Mercedes W212 twijfels.

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
davpa
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2014 09:00
Locatie: Heerewaarden

25 aug 2017 17:40

dutchtbi schreef:Met zowel een C als een E met 4cyl benzine kost de jaarlijks beurt bij de dealer zo'n 4 a 500 € . Daarbij heb je ieder jaar wel wat extra kosten. De ene keer airco onderhoud, de volgende keer verversen van de automaat olie en filter, dan weer banden of remblokken en schijven. Ik kom in de 5 jaar dat ik nu Mercedes rij uit op circa 1000€ onderhoud per jaar maar heb in die jaren ook geen uitzonderlijke klachten gehad want dan kan je waarschijnlijk je knip wel trekken. Is ook een kwestie van het regulier onderhoud door de dealer laten doen en bijzondere dingen (zoals bij de draaiknop van de audio die bij veel auto's kapot gaat) door anderen laten repareren dan door de dealer die niet repareert maar gelijk vervangt door een nieuwe tegen 600 % hogere kosten. Ook zaken als banden beter niet bij de dealer halen . Op dat soort zaken kan je flink besparen.

Regulier onderhoud is wel mee gecalculeerd. Dat heb je wel met elk merk. Er is altijd wel iets dat gevonden word tijdens een beurtje. En dat is prima, want dat voorkomt erger. Het gaat mij hoofdzakelijk om de dure verassingen tussen de beurtjes door. Ik rijd op dit moment altijd een schone auto. :)
Geen idee wat hier neer te zetten!
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

25 aug 2017 21:07

Open deur waarvan ik niet zeker weet of ie in dit topic wel open staat / lap rood vlees voor in de leeuwenkooi:

De duurste verrassing zelfs bij een probleemloze auto, is (los van MRB irt gewicht, CO2 uitstoot en los van brandstofkosten) als je 'm all risk / vol casco wilt verzekeren, de premie. Die is gebaseerd op de nieuwprijs.
Ook dat maakt een E duurder dan een C of iets met een lager cataloguswaarde van een ander merk.

Daarom is een goed onderhouden zeg 8-12 jaar oude auto met niet mega veel kms, waarvan het grootste deel van de afschrijving al achter de rug is, met een dagwaarde waarmee je het risico kunt dragen de auto beperkt casco / WA+ te verzekeren zou je 'm in puin rijden, economisch gezien de verstandigste keuze.

Dat gezegd hebbende: autorijden is economisch gezien vaak sowieso geen verstandige keuze (anders zou half NL tenzij dat echt niet kan wel op loopafstand van zn werk wonen en niet gemiddeld op 22km afstand), zodat dat argument hoe waar misschien ook, al snel het onderspit delft... ;)

Ik heb ovrgs nog een 23 jaar oude Polo Steilheck staan. Heel zuinig, heel licht, heel goedkoop, heel praktisch een soort van mini-stationkar en met geregelde kathalisator... Goed ook voor het onthaasten :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

26 aug 2017 07:28

Volgens mij kijkt de verzekeraar naar de dagwaarde, want zo enorm groot is het verschil niet. ik dacht dat het bij mij iets scheelde van 250 euro per jaar.

Zo, ff vloeken in de kerk

Als je dan toch geld wil besparen, ga dan niet naar de dealer maar een goede garage, je bespaart dan zo maar 50% op arbeidskosten. Als je een goede garage heb doet deze niets onder voor de dealer. Indien gewenst kan deze ook orginele delen monteren, of de orginele delen in de originele doos van de toeleverancier. Immers Mercedes maakt echt zijn onderdelen niet zelf, ook de olie komt uit exact dezelfde bulkwagen die bij dealer staat te lossen en dat geldt ook voor de rest van de vloeistoffen.

Het geld wat je daarmee uitspaart is veel meer dan de relatieve waarde vermindering van de auto, immers het is vrij normaal dat oudere auto's op een moment de dealer niet meer zien. Het is natuurlijk wel interessant op het forum schermen met dealer onderhouden enz, bla bla. Maar je moet uiteindelijk dat ding wel verkopen, de mensen die extra geld uitgeven hiervoor zijn bijna op twee handen te tellen. Als het op inruilen aankomt, scheelt het niks, de dealer gaat het niet verkopen want te oud, de handelaars zien de auto niet eens, bieden per telefoon of per mail met een foto van de auto. En die willen de auto zo scherp mogelijk, immers de winst maak je bij de inkoop en niet de verkoop n zitten echt niet op een dure winkeldochter te wachten met een mooi verhaal. Dat mooie verhaal verzinnen ze zelf wel ;)

Als je trouwens puur naar de kosten zou kijken en betrouwbaarheid is een Prius overigens zo gek nog niet. Geen distributie riemen en snaren voor 60 euro per jaar koop je garantie waar het grootste deel van het aandrijfpakket onder valt, men vult gratis olie, vloeistoffen en vervanging van lampjes enz. Qua betrouwbaarheid en kostentechnisch denk ik dat het een van de beste auto's is. Jammer van het krassen gevoelig interieur en de goedkope uitstraling aan de binnenkant. De automaat en het rijgedrag kon mij ook niet echt bekoren, bovendien met mijn rijstijl was het ook niet echt zuinig, 1 op 12 was het wel klaar.

Maar goed, zoals eerder aangegeven zou ik eerst opzoek gaan naar wat zekerheid en dan geld stoppen in een stuk blik. Mocht je nu al een betrouwbare auto hebben, zou ik gewoon een goedkoop ding ernaast zetten zodat je zelf ook mobiel bent. Gaat er iets duurder stuk, gooi je het ding gewoon weg. Er zijn zat auto's die met een nieuwe APK voor drie knaken te koop zijn en gewoon betrouwbaar zijn. OK, je buren zijn niet onder de indruk, de mensen hier ook niet. Maar financiële zaken gaan voor en het gezin ook, bijkomend voordeel, verbouwing of even naar de supermarkt zijn deze auto's perfect voor, overal parkeren, gipsplaten of hout erin, de kinderen slopen het halve ding, het maakt allemaal niks uit en dat is ook wel lekker.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

26 aug 2017 11:31

@Fuseekogel: helemaal :goedzo: .

Volkomen terecht wat je schrijft, tot op het laatst: de beste man heeft dochters, geen zoons, dus slopen van het interieur zit er niet in.

Maar voor de rest heb je volkomen gelijk. Betaalbaar rijden staat voorop. Dealer onderhouden is leuk, maar voor een auto van 7 of 8 jaar oud?? Dat lijkt me onzin, vooral voor een middle of the road auto met viercilindermotor.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

26 aug 2017 15:08

Zo duur is de dealer niet ten opzichte van een specialist. Zelfs banden kosten bijna hetzelfde als bij banden,nl.
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

26 aug 2017 15:44

€ 299,-
Kleine onderhoudsbeurt
Assyst A of Service A

Olie verversen en oliefilter vervangen.
Ruitensproeier checken en vloeistof bijvullen.
Waterafvoer reinigen.
Remsysteem checken en remvloeistof op peil brengen.
Remtest uitvoeren.
Bandenspanning controleren.
Instrumentenpaneel: intervaldisplay resetten.
Controleren software updates.
€ 439,-
Grote onderhoudsbeurt
Assyst B of Service B

Extra werkzaamheden t.o.v. kleine onderhoudsbeurt.

Motor: zichtbare onderdelen controleren op schade.
Combifilter vervangen.
Stuurbekrachtiging: controleren en olie op peil brengen.
V-riem controleren op slijtage en beschadiging.
Carrosserie inspectie.

Dit zijn de prijzen bij de dealer, ik betaalde laatst voor de zelfde beurt (groot) inclusief remvloeistof n nieuwe ruitenwissers €362 euro..Bij een Bosch garage/Mercedes specialist, toegegeven de software update zal niet gebeuren, maar of dat überhaupt nog bestaat voor een w211 vraag ik mij af.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

26 aug 2017 17:27

Olie komt uit een vat en automatenbakolie ook. Zeker bij de 'specialist in alle merken' . Daarom gaat er daarna zoveel stuk en krijg je echte kosten. Doe mij maar de dealer die per model in huis heeft wat erin/eraan gedaan moet. Rij al 30 jaar benz en heb nooit rare kosten gehad. Je kan met een dealer-auto altijd inschatten wat eraan zit te komen bij een bepaalde km-stand. Auto's van de 'specialist' zijn vaak koffiedik kijken. Ben btw zelf specialist geweest :owja:
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

26 aug 2017 18:24

Resumerend op basis van wat op deze en de vorige pagina's voorbij is gekomen:
- Je bent 44;
- Je hebt nu een functie waar óf een lease auto 'bij hoort' of uit hoofde van de aard van de werkzaamheden. Je leasebudget is groot genoeg om een MB B voor te rijden.
- E.e.a. gaat december 2017 / januari 2018 spelen;
- Jij verwacht dat je lange tijd in de WW zult zitten;

Dan vraag ik mij op mijn beurt af: ik begrijp dat je met een gezin en 3 kinderen voorbereid wilt zijn, maar is de sector waarin je werkzaam bent dan zó slecht, dat jij met jouw leeftijd, jouw capaciteiten (gezien je huidige functie met lease auto) bang bent dat je 1) (in de periode van nu tot en met december/januari geen andere baan zult vinden en) in de WW terecht zult komen; en 2) zó lang in de WW zult zitten?

Die S212 is toch ook wel je droomauto en het is goed om altijd wat te wensen te hebben, maar wie zegt dat jij in de komende maanden niet alsnog een fantastische baan elders vindt? Al dan niet met auto? Of moeten we een MB-forum arbeidsbemiddeling beginnen?

Ik weet niet in wat voor sector je actief bent, dus misschien ben jij wel realist en ik optimist ...

En mocht je nog geen nieuwe baan hebben, dan ben ik het geheel eens met Fuseekogel zijn advies:
Fuseekogel schreef:Maar goed, zoals eerder aangegeven zou ik eerst opzoek gaan naar wat zekerheid en dan geld stoppen in een stuk blik. Mocht je nu al een betrouwbare auto hebben, zou ik gewoon een goedkoop ding ernaast zetten zodat je zelf ook mobiel bent. Gaat er iets duurder stuk, gooi je het ding gewoon weg. Er zijn zat auto's die met een nieuwe APK voor drie knaken te koop zijn en gewoon betrouwbaar zijn. OK, je buren zijn niet onder de indruk, de mensen hier ook niet. Maar financiële zaken gaan voor en het gezin ook, bijkomend voordeel, verbouwing of even naar de supermarkt zijn deze auto's perfect voor, overal parkeren, gipsplaten of hout erin, de kinderen slopen het halve ding, het maakt allemaal niks uit en dat is ook wel lekker.
Overigens slaat René de spijker op zijn kop, in NL hebben we nou eenmaal de neiging onszelf 'over te verzekeren':
René SLK230 schreef:De duurste verrassing zelfs bij een probleemloze auto, is (los van MRB irt gewicht, CO2 uitstoot en los van brandstofkosten) als je 'm all risk / vol casco wilt verzekeren, de premie. Die is gebaseerd op de nieuwprijs.
Ook dat maakt een E duurder dan een C of iets met een lager cataloguswaarde van een ander merk.

Daarom is een goed onderhouden zeg 8-12 jaar oude auto met niet mega veel kms, waarvan het grootste deel van de afschrijving al achter de rug is, met een dagwaarde waarmee je het risico kunt dragen de auto beperkt casco / WA+ te verzekeren zou je 'm in puin rijden, economisch gezien de verstandigste keuze.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Fuseekogel
Berichten: 454
Lid geworden op: 17 okt 2007 06:43
Mercedes-Benz: W211 200CDI '08

26 aug 2017 21:58

blitzer schreef:Olie komt uit een vat en automatenbakolie ook. Zeker bij de 'specialist in alle merken' . Daarom gaat er daarna zoveel stuk en krijg je echte kosten. Doe mij maar de dealer die per model in huis heeft wat erin/eraan gedaan moet. Rij al 30 jaar benz en heb nooit rare kosten gehad. Je kan met een dealer-auto altijd inschatten wat eraan zit te komen bij een bepaalde km-stand. Auto's van de 'specialist' zijn vaak koffiedik kijken. Ben btw zelf specialist geweest :owja:

Pertinente onzin, zelf op een bulk wagen met olie gereden, zo stond je bij de dealer ( ja, de Mercedes dealer) en de volgende klant kreeg exact dezelfde olie geleverd wat dan bijvoorbeeld een andere merk dealer of universele garage was. Gaat puur op de specificaties van de olie.

Gelukkig ben je geen specialist meer, als je zo weinig vertrouwen heb in je eigen werk dat het koffiedik kijken is. Ik zou persoonlijk niet zo n moeite hebben mijn auto bij Steve in onderhoud te geven, alhoewel zijn garage er niet zo gelikt uitziet als bij de dealer..

Maar goed, ieder zo zijn voorkeur voor onderhoud, maar laten wij wel een beetje ruimte voor elkaar houden en niet met verhalen komen dat niet dealer onderhouden auto's uit elkaar vallen. Een ieder moet het onderhoud laten plegen waar hij wil en vertrouwen in heeft. Voor de een is dat een glazen paleis waar hij voor 130 euro per uur zich meneer laat noemen, voor de ander is dat een garage waar een zelfstandig ondernemer aan het werk is die achter zijn werk staat.

Oplichters en prutsers heb je in beide gevallen kans op, er zijn topics hier te vinden waar dit bij beide voorgevallen is.
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

27 aug 2017 09:35

Eens, het toverwoord is specificatie.
Iedereen die kundig is, OEM onderdelen gebruikt en vloeistoffen met de juiste specificatie, mag aan mijn auto zitten.
Bij de kwikfit hebben ze tegenwoordig zelfs 2 beurten, de merkbeurt is wel een keer zo duur. Zit dan toch een verschil in olie en filter?
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

27 aug 2017 09:49

En dan ook nog alleen als de olie aantoonbaar door MB is vrijgegeven en NIET alleen als de leverancier zegt dat het goed is of er bij de buurtsuper om de hoek iets MB-achtigs op de fles staat... Zie (bijvóórbeeld voor 229.5 dat veel in benzinemotoren wordt gebruikt) de inleidende tekst op dat blad met in hoofdletters het woord NICHT... https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.5_de.html en "MB BeVo gelistet sind, da nur gelistete Produkte nachweislich eine gültige MB-Freigabe aufweisen."
Zelfs als dat onzin zou zijn (waarom zou dat onzin zijn?) dan nog zou ik vanwege eventuele vroegtijdige slijtage of vervuiling van de motor en/of verhoogd brandstofgebruik en emissies het risico niet lopen.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

27 aug 2017 10:37

Klopt, wanneer het op de MB lijst staat voor mijn type motor,mag het erin.
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 aug 2017 10:40

Dan blijft nog de vraag: heb je vertrouwen in de kundigheid van die monteur? Bij laatstgenoemde fastfitter kom ik in elk geval niet in de buurt 8-)
Logboek S500.
Raphie
Berichten: 1633
Lid geworden op: 30 mei 2016 20:06
Mercedes-Benz: Porsche Taycan 4s
Specialisatie: Detailing

27 aug 2017 10:43

Ik ook niet :) vandaar ook het woord kundig. Mijn auto is geen studie object binnen een leerbedrijf :)
Steve mag mijn auto compleet uit elkaar trekken (was al een aantal keer aardig op weg :) )
Heb een paar adressen die ik vertrouw, maar het is een select gezelschap.
Laatst gewijzigd door Raphie op 27 aug 2017 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

27 aug 2017 10:44

Raphie schreef:Bij de kwikfit hebben ze tegenwoordig zelfs 2 beurten, de merkbeurt is wel een keer zo duur.
:owja:
Plaats reactie