Helmy schreef:[...] er best eens iets onopgemerkt kan misgaan.[...]
Nu me nog even juist citeren over dat testen en ingaan op de essentie van wat ik schrijf.
Maar goed. In reactie op wat jij schrijft.
Wat is een luxe merk heden ten dage Helmy? Sterker nog: Wat is een merk heden ten dage?
De tijd dat je als er VW of Chevrolet op stond, of een Ster op de kap en je per definitie een "goed" product kocht, dwz duurzaam, geringe onderhoudskosten, betrouwbaar, per definitie waar voor je geld of comfortabel, what you see is what you get, kortom wat dan ook, alles waar een merk zich op liet voorstaan, of gebouwd in een traditie en er eer in scheppend het te bouwen als drijfveer, je iets kocht voor het leven of iig de komende 20 jaar, ligt achter ons.
Een auto is goed en luxe tegenwoordig begrijp ik als ie betaalbaar is, je kan internetten in de auto, er veel leds en lcd schermen in zitten, je op zadelleer (eco-flirt?) zit, en het de boodschap geeft aan de buren, dat je er helemaal bij hoort.
Een frontrunner(?) bent.
Flitsend.
Wat goed is bepaalt het moment, de mode.
Je schreef zelf al dat MB (en de meeste andere fabrikanten ook) voornamelijk naar kwartaal en jaarcijfers kijken om te zien of men goed bezig is. En qua strategie naar nieuwe markten en kostenbeheersing/rendement. En gelijk hebben ze omdat iets anders de doorsnee consument en de leasemaatschappijen (grote klanten) niet meer boeit. De instantane behoefte moet bevredigd, de laatste mode gevolgd of gecreëerd, het moet betaalbaar zijn voor de massa, de schoorsteen rokend.
De keerzijde is wel dat ik VW's en MB's in garages staan met kwalen die vroeger in het geheel niet voorkwamen, tot en met gebroken en gerekte kettingen, kettingspanners tandwielen en uitgelubberde lagers aan toe. Dus niet alleen door toepassing van nieuwe technologieën. En waar ik bij Chevrolet aan een Impala denk zie ik nu een hondenhok met gouden kruis voorop uit Korea, een omgekatte Daewoo. O wacht, het wordt al niet meer verkocht hier.
Rijden er ovrgs ook Zuid-Afrikaanse of Hongaarse of Chinese MB's rond in NL?
Fabrikanten doen er met marketing idd nog steeds alles aan om dat traditionele kwaliteit-idee wel in de markt te zetten.
Zoiets als met "ambachtelijke" rookworst (uit de fabriek). Autofabrikanten doen dat met met filmpjes over stoere-mannen, tests in begeerlijke landschappen maar liefst nog met een topmodel, sporter of onder verwijzing naar iets uit de buitencategorie zoals Formule 1.
Zoals je vroeger a la de Pirelli kalender een plaat boven je bed had hangen van een rode Italiaanse supercar.
Mét vrouwelijk schoon met een borstomvang die de potentie van het merk verbeeldde. Waarbij dat decollete de uitzonderlijke kwaliteiten van dat merk, tot in het diepst van het puberbrein moest verankeren. Maar dat is niet correct meer.
Oke: Zoals een voortreffelijk heerser altijd met de Olympisch kampioen op de foto wil of met het nationale elftal.
Project-one straalt positief af op het "merk" en eenieder voelt zich een beetje Lewis Hamilton als íe in zn GLA stapt is de bedoeling. Alle Mercedessen, alle hetzelfde "merk". Door en door kwaliteit en behorend tot de buitencategorie. De keus van kampioenen.
Inmiddels worden, onder de vlag van één merk, zelfs totaal verschillende producten en kwaliteiten verkocht. Blijkt een GLA ovrgs dan -heel gek- toch niet zo lekker te rijden als een E-klasse, kraakt modelletje x toch net ff wat meer dan modelletje y, sta je vaker in de garage dan je lief is en blijk je als koper van al dat geluk, -heel gek- zelf dezelfde te zijn gebleven die je altijd al was. Hooguit een illusie en een paar euro's armer.
Is je auto gebouwd onder de tucht in het strenge DLD of in een al dan niet frivool of bangig lage-lonenland met vrijhandelszone, onder andere (garantie)voorwaarden of coulancebepalingen en waarschijnlijk met onderdelen van grondstoffen afhankelijk van de markt waarop het in hoofdzaak verkocht wordt.
Zelfs in de eenvoudigste producten, zoals een zo te zien zelfde pot Hazelnoopasta, zitten in Duitsland meer nootjes dan in Hongarije las ik van de week en zag ik op tv.
Je schreef het van de week zelf al als tegenhanger van mijn discussie over de kern van een merk al zelf.
Alles draait om goede jaar- en kwartaalcijfers.
De rest is bijzaak geworden, boeie.
Is dat erg?
Helemaal niet. Althans, als je er als koper en gebruiker van al dat moois maar rekening mee houdt en scherp voor ogen blijft houden waarom je het koopt en wat het is. Dat voorkomt teleurstellingen.
Met die 130 jaar oude traditie van auto's bouwen waaraan Steve refereerde en waarmee dit fittie begon, heeft het iig tmho niets meer te maken. Bij nagenoeg geen enkel merk meer.