MB roept 1.000.000 wagens terug. (Airbag aarding nok)

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

17 okt 2017 13:44

Geen idee of het hier al voorbij kwam:

Mercedes roept 1.000.000 wagens terug voor mogelijks plots opblazen van de airbag, tgv een slechte aarding in de stuurkolom.
Waarvan een paar honderdduizend in Europa.

Bron:
http://www.n-tv.de/wirtschaft/Daimler-r ... 86447.html

Montag, 16. Oktober 2017
Plötzlich geht der Airbag auf
Daimler ruft eine Million Pkw zurück

Ihn möchte eigentlich kein Fahrer sehen - doch bei Hunderttausenden Daimler-Pkw kann sich wegen eines Baufehlers plötzlich der Airbag aufblasen. Grund ist eine fehlerhafte Erdung der Lenksäule. Das soll nun behoben werden.

Wegen defekter Kabel an der Lenksäule will Daimler weltweit mehr als eine Million Autos in die Werkstätten zurückrufen. Darunter seien 400.000 Fahrzeuge verschiedener Baureihen in Großbritannien und mehrere Hunderttausend in Deutschland, sagte ein Daimler-Sprecher in Stuttgart.

Bei einigen Dutzend Autos war der Airbag scheinbar grundlos ausgelöst worden. Dies lag an einer Fehlerkette, die mit defekten Kabeln zusammenhing: Eine statische Aufladung durch Lenkbewegungen konnte im Fall eines Kabelbruchs nicht richtig abgeleitet werden. Als Ergebnis wurde fälschlicherweise der Airbag ausgelöst.

Das Problem werde behoben durch eine "ausreichende Erdung der Lenksäule", die Spannung werde sich also wieder richtig entladen können, sagte der Sprecher. Man habe die Behörden verschiedener Staaten in der vergangenen Woche informiert. Der Rückruf werde in den nächsten Wochen beginnen, wenn die entsprechenden Ersatzteile vorliegen.Betroffen sind unter anderem verschiedene Baureihen der A-, B-, C- und E-Klasse und sowie bestimmte Fahrzeugen der Baureihen Vito/V-Klasse..

Quelle: n-tv.de , jwu/dpa
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 okt 2017 14:25

Ter verduidelijking: de zogenaamde clockspring achter het stuurwiel kan door stuurbewegingen breken en dankzij slechte aarding kan hierdoor de airbag getriggered worden. Heeft dan ook niets met de Takata recall te maken en is dus een op zichzelf staand issue bij Daimler zelf. Zijn al enkelen lichtgewond door geraakt, nog niets ergers gelukkig. Het gaat om de A, B, C, E, GLA, CLA en GLC en blijkbaar dus ook de V. Nederlandse aantallen zijn nog niet bekend.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

17 okt 2017 16:00

"A Mercedes spokesman said the notice concerned cars sold between November 2011 and July 2017."
volgens dit schrijven....
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

17 okt 2017 17:16

Nu durf ik niet meer te sturen hoor.
...
...
...
:lol:
Gebruikersavatar
Frans D
Berichten: 282
Lid geworden op: 05 mar 2016 21:01
Mercedes-Benz: W124 300CE 24 Cabriolet
Specialisatie: Hobby detailer
Locatie: Omgeving Rotterdam

17 okt 2017 17:22

Ik vind terugroepacties alleen maar positief.
Gewoon eerlijk toegeven dat er wat mis is gegaan en orde op zaken stellen.
Beter als PON/VAG, die hun kop in het zand steken en niets willen toegeven, als er een stelselmatig probleem is.
Gebruikersavatar
E55amg
Berichten: 2949
Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
Specialisatie: Commentaar leveren
Locatie: Groene Hart

17 okt 2017 19:11

Marco schreef:"A Mercedes spokesman said the notice concerned cars sold between November 2011 and July 2017."
volgens dit schrijven....
Ah, gelukkig heb ik alleen maar oudere MB, dus geen last van.. (A) :lol: 8-)
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 okt 2017 20:00

Frans D schreef:Ik vind terugroepacties alleen maar positief.
Gewoon eerlijk toegeven dat er wat mis is gegaan en orde op zaken stellen.
Beter als PON/VAG, die hun kop in het zand steken en niets willen toegeven, als er een stelselmatig probleem is.
Wat dat betreft is het inderdaad alleen maar goed dat de boel terug moet voor herstel zodat het zeker niet meer zal gebeuren. Ik vind wel van wat ik uit eigen ervaring ook meemaak, dat dit soort zaken wel gewoon vroeg naar voren moeten komen met iets basaals als een clockspring die breekt binnen vooraf bepaalde levensduur. Maar gelukkig wordt er nog iets aan gedaan. Kost alleen wel weer even wat geld om die wagens terug te roepen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

17 okt 2017 22:01

Wij verwachten de reparaties in 2019 te starten. Tot die tijd adviseren wij de volgende oplossing:
scorpion-exo-510-51-100-03-1.jpg
scorpion-exo-510-51-100-03-1.jpg (78.66 KiB) 1094 keer bekeken
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 okt 2017 22:15

Waarvan akte :D
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 okt 2017 22:17

Raimon schreef:Wij verwachten de reparaties in 2019 te starten. Tot die tijd adviseren wij de volgende oplossing:
scorpion-exo-510-51-100-03-1.jpg
:lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
W211
Berichten: 1063
Lid geworden op: 11 jul 2007 06:30
Mercedes-Benz: S 213

17 okt 2017 22:24

8-) kunnen ze gelijk bij de W212 mopf, de led achterlichten vervangen ...
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

17 okt 2017 23:06

...tja...ze maken ook nog maar pas zo'n 130 jaar auto's...

greetingz,
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

17 okt 2017 23:35

Raimon schreef:Wij verwachten de reparaties in 2019 te starten...
Meen je dit nu serieus?
2019? :?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

17 okt 2017 23:40

MBenzNL schreef:...tja...ze maken ook nog maar pas zo'n 130 jaar auto's...

greetingz,
Ik schat dat de eerste medewerkers (en dus die 130 jaar ervaring en de laatste 10 ook) al met pensioen of weg is.
Misschien omdat hun professionele input in een kernwaarden discussie onder verwijzing naar de verkoopcijfers bij het management niet langer op prijs gesteld werd, maar daar ben ik niet zeker van... :)

En verder, dat door de niet aflatende gekte om steeds meer nieuwigheden, druk op kosten, en doordat wat vandaag -in- is en morgen al weer bij het grof vuil kan, leidt tot steeds kortere ontwikkeltijden. Laat staan dat eerst jaren getest wordt. Dat gebeurt (los van de koelcel, de woestijn en de testritten) waar dat kan met (vooraf bedachte) computer simulaties.

Ik schat tot slot dat het spul niet eens door MB zelf gemaakt wordt. MB of een dochter of zo geeft opdracht voor onderdelen aan een of meer toeleveranciers.

Het zou me ook niet verbazen dat geen R&D ingenieur dat stuur met dat dingetje, fliebertje en die plofzak nog ziet nadat het op de tekentafel is ontworpen en is geleverd en in de testfase blijkt geen problemen te hebben gegeven. Tot slot dat het geheel aan verzamelde onderdelen door een relatief laag betaalde arbeider danwel robot volgens protocol/routine in elkaar geschroefd wordt.

Dergelijke risico's (en kosten) van zo'n akkevietje (en dat van die Led-lampen) zullen wel zijn afgedekt en bij die toeleverancier zijn neergelegd. Of iig van de winst en dus te betalen belasting worden afgetrokken. Betaalt u ze alsnog :D

"Mensen, we hebben het net als de meeste van onze concurrenten dat ook hebben gedaan uitgerekend en het is echt goedkoper zo. Er is kortom niks aan de hand, alles is onder controle, door(l/k)open. U bent als klant en ervaringsdeskundige ons beste ijkpunt en heel tevreden." :goedzo:

"Bovendien waar hébben we het over. Het níeuwe modelletje zit er al weer aan te komen." :lol: :mrgreen:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 okt 2017 00:39

Er wordt zeker nog wel getest, bij MB ook als je alle spyshots met de auto's ziet, maar ook bij toeleveranciers wordt getest. De fabrikant stelt specificaties op voor hoe het deel functioneert en hoeveel cycli een deel moet presteren zonder falen. Dat wordt vooraf gewoon vastgelegd hoe vaak een onderdeel op specificatie X moet worden getest. Daar moet een toeleverancier resultaten voor kunnen aanbieden anders keurt MB het deel niet goed en neemt het niets af tot het wel goed is. En de Europese autoindustrie houdt wel van processen en keuringstrajecten voor materialen en delen, vooral bij de luxere merken krijg je echt niet zomaar een product er doorheen.

Nou moet ik ter verdediging van MB ook wel zeggen dat, hoe basaal zo'n clockspring ook is: er zit zo'n enorm traject achter een onderdeeltje of samenstelling dat er best eens iets onopgemerkt kan misgaan. Want wij spreken hier dan nog over die ene leverancier aan MB, maar ga maar eens kijken hoeveel leveranciers die ene leverancier nodig heeft voor zijn aan te leveren product. Daar kunnen zomaar nog eens 3 niveaus onder hangen, zonder nog mee te rekenen waar het basismateriaal vandaan komt.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie