Dag allen,
Tijd geleden een c180CGI facelift uit 2011 gekocht en ben er super blij mee, echter heb ik een vraag.
Ik heb gemerkt dat de auto boven de 1500 toeren best hard afremt op de motor, is dit normaal bij een mercedes?
Als ik onder de 1500 toeren rijdt remt hij vaak af met 1 km/h en vaak boven de 1500 toeren remt die af met 2 km/h. Vooral op de snelweg valt het op. Bij mijn vorige auto (BMW) was dit minder merkbaar.
Hartelijk dank!
Afremmen op de motor
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Het hangt er van af in welke versnelling je je gas loslaat.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- S_W204
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)
Ik snap het stukje over 1 en 2 km/h niet echt aangezien je het hebt over gas loslaten. Op gevoel is dat toch niet zo specifiek te beschrijven? En dan heb je nog factoren als wind, hellingshoek, voorligger e.d.
Het viel mij juist op dat de auto erg lang kan doorrollen zonder veel snelheid te verliezen. Ik schakel zelf overigens niet, en de automaat staat gewoon in E.
Bandenspanning wel correct?
Het viel mij juist op dat de auto erg lang kan doorrollen zonder veel snelheid te verliezen. Ik schakel zelf overigens niet, en de automaat staat gewoon in E.
Bandenspanning wel correct?
Dank jullie voor jullie reacties!
Ik heb het via de boordcomputer nagekeken, zodra ik gas loslaat op de snelweg zakt de snelheid met 2km/h per keer en bij lagere snelheden (40km/h) zakt de snelheid met 1 km/h. Bandenspanning is in orde.
Collega vertelde mij dat het een teken kan zijn van een (oude) distributie riem?
Ik heb het via de boordcomputer nagekeken, zodra ik gas loslaat op de snelweg zakt de snelheid met 2km/h per keer en bij lagere snelheden (40km/h) zakt de snelheid met 1 km/h. Bandenspanning is in orde.
Collega vertelde mij dat het een teken kan zijn van een (oude) distributie riem?
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5668
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Welnee. Met de riem heeft dat niets te maken. Die heeft jouw motor ook niet, want in de M271 zit een ketting in plaats van een riem. Het is gewoon een keuze in of en hoe lang de automaat aangekoppeld blijft. Bij het ene merk koppelt de automaat los als je gas loslaat, bij het andere doet-ie dat half en bij de jouwe blijft de automaat aangekoppeld. Dan rem je dus meer op de motor.
Lijkt me niks om je zorgen over te maken. En je collega heeft vast meer verstand van verzekeringen.
Lijkt me niks om je zorgen over te maken. En je collega heeft vast meer verstand van verzekeringen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
De auto is ongetwijfeld voorzien van wat in fraai Duits "Schubabschaltung" heet.
Bij het loslaten van het gaspedaal, bij het afremmen op de motor (in het Duits "Schubbetrieb"), wordt de brandstoftoevoer volledig uitgeschakeld (Duits "abgeschaltet"), het verbruik is dan echt nul.
Dat komt je totale verbruik en dus je portemonnee ten goede (en - waar het voor bedoeld is - het milieu ook).
Om te voorkomen dat de motor afslaat wordt, als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt (1500 is een heel gebruikelijke waarde), de brandstoftoevoer weer ingeschakeld.
Gevolg daarvan is ook dat de motor je minder hard afremt.
Voor auto's zonder automatische versnellingsbak is het bij het uitrollen dus van belang de auto in de versnelling te laten staan en de koppeling NIET in te trappen zolang het toerental boven die grenswaarde ligt.
Bij het loslaten van het gaspedaal, bij het afremmen op de motor (in het Duits "Schubbetrieb"), wordt de brandstoftoevoer volledig uitgeschakeld (Duits "abgeschaltet"), het verbruik is dan echt nul.
Dat komt je totale verbruik en dus je portemonnee ten goede (en - waar het voor bedoeld is - het milieu ook).
Om te voorkomen dat de motor afslaat wordt, als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt (1500 is een heel gebruikelijke waarde), de brandstoftoevoer weer ingeschakeld.
Gevolg daarvan is ook dat de motor je minder hard afremt.
Voor auto's zonder automatische versnellingsbak is het bij het uitrollen dus van belang de auto in de versnelling te laten staan en de koppeling NIET in te trappen zolang het toerental boven die grenswaarde ligt.
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Weer wat geleerd !leeflang schreef:De auto is ongetwijfeld voorzien van wat in fraai Duits "Schubabschaltung" heet.
Bij het loslaten van het gaspedaal, bij het afremmen op de motor (in het Duits "Schubbetrieb"), wordt de brandstoftoevoer volledig uitgeschakeld (Duits "abgeschaltet"), het verbruik is dan echt nul.
Dat komt je totale verbruik en dus je portemonnee ten goede (en - waar het voor bedoeld is - het milieu ook).
Om te voorkomen dat de motor afslaat wordt, als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt (1500 is een heel gebruikelijke waarde), de brandstoftoevoer weer ingeschakeld.
Gevolg daarvan is ook dat de motor je minder hard afremt.
Voor auto's zonder automatische versnellingsbak is het bij het uitrollen dus van belang de auto in de versnelling te laten staan en de koppeling NIET in te trappen zolang het toerental boven die grenswaarde ligt.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Borgmonster
- Berichten: 3825
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
"Vroeger" was dit iets wat je tijdens je praktijklessen leerde. Maar goed, ik leste dan ook in een Mercedes.Cornelis schreef:Weer wat geleerd !leeflang schreef:De auto is ongetwijfeld voorzien van wat in fraai Duits "Schubabschaltung" heet.
Bij het loslaten van het gaspedaal, bij het afremmen op de motor (in het Duits "Schubbetrieb"), wordt de brandstoftoevoer volledig uitgeschakeld (Duits "abgeschaltet"), het verbruik is dan echt nul.
Dat komt je totale verbruik en dus je portemonnee ten goede (en - waar het voor bedoeld is - het milieu ook).
Om te voorkomen dat de motor afslaat wordt, als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt (1500 is een heel gebruikelijke waarde), de brandstoftoevoer weer ingeschakeld.
Gevolg daarvan is ook dat de motor je minder hard afremt.
Voor auto's zonder automatische versnellingsbak is het bij het uitrollen dus van belang de auto in de versnelling te laten staan en de koppeling NIET in te trappen zolang het toerental boven die grenswaarde ligt.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- S_W204
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
- Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)
Dat is algemene kennis idd.
@TS: je kan er een filmpje van maken als je echt twijfelt (uiteraard wel veilig doen!). Of laat iemand van een (goede) dealer eens meerijden.
Dat display kan je volledig negeren als het gaat om de stappen die hij zet bij versnellen/vertragen.
@TS: je kan er een filmpje van maken als je echt twijfelt (uiteraard wel veilig doen!). Of laat iemand van een (goede) dealer eens meerijden.
Dat display kan je volledig negeren als het gaat om de stappen die hij zet bij versnellen/vertragen.
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Staat al decennia lang bij veel benzineauto's ook in het instructieboekje onder een kopje "economisch rijden" oid.
In mn Volkswagen(!) Polo van 1994 met Bosch monopoint inspuiting kan je 't omdat de auto zo licht is ook voelen als na gas los laten en benzinetoevoer dicht, zo rond de 1300 toeren er weer brandstof wordt toegevoerd om afslaan tegen te gaan.
In de boordcomputer van mijn Polo bj 2010, kan je dat ook zíen, als je de boordcomputer op momentaan gebruik zet.
Dan valt het brandstofverbruik vlgs het multifunctionele (monochroom @S_W204, dat dan weer wel) display terug naar 0.0 l/100 km als je je gaspedaal loslaat, tot net boven stationair... Daarom niet terugschakelen maar uitrollen.
Wel (toch) veel remstof ovrgs die Polo zag ik van de week nu ik er toevallig eens naar keek...
In mn Volkswagen(!) Polo van 1994 met Bosch monopoint inspuiting kan je 't omdat de auto zo licht is ook voelen als na gas los laten en benzinetoevoer dicht, zo rond de 1300 toeren er weer brandstof wordt toegevoerd om afslaan tegen te gaan.
In de boordcomputer van mijn Polo bj 2010, kan je dat ook zíen, als je de boordcomputer op momentaan gebruik zet.
Dan valt het brandstofverbruik vlgs het multifunctionele (monochroom @S_W204, dat dan weer wel) display terug naar 0.0 l/100 km als je je gaspedaal loslaat, tot net boven stationair... Daarom niet terugschakelen maar uitrollen.
Wel (toch) veel remstof ovrgs die Polo zag ik van de week nu ik er toevallig eens naar keek...
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 28 sep 2017 20:54, 2 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Jeroen
- Berichten: 25801
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
...toeval bestaat niet...
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
die sla ik standaard over .....René SLK230 schreef:Staat al decennia lang bij veel benzineauto's ook in het instructieboekje onder een kopje "economisch rijden" oid.
@ Borgmonster : heb jij zo laat je rijbewijs gehaald dat jouw "Vroeger" zoveel jonger is dan mijn vroeger?Borgmonster schreef:"Vroeger" was dit iets wat je tijdens je praktijklessen leerde. Maar goed, ik leste dan ook in een Mercedes.Cornelis schreef:Weer wat geleerd !leeflang schreef:De auto is ongetwijfeld voorzien van wat in fraai Duits "Schubabschaltung" heet.
Bij het loslaten van het gaspedaal, bij het afremmen op de motor (in het Duits "Schubbetrieb"), wordt de brandstoftoevoer volledig uitgeschakeld (Duits "abgeschaltet"), het verbruik is dan echt nul.
Dat komt je totale verbruik en dus je portemonnee ten goede (en - waar het voor bedoeld is - het milieu ook).
Om te voorkomen dat de motor afslaat wordt, als het toerental van de motor onder een bepaalde grens komt (1500 is een heel gebruikelijke waarde), de brandstoftoevoer weer ingeschakeld.
Gevolg daarvan is ook dat de motor je minder hard afremt.
Voor auto's zonder automatische versnellingsbak is het bij het uitrollen dus van belang de auto in de versnelling te laten staan en de koppeling NIET in te trappen zolang het toerental boven die grenswaarde ligt.
Mijn rijleraar heeft het daar, tijdens de 6 lessen die ik had tot m'n examen in een Ascona, niet over gehad maar vraag me af of hij het wist en zelfs of Schubafschaltung met toerental limiet al toegepast werd in 1980.....
Ik bedoelde als leermoment de abschaltung die alleen tot een minimum toerental de brandstoftoevoer
volledig afsluit.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- René SLK230
- Berichten: 11252
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Hhahahaaaaaaa Zo kennen we je weer Kees; onverstoorbaar droog hahahhaaaaaCornelis schreef:die sla ik standaard over .....René SLK230 schreef:Staat al decennia lang bij veel benzineauto's ook in het instructieboekje onder een kopje "economisch rijden" oid.
Ik ben zo'n neuroot die echt een weekend van kaft tot kaft gaat zitten lezen...
Zo wist ik mn oudste broer, die al 4 jaar in een benz reed ns uit te leggen hoe die met zn afstandsbediening voor instappen zn zijruiten open kon zetten. Had ie nooit geweten hahahaaa
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings