MB roept 1.000.000 wagens terug. (Airbag aarding nok)

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11251
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

18 okt 2017 02:29

Helmy schreef:[...] er best eens iets onopgemerkt kan misgaan.[...]
:lol:
Nu me nog even juist citeren over dat testen en ingaan op de essentie van wat ik schrijf.

Maar goed. In reactie op wat jij schrijft.
Wat is een luxe merk heden ten dage Helmy? Sterker nog: Wat is een merk heden ten dage?

De tijd dat je als er VW of Chevrolet op stond, of een Ster op de kap en je per definitie een "goed" product kocht, dwz duurzaam, geringe onderhoudskosten, betrouwbaar, per definitie waar voor je geld of comfortabel, what you see is what you get, kortom wat dan ook, alles waar een merk zich op liet voorstaan, of gebouwd in een traditie en er eer in scheppend het te bouwen als drijfveer, je iets kocht voor het leven of iig de komende 20 jaar, ligt achter ons.

Een auto is goed en luxe tegenwoordig begrijp ik als ie betaalbaar is, je kan internetten in de auto, er veel leds en lcd schermen in zitten, je op zadelleer (eco-flirt?) zit, en het de boodschap geeft aan de buren, dat je er helemaal bij hoort.
Een frontrunner(?) bent.
Flitsend.

Wat goed is bepaalt het moment, de mode.

Je schreef zelf al dat MB (en de meeste andere fabrikanten ook) voornamelijk naar kwartaal en jaarcijfers kijken om te zien of men goed bezig is. En qua strategie naar nieuwe markten en kostenbeheersing/rendement. En gelijk hebben ze omdat iets anders de doorsnee consument en de leasemaatschappijen (grote klanten) niet meer boeit. De instantane behoefte moet bevredigd, de laatste mode gevolgd of gecreëerd, het moet betaalbaar zijn voor de massa, de schoorsteen rokend.

De keerzijde is wel dat ik VW's en MB's in garages staan met kwalen die vroeger in het geheel niet voorkwamen, tot en met gebroken en gerekte kettingen, kettingspanners tandwielen en uitgelubberde lagers aan toe. Dus niet alleen door toepassing van nieuwe technologieën. En waar ik bij Chevrolet aan een Impala denk zie ik nu een hondenhok met gouden kruis voorop uit Korea, een omgekatte Daewoo. O wacht, het wordt al niet meer verkocht hier.

Rijden er ovrgs ook Zuid-Afrikaanse of Hongaarse of Chinese MB's rond in NL?

Fabrikanten doen er met marketing idd nog steeds alles aan om dat traditionele kwaliteit-idee wel in de markt te zetten.
Zoiets als met "ambachtelijke" rookworst (uit de fabriek). Autofabrikanten doen dat met met filmpjes over stoere-mannen, tests in begeerlijke landschappen maar liefst nog met een topmodel, sporter of onder verwijzing naar iets uit de buitencategorie zoals Formule 1.

Zoals je vroeger a la de Pirelli kalender een plaat boven je bed had hangen van een rode Italiaanse supercar.
Mét vrouwelijk schoon met een borstomvang die de potentie van het merk verbeeldde. Waarbij dat decollete de uitzonderlijke kwaliteiten van dat merk, tot in het diepst van het puberbrein moest verankeren. Maar dat is niet correct meer.
Oke: Zoals een voortreffelijk heerser altijd met de Olympisch kampioen op de foto wil of met het nationale elftal.

Project-one straalt positief af op het "merk" en eenieder voelt zich een beetje Lewis Hamilton als íe in zn GLA stapt is de bedoeling. Alle Mercedessen, alle hetzelfde "merk". Door en door kwaliteit en behorend tot de buitencategorie. De keus van kampioenen.

Inmiddels worden, onder de vlag van één merk, zelfs totaal verschillende producten en kwaliteiten verkocht. Blijkt een GLA ovrgs dan -heel gek- toch niet zo lekker te rijden als een E-klasse, kraakt modelletje x toch net ff wat meer dan modelletje y, sta je vaker in de garage dan je lief is en blijk je als koper van al dat geluk, -heel gek- zelf dezelfde te zijn gebleven die je altijd al was. Hooguit een illusie en een paar euro's armer.

Is je auto gebouwd onder de tucht in het strenge DLD of in een al dan niet frivool of bangig lage-lonenland met vrijhandelszone, onder andere (garantie)voorwaarden of coulancebepalingen en waarschijnlijk met onderdelen van grondstoffen afhankelijk van de markt waarop het in hoofdzaak verkocht wordt.
Zelfs in de eenvoudigste producten, zoals een zo te zien zelfde pot Hazelnoopasta, zitten in Duitsland meer nootjes dan in Hongarije las ik van de week en zag ik op tv. :lol:

Je schreef het van de week zelf al als tegenhanger van mijn discussie over de kern van een merk al zelf.
Alles draait om goede jaar- en kwartaalcijfers.
De rest is bijzaak geworden, boeie.

Is dat erg?

Helemaal niet. Althans, als je er als koper en gebruiker van al dat moois maar rekening mee houdt en scherp voor ogen blijft houden waarom je het koopt en wat het is. Dat voorkomt teleurstellingen.

Met die 130 jaar oude traditie van auto's bouwen waaraan Steve refereerde en waarmee dit fittie begon, heeft het iig tmho niets meer te maken. Bij nagenoeg geen enkel merk meer.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 18 okt 2017 12:07, 5 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

18 okt 2017 10:36

Resumerend: het gast om goede kwartaalcijfers. Oké. Die haal je met kostenbesparing maar meer nog met kwaliteit. MB is zich dat vast wel bewust. Net als alle andere autofabrikanten.

Ern toeleverancier die nog meer klanten heeft zal het (heel misschien) minder boeien wanneer hij de opdracht voor een product verliest, dus dan zal kostenbesparing belangrijker zijn dan optimale kwaliteit. "Gewoon goede" kwaliteit zal dan ook kunnen volstaan. MB krijgt daar later misschien last mee, maar die toeleverancier is dan al lang weer druk met andere opdrachten.

MB zal er waarschijnlijk alles aan doen om de langetermijn kwaliteit hoog te houden, maar heeft hier dus geen invloed op.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

18 okt 2017 14:02

Helmy schreef:Er wordt zeker nog wel getest, bij MB ook als je alle spyshots met de auto's ziet, maar ook bij toeleveranciers wordt getest. De fabrikant stelt specificaties op voor hoe het deel functioneert en hoeveel cycli een deel moet presteren zonder falen. Dat wordt vooraf gewoon vastgelegd hoe vaak een onderdeel op specificatie X moet worden getest. Daar moet een toeleverancier resultaten voor kunnen aanbieden anders keurt MB het deel niet goed en neemt het niets af tot het wel goed is. En de Europese autoindustrie houdt wel van processen en keuringstrajecten voor materialen en delen, vooral bij de luxere merken krijg je echt niet zomaar een product er doorheen.

Nou moet ik ter verdediging van MB ook wel zeggen dat, hoe basaal zo'n clockspring ook is: er zit zo'n enorm traject achter een onderdeeltje of samenstelling dat er best eens iets onopgemerkt kan misgaan. Want wij spreken hier dan nog over die ene leverancier aan MB, maar ga maar eens kijken hoeveel leveranciers die ene leverancier nodig heeft voor zijn aan te leveren product. Daar kunnen zomaar nog eens 3 niveaus onder hangen, zonder nog mee te rekenen waar het basismateriaal vandaan komt.
Dit. Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe grondig alles wordt getest.

Voor de geïnteresseerden: kijk eens hoe een vliegtuig wordt getest.. En zelfs daar gaat het soms (helaas) fout.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

18 okt 2017 14:09

Dan kan ik toch wel een paar dingen bedenken die ze iets grondiger hadden moeten testen :lol:
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

18 okt 2017 14:33

Oh fouten worden er zeker gemaakt..
Plaats reactie