan er worden opgebouwd en dan blijkt dat de bovenste dynamo bout perfect past maar dat de onderste dynamobout nu 2 a 3 windingen te lang is (wat wordt veroorzaakt door datzelfde chassis maar op deze nieuwe beugel zit de dynamo wat hoger) en dus die 2 a 3 windingen van de bout afgezaagd en dan is die nog steeds meer dan lang genoeg
- daarna kan de airco kompressor worden gemonteerd MAAR daar zit dan weer een stekker aan die men bij mercedes nooit gebruikt en die bij renault niet besteld kan worden...en aangezien er bij de renault motor geen standaard airco kompressor kabel bij aan de motor kabelboom zit (wat bij de mercedes motoren wel het geval is) heb ik die renault stekker maar vervangen voor een mercedes (airco)stekker zodat het in ieder geval goed zit aangesloten en zal gaan werken
- dan nog even de nieuwe multibelt erop (die 3x tussen de poelies en het chassis door gevlochten moet worden)
- en alles weer opbouwen
bij de tweede vito ging het allemaal een stuk sneller omdat het dan in ieder geval al duidelijk is wat er allemaal afwijkend is maar dan nog wordt er een nieuwe airco kompressor geleverd waarbij de poelie in 3 stukken in de doos zit (mercedes pakt die kompressoren aanzienlijk beter in dan renault dat doet - althans: de betreffende toeleverancier) en er wederom gewacht moet worden op een vervangende kompressor
in het kort: ik snap niet wat mercedes met deze motorblokken moet...vooral niet omdat 1 van deze 2 vito's al een beste plas olie onder de motor had liggen (en de 15k km nog niet vol had) en een behoorlijke dikke smurrie in de interkoeler had zitten (de andere met vrijwel dezelfde kilometerstand had daar overigens geen last van)
ennuh: als ik hele dagen aan renaults moest werken, zocht ik mij per direct ander werk
greetingz,