De W210 als beoogde daily driver

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

03 sep 2017 16:58

Beste Mercedes fans

Met veel plezier heb ik op de forum al verschillende topics gelezen over de W210. Nu heb ik zelf een aantal vragen waarvan ik hoop dat jullie mee willen denken.
Voor mijn werk zal ik over ongeveer een jaar flink veel meer kilometers gaan rijden (> 40.000 per jaar tov 12000 nu). Dit is voor een periode van 2.5 jaar (detachering) waarna ik weer op de fiets naar mijn werk ga. Voor die periode ben ik me aan het orienteren op een comfortabele daily driver waarbij ik de W210 sterk overweeg. Plan is om een auto aan te schaffen en deze ook na die periode te houden om lang te gebruiken en te onderhouden. Aanschaf budget is ongeveer 8000 euro.

Nu een aantal vragen:

1. Voor de mensen met kinderen. Op dit moment heb ik een zoontje van 2 en is er een tweede op komst. Is de combi qua ruimte echt veel aantrekkelijker dan een sedan? Het scheelt nogal in de wegenbelasting namelijk.

2. Als ik kijk op Mobile.de en autoscout is best wat aanbod van auto’s met < 175.000 km op de teller. Prijzen varieren enorm waarbij de youngtimer specialisten vaak rond de 9 of 10k vragen voor een fraai model. In Duitsland staat er veel te koop voor 5 of 6K in mooie staat. Is een dergelijke aanschaf prijs een illusie of zijn veel yountimers gewoon overpriced? Ik snap dat onderhoudsgeschiedenis leidend is. Ik zoek met name op modellen tussen 1999 en 2003.

3. Als ik de rekentool op autoweek gebruik lijkt de import vanuit Duitsland voor een W210 me heel weinig te kosten (300-400 euro) omdat de auto al zo “oud” is. Doe ik iets verkeerd of is het inderdaad gewoon niet duur om een auto van deze leeftijd te importeren?

4. Qua opties is met name memory pakket wel prettig (vriendin en ik verschillen nogal in lengte). Is dit dan ook automatisch voor de spiegels of is dit een aparte optie?

5. De zoekterm 4-matic op google levert veel negatieve verhalen op. Mij lijkt de optie met de regenval en sneeuw in NL juist erg prettig. Zeker als je veel op de weg bent. Wat zijn jullie ervaringen en vinden jullie het een meerwaarde?

6. Over de aandachtspunten van roest bij de w210 is veel geschreven. Vermijden jullie auto’s met roest of is een wat goedkopere W210 met (oppervlakkige) roest ook een optie mits je budget reserveert voor herstel?

Mochten jullie nog andere tips of adviezen hebben dan hoor ik dit uiteraard graag.


Hartelijke groet

Bo
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7286
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

03 sep 2017 20:43

een station is wel een heel stuk praktischer ja. Of je het nodig vind zul je zelf in moeten schatten. En ik zou geen 4matic nemen. In NL nergens nodig voor als je het mij vraagt. Zorgt alleen voor meer (mogelijke) kosten en beperkt het zoeken aanzienlijk!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20876
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

03 sep 2017 21:03

Een kombi is echt wel heel veel praktischer dan een sedan. Vooral omdat de sedan wel een ruime, maar geen diepe kofferbak heeft doordat de brandstoftank achter de achterbank zit. Een kombi is echt gruwelijk ruim.
Maar zoveel scheelt het niet, kan hooguit 1 schaal hoger zitten qua MRB. Dat zal je de kop toch niet kosten?

Youngtimers zijn naar mijn idee per definitie overpriced. Zeker als jij 40k/jaar gaat doen, dan is je afschrijving gigantisch. Motorisch zijn hoge kilometerstanden geen punt. De W210's die nog veel moeten kosten zijn altijd van die belastingtrekkers. In de basis is een W210 echt niet veel meer waard.

Memorypakket is voor bestuurdersstoel + spiegels, optie is memory voor de bijrijdersstoel.

4-matic heb ik nooit gemist. Je grens zal best iets verder liggen onder gladde omstandigheden, maar het weggedrag is normaal gesproken al erg goed. Met ESP heb je ook al extra buffer bij rare situaties.

Roest is een heel groot probleem bij een W210. Naar mijn idee is een 'roestvrije' W210 ook maar een tijdelijke illusie, binnen afzienbare tijd beginnen ze toch allemaal. Let vooral op of er geen constructieve onderdelen (subframes, dorpels etc.) zijn aangetast.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

03 sep 2017 21:06

Bo1982 schreef:1. Voor de mensen met kinderen. Op dit moment heb ik een zoontje van 2 en is er een tweede op komst. Is de combi qua ruimte echt veel aantrekkelijker dan een sedan? Het scheelt nogal in de wegenbelasting namelijk.
Ja. De 210 combi is bizar, maar dan ook bizar ruim van binnen. Even een wasmachine ophalen doe je zonder de bank in te klappen. Vooral de vlakke laadvloer van ca. 2 meter is geen vergelijk met de sedan.
Bo1982 schreef:2. Als ik kijk op Mobile.de en autoscout is best wat aanbod van auto’s met < 175.000 km op de teller. Prijzen varieren enorm waarbij de youngtimer specialisten vaak rond de 9 of 10k vragen voor een fraai model. In Duitsland staat er veel te koop voor 5 of 6K in mooie staat. Is een dergelijke aanschaf prijs een illusie of zijn veel yountimers gewoon overpriced? Ik snap dat onderhoudsgeschiedenis leidend is. Ik zoek met name op modellen tussen 1999 en 2003.
Onderhoudsgeschiedenis en kilometerstand zijn leuk, maar zeggen ook niet alles. In de leeftijdsklasse die je zoekt, is alles van rubber inmiddels uitgedroogd (bv. pakkingen - olielekkage, deurrubbers - windgeruis, ophanging - comfortverlies) om over de oliegevulde bussen (motorsteunen, draagarmen, achteras) maar te zwijgen. Als de wagen op tijd olie en filters heeft gekregen is dat natuurlijk leuk, maar om er na 15 jaar weer de comfortabele wagen van te maken die het ooit was is wel meer nodig. En vlak de roest niet uit. Roestvrije exemplaren zijn er bijna niet. Aan de andere kant is ook lang niet alle roest zo ernstig. Je zult dus een afweging moeten maken tussen a. de aankoopprijs, b. de verwachte kosten van 'groot' onderhoud (onderstel, olielekkages etc.) en c. het risico van roest. Afschrijven doen ze binnen een dag tot zo'n beetje de schrootwaarde (want aan de straatstenen niet te slijten), dus reken je niet rijk met enige restwaarde. Een exemplaar met lage aankoopprijs dat precies aan je eisen voldoet maar wat investering nodig heeft, kan dus aantrekkelijker zijn een tiptop exemplaar dat het net niet is of helaas pindakaas na drie maanden een kapotte bak of motor krijgt.
Bo1982 schreef:3. Als ik de rekentool op autoweek gebruik lijkt de import vanuit Duitsland voor een W210 me heel weinig te kosten (300-400 euro) omdat de auto al zo “oud” is. Doe ik iets verkeerd of is het inderdaad gewoon niet duur om een auto van deze leeftijd te importeren?
Kan best kloppen, de meeste BPM is wel afgeschreven.
Bo1982 schreef:4. Qua opties is met name memory pakket wel prettig (vriendin en ik verschillen nogal in lengte). Is dit dan ook automatisch voor de spiegels of is dit een aparte optie?
Zelfde optie. Was er alleen voor de bestuurdersstoel of ook voor de passagiersstoel. Voordeel is ook, dat de rechterspiegel naar beneden kijkt als je achteruit rijdt. Zie je de knopjes (1,2,3 en groen), dan zit dit er aan die kant op. De binnenspiegel moet je wel met de hand verstellen (ik blijf dat irritant vinden).
Bo1982 schreef:5. De zoekterm 4-matic op google levert veel negatieve verhalen op. Mij lijkt de optie met de regenval en sneeuw in NL juist erg prettig. Zeker als je veel op de weg bent. Wat zijn jullie ervaringen en vinden jullie het een meerwaarde?
Zou het nooit doen. Alle delen van de ophanging zijn anders. Dat betekent dat ze schaarser zijn en dus veel meer kosten. Je hebt meer complexiteit (tussenbak, extra aandrijfassen etc.), hoger verbruik, een grotere draaicirkel. Ik zou eerder kiezen voor ESP en voor de vier dagen die Nederland telt met sneeuw (die overigens binnen het uur door de pekel weer water wordt) een set goede winterbanden.
Bo1982 schreef:6. Over de aandachtspunten van roest bij de w210 is veel geschreven. Vermijden jullie auto’s met roest of is een wat goedkopere W210 met (oppervlakkige) roest ook een optie mits je budget reserveert voor herstel?
Kijk gerust in mijn logboek naar de roestgaten (http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 90#p802790). Toch valt het mee: dragende delen zijn goed bereikbaar en roesten niet snel zo erg dat het een probleem wordt. Carrosseriedelen zijn ook niet zo duur en er worden er een hoop gesloopt. Kies je een courante kleur (bv. zilvergrijs of 189-zwart) dan heb je volop keus. Heel veel kost het allemaal niet.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

03 sep 2017 21:56

Ik rijdt nu een jaar een 320cdi sedan en heb er 100.00 km mee afgelegd. Hij is mij erg goed bevallen, ook qua onderhoud. Persoonlijk keek ik naar een 2001 model, want milieuzones. Een auto van vóór 2001 kom je daar niet meer mee in. Verzekering is laag en de oh kosten ook, en ik heb behoorlijk wat oh laten doen. Remblokjes en schijven kosten bijna niets. Roest is echt aandachtspunt. Demijne had bijna niets, maar nu toch wel wat. En ik denk dat er over 2 jaar flinke roest zal optreden als ik het nu niet preventief ga aanpakken. Vooral de krikpunten en de schermen zijn beruchte punten maar eigenlijk is heel de w210 een aandachtspunt..De kofferruimte is ook bij de sedan formaatje xxxl, er passen als 1 van de weinige 4 eurokoffers in. En flinke buggy's. In de mijne zit ook een skizak, ideaal.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

03 sep 2017 22:17

Als een lekkere V8 je niet stoort , wij hebben een roestvrije estate voor je staan .

Ook een sedan , Kun je vergelijken
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

04 sep 2017 08:31

Is ook bijzonder handig als je 40.000 per jaar gaat rijden....
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

04 sep 2017 12:57

Maar dan geniet je r wel van hahahA
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
berendd
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

06 sep 2017 15:02

Rijd nu 2 jaar dagelijks met een E420 combi van 97 op LPG, inmiddels ongeveer 100.000km erbij gezet tot een totaal van 420.000km.

Als je zelf handig bent zijn het ideale auto's, en ook als je t onderhoud moet uitbesteden kan het nooit (uitgezonderd motor en bak issues) heel erg uit de hand lopen qua kosten.

roesten doen ze allemaal maar zolang dat tot de schermranden beperkt blijft is er niet veel aan de hand.

ESP is wel handig in de winter, maar de rest van het jaar een goede bron van allerlei storingen.

Met een benzine versie op LPG kan je alle milieuzones nog in en rijdt je goedkoop, alle motoren kunnen er prima tegen.

En ze rijden heerlijk met een zware aanhanger, voorzover je daar iets aan hebt.
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

06 sep 2017 15:09

Gedoe met ESP lijkt me iets voor de modellen van voor 03/1997 (de technische facelift waarbij de baardloze sleutel werd ingevoerd), van de latere modellen hoor je daar weinig over.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

11 sep 2017 02:45

Dank allemaal voor de reacties, helpen me erg bij mijn zoektocht. Als ik het zo mag samenvatten lijkt het dus wel een combi te moeten worden, is 4 matic iets dat ik links laat liggen, en is 175K niet de magische km stand waar ik onder moet blijven. Ook lijkt 5-6k dus best een reële aanschaf prijs en is de afschrijving enorm. Young timers laat ik dus ook links liggen.

Ten aanzien van het rijklaar maken van een 15-17 jaar oude auto met vervangen van rubbers onderstel delen etc. Heb geen 2 linker handen maar kan dit niet allemaal zelf doen. Wat voor kosten/ richtprijzen moet ik aan denken? En qua roest behandeling, voor 1000 euro dinitrol behandeling of is dit ook een onderschatting? Ik wil geen museumstuk maar wel een gebruiksvoorwerp waar ik het liefst zo lang mogelijk mee kan doen en waar ik dus niet op wil bezuinigen.

En dan de uitvoering. Ben geen snelheidsduivel maar mij lijkt de 320 aantrekkelijk, zeker omdat deze qua verbruik niet echt uit de pas loopt tov van de andere 6 cilinders als ik de berichten hier op het forum mag geloven. Is een 4 cilinder compressor als combi nog vooruit te branden? En van de 8 cilinders moet ik denk ik afblijven ..

Genoeg om weer over na te denken. Nogmaals dank voor jullie reacties en zal binnenkort eens even een aantal advertenties in de post gooien om te kijken wat jullie van de desbetreffende autos vinden.

Groet Bo
Bo1982
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 apr 2017 20:11

12 sep 2017 02:57

Een korte blik op marktplaats levert toch best grote verschillen op.

Deze staat bijvoorbeeld al even te koop en is als ik het verhaal zo lees ook een nette auto. Alleen wel fors aan de prijs.

https://germanclassics.nl/voertuig/merc ... tgarde-00/

Betaalbaar. Wat weinig detail foto's en geen multifunc stuur of mem pakket (gezien bouwjaar wel achteraf in te bouwen)

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mer ... =lr&pos=31

Niet de meest praktische kleur, en krap in de opties en vermogen. Op het oog wel een net exemplaar. Hoe makkelijk zijn de meeste opties achteraf in te bouwen?

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mer ... =lr&pos=32
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5668
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

12 sep 2017 09:46

Tja. Die eerste ziet er inderdaad netjes uit en zit goed in de opties, maar dat mag ook wel voor die prijs. Let erop dat die ADS-dempers een stuk kostbaarder zijn dan gewone, mocht je die ooit willen vervangen.

De tweede is een vormopf. Die zal een tijdje bij de dealer hebben gestaan voordat-ie op kenteken is gezet. Alles kan natuurlijk later worden ingebouwd, maar het zal niet zomaar plug and play zijn. Van zo'n vaste trekhaak moet je ook houden. En als je goed leest: 1 sleutel (€ 300), airco moet bijgevuld (en misschien condensor lek, pomp kapot etc.). Roestvrij is voor een in NL rijdende 210 eigenlijk altijd onwaar. Een kwestie van goed zoeken.

En die derde is wel erg kaal, met handbediende airco. En het is een 240. :'(

Hoe dan ook, waarom geen 430? Geeft je net dat extra koppel dat een 320 mist en verbruikt even weinig :twisted: :owja:
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8356
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

12 sep 2017 09:54

Of een E55 uit de woestijn ;)
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
berendd
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 sep 2011 16:18
Mercedes-Benz: 1968 W114 E280 (M110)
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

13 sep 2017 08:42

gfgf schreef:Gedoe met ESP lijkt me iets voor de modellen van voor 03/1997 (de technische facelift waarbij de baardloze sleutel werd ingevoerd), van de latere modellen hoor je daar weinig over.
Dat zou goed kunnen ja, alhoewel de ESP zich alweer een tijdje redelijk gedraagt 8-)

weet niet of het werkt qua link, maar kwam deze 430 tegen via facebook:
https://www.facebook.com/marketplace/it ... 8323958826
Plaats reactie