Het moet een S204 T worden maar welke motor ?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
peterw204
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:50
Locatie: Annen, Drenthe

26 jun 2017 20:05

Hallo,

Mijn naam is Peter en ik bereik binnenkort de mercedes-gerechtigde leeftijd (aan jullie hoe oud dat is ;) ). Na jaren Volvo V70, meest recent een 2.5T met Geartronic moet het nu een W204 kombi worden. Ik koop al jaren mijn auto's in Duitsland en dus ga ik voor de C ook weer shoppen in Duitsland waar het aanbod enorm is. Ik zoek een C uit ongeveer 2008 met zo'n 120/125dkm op de teller. Die zijn gunstig geprijsd en de BPM is er bijna af. Ik rij zo'n 17500km per jaar, 55km snelweg woonwerk per dag en een paar vakanties. Ik heb ook jaren diesel gereden, bevalt me ook prima. Ik heb een voorkeur voor een automaat-bak. De Volvo heeft een heerlijke 209pk en een mooi koppel, qua prestaties zoek ik iets vergelijkbaars. Ik hoef geen race-auto. Wel voldoende vermogen om comfortabel op de Autobahn mee te komen. Qua benzine motor kijk ik vooral naar de C200 Kompressor. Nu valt me op dat de prestaties maar net iets beter zijn dan die van de C180. Maar van 209pk naar 156pk ?

Wat is jullie advies ? Welke motor is de lekkerste van de twee ? Verbruik vind ik niet het belangrijkste (mijn 2.5T doet 1:10,6 gemiddeld).

Wat zijn must-have opties bij Mercedes ? (Ik ga sowieso voor de Avantgarde uitvoering). Automatische achterklep is ook fijn.

Dan nog een vraag (zie foto). Ik zie dashboards met een opstaand "dingetje" op de centerspeaker (?) en sommige hebben dit niet. Wat is dit voor "dingetje" ?

Hebben jullie aankooptips ? (De betrouwbaarheid staat buiten kijf maar wellicht zijn er toch dingetjes waar ik speciaal op moet letten).

Alvast bedankt voor jullie tips !
Bijlagen
$_20.jpg
$_20.jpg (99.53 KiB) 1686 keer bekeken
Laatst gewijzigd door peterw204 op 27 jun 2017 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

26 jun 2017 20:47

Welkom Peter!

Lekker politiek correct antwoord: must have dingetjes bepaal je zelf :P . De een heeft meer interesse in parkeersensoren en de ander meer in multicontour stoelen. Weer een ander wil per se COMAND hebben, en weer een ander maakt het niets uit als het ding maar niet wit is. Ik zou persoonlijk voor COMAND gaan en een auto met anti-diefstal beveiliging en interieurbeveiliging etc (niet vanzelfsprekend want bij Duitse imports wil dit vaak ontbreken).

Dat opstaand dingetje is die zwarte balk? Daar zitten de stip indicatoren in van de parkeersensoren, met ver aan de buitenzijde en dichtbij in het midden.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 3010
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

26 jun 2017 21:03

Ik zou persoonlijk voor een 6 cilinder gaan , gezien de huidige auto.
Je hebt de 230, een 2.5 liter , een 280, een 3 liter en een 350, een 3.5 liter, er zal tussen deze motoren niet veel verschil zijn wat betreft benzineverbruik dus mijn voorkeur zou een 280 of 350 zijn.
After all is said & done, a lot more is said, than done.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

26 jun 2017 21:23

W204 is sedan, S204 is de "T" versie/ 5- deurs stationcar

De S204 280 benzine rijdt gewoon erg fijn weet ik uit ervaring (m'n vader rijdt er mee en ik af en toe ook) en is qua rijbeleving vergelijkbaar met je Volvo maar wel meer een Mercedes, meer een "rij" auto.
Soepel en comfortabel op koppel en heel vlot als je echt gas geeft, ook sportief te rijden, en dat is
het verschil met een V70 die dat in mijn optiek net niet heeft.
Ook op de Autobahn is de S204 280 geen doetje ;)

Mijn vader en ik zijn beide ex Volvo rijders, 7, 9, 850's en V70's benzine en diesels en inmiddels
al jaren MB fans.

Opklappend navischerm in de Avantgarde zou ik wel meenemen in de optielijst net als PTS
de parkeersensoren, dat is dat " dat dingetje " op het dashboard met gele en rode lampjes en een signaal,
achter in je hemel zit er ook één.
Hoe voller hoe fijner, en hoe meer opties des te makkelijker ooit weer te verkopen. (A)

NB let ook even op of er Xenon verlichting in zit, dat was destijds niet standaard en dan rij je
met halogeen pitjes.....en dat valt tegen als je eenmaal xenon gewend bent ....
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

26 jun 2017 22:58

Overigens komt zelfs een C200 uit die jaren qua koppel (270 Nm) al in de buurt van die Volvo (300 Nm) en accelereert een C200 in 7,5 sec naar de honderd tegen 8,5 voor de (ws wat zwaardere) Volvo.
Maarrr, als je gaat shoppen, er gaat idd niets boven qubic inches.

Let idd op af-fabriek alarm. Achteraf inbouwen is duur. Parkeersensoren (afhankelijk van je leeftijd voertuigbeheersing en gezichtsvermogen) een pré, Xenon fijn. Van navi, streamen, bellen e.d. heb ik geen verstand. Wat ze hierboven zeggen.
Suc6 en leuk zo'n zoektocht naar een op jouw maat gesneden MB. :goedzo:


P.s. Het antwoord op de quizvraag is kijkend naar wat je zoekt ovrgs 45 jaar oud.
Heb ik nu een ijskast gewonnen?
:D
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

26 jun 2017 23:57

Een C200 lijkt mij ook een prima keuze, de C180 in jouw geval zeker laten staan.

Maak eens een vergelijk tussen de 4-cilinder C200 enerzijds en de V6 C280/350 anderzijds (kijk op https://www.spritmonitor.de/en/ voor reële verbruikscijfers). Zoek hier op het forum naar de bekende aandachtspunten waar je op moet letten bij die motoren.

Je wilt een S204 (zo heet een 204T bij Daimler AG) uit 2008, want nog weinig BPM.
Bedenk dat de 204-serie meerdere kleinere updates heeft gekregen in de loop der jaren.
Vanaf productie januari 2010 is er een grote update geweest (zonder dat je dat eigenlijk goed kan zien) en dan natuurlijk begin 2011 de MoPf I (=facelift).

Als je portemonnaie het lijden kan, adviseer ik je de MoPf I (zoveel beter interieur), maar i.i.g. vanaf productietijd januari 2010.
De 4-cilinders zijn dan wel CGI's.

Hoewel je schrijft dat het een W204 T MOET worden, weet ik niet wat de beweegredenen precies zijn.

Omdat je uit een V70 komt, met fantastische stoelen en veel interieurruimte, kan ik niet anders dan te zeggen: Kijk ook eens naar een S211 (E-klasse).Een S211 (MoPf I) 2006-2009 avantgarde E200 of E350 is absoluut het overwegen waard.
Met die bouwjaren zit je qua BPM-kortingspercentage ook weer gunstiger dan een 2010/2011 C-klasse.

Ga eens zitten/proefrijden in een C-klasse en een E-klasse. Ervaar het verschil en vergelijk het met je (oude) Volvo.
Maak dan je keuze en ga op autojacht.

De platgetreden tip is hier op het forum dan altijd: Doe een aankoopkeuring.
Erg cliché i.d.d. maar nog steeds ontzettend nuttig. Een auto vol met foutcodes koop je niet veel voor, een keuring kan je veel ellende besparen.

Succes en happy hunting :goedzo:


PS Je bent 70 geworden, gefeliciteerd, hebt een hoed gekregen op je verjaardag (beter koop je een limousine, dan kan je het op de hoedenplank leggen) en zoekt een kleinere auto omdat je regelmatig deuken rijdt bij het inparkeren in de garage :lol:
Laatst gewijzigd door SK op 27 jun 2017 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
vos00819
Berichten: 1861
Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
Locatie: Zwolle

27 jun 2017 08:35

Ik ken het bereik van je portemonnaie niet, maar zou persoonlijk voor een S204 MoPf gaan.
Beter doorontwikkeld, fris uiterlijk, doch Mercedes.

Motorenkeuze is wel minder, vor Mopf had meer 6 cillinders volgens mij.
Maar zou als ik jou was voor een 350 gaan.
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
Gebruikersavatar
peterw204
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:50
Locatie: Annen, Drenthe

27 jun 2017 11:12

edit: bericht twee keer geplaatst. Deze kan verwijderd worden.
Laatst gewijzigd door peterw204 op 27 jun 2017 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27 jun 2017 11:23

peterw204 schreef:Bedankt voor jullie reacties zover.

Wat zijn jullie ervaringen met de automaatbakken van MB ? Ik rij nu een geartronic (dat is een Aisin bak) daar gaan veel verhalen over maar die van mij doet het al 220dkm perfect.

PS: ik ben niet 70 geworden maar ook geen 40. Ik acht mezelf nu wel oud genoeg om een MB te gaan rijden.
Ik heb dezelfde aisin in mijn alfa 159 zitten. Ik zit op ruim 240.000km, vermits je zo om de 80.000km de bak laat spoelen en vult met de juiste aw-1 olie gaat de bak lang mee. Hetzelfde geldt voor bakken in de s204. Daar is zowel de 5 traps als 7 traps geleverd ( afhankelijk van de motorisering) en vanaf mopf op veel meer modellen de 7 traps.

Persoonlijk vind ik de 7 traps fijner, ook hier geldt dat je " sealed for life" met een korrel zou moet nemen. Dus regelmatig laten spoelen en vullen met de juiste olie. Op dit forum is daar genoeg over te vinden.
Gebruikersavatar
peterw204
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:50
Locatie: Annen, Drenthe

27 jun 2017 11:30

Bedankt voor jullie reacties zover. Gezien het budget kijk ik vooral naar de C200 Kompressor (een S204, ik begin al thuis te raken in de modelaanduidingen). Ingebouwde navigatie doet me niet zo heel veel, dat veroudert snel. Ik zou voor COMMAND kiezen omdat het er beter uit ziet dan het kleine schermpje. Radio gebruik ik niet of nauwelijks, muziek altijd via Spotify en bluetooth. Parkeersensoren zijn een must, automatische achterklep is leuk, wegklapbare trekhaak (wellicht achteraf monteren).

Wat zijn jullie ervaringen met de automaatbakken van MB ? Ik rij nu een geartronic (dat is een Aisin bak) daar gaan veel verhalen over maar die van mij doet het al 220dkm perfect. Ik heb in Duitsland een C230 gevonden die met wat onderhandelen binnen het budget zou passen, deze heeft een 7 traps automaat en heleboel opties (oa AMG Sportpakket) ik hik alleen een beetje tegen de km-stand aan van ruim 140dkm. Ik zou er liever iets meer op vooruit gaan. Wat is het praktijkverbruik van een C230 ? (55km woonwerk snelweg/stad).

PS: ik ben niet 70 geworden maar ook geen 40. Ik acht mezelf nu wel oud genoeg om een MB te gaan rijden.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11201
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

27 jun 2017 12:36

Automaten zijn mechanisch goed mits elke 60 dkm gespoeld ( bij koppelomvormer zonder aftapplug ) of
ververst. Zwak punt is de electronische module, die kan kapot gaan bij de 7G bak.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
peterw204
Berichten: 50
Lid geworden op: 26 jun 2017 19:50
Locatie: Annen, Drenthe

27 jun 2017 13:20

Eelco77 schreef:
peterw204 schreef:Bedankt voor jullie reacties zover.

Wat zijn jullie ervaringen met de automaatbakken van MB ? Ik rij nu een geartronic (dat is een Aisin bak) daar gaan veel verhalen over maar die van mij doet het al 220dkm perfect.

PS: ik ben niet 70 geworden maar ook geen 40. Ik acht mezelf nu wel oud genoeg om een MB te gaan rijden.
Ik heb dezelfde aisin in mijn alfa 159 zitten. Ik zit op ruim 240.000km, vermits je zo om de 80.000km de bak laat spoelen en vult met de juiste aw-1 olie gaat de bak lang mee. Hetzelfde geldt voor bakken in de s204. Daar is zowel de 5 traps als 7 traps geleverd ( afhankelijk van de motorisering) en vanaf mopf op veel meer modellen de 7 traps.

Persoonlijk vind ik de 7 traps fijner, ook hier geldt dat je " sealed for life" met een korrel zou moet nemen. Dus regelmatig laten spoelen en vullen met de juiste olie. Op dit forum is daar genoeg over te vinden.
Mijn Volvo is in onderhoud bij een Volvo-specialist en die is van mening dat je hooguit moet vervangen en nooit spoelen bij een bak waar al 15 jaar dezelfde olie in zit. Mijn Volvo is nooit gespoeld en de bakolie is ook niet ververst. De auto schakelt nog steeds fluweelzacht. Met een redelijk verse auto is het wellicht verstandig om elke 60dkm te verversen (al is het maar preventief).
Gebruikersavatar
W211
Berichten: 1063
Lid geworden op: 11 jul 2007 06:30
Mercedes-Benz: S 213

27 jun 2017 13:42

:honger: verse olie is altijd beter ... (en van spoelen wordt het lekker schoon)
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20881
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 jun 2017 13:58

Met 'spoelen' wordt meestal 'reinigingsmiddel' bedoeld, en daarmee kan hij wel gelijk hebben. Het doorpompen van schone olie is in wezen niet anders dan aftappen en vullen.
Logboek S500.
dutchtbi
Berichten: 1284
Lid geworden op: 15 jan 2014 15:39
Mercedes-Benz: 2017 S213 E250 Premium Plus.

27 jun 2017 14:45

Onderschat de C180 met 156pk niet. Ik ben een paar jaar geleden naar zo'n S204 overgestapt op een Jeep Grand Cherokee met 5.7 liter V8 met 350pk. Tuurlijk het is wat trager maar zeker niet traag en vond het zeker op de bergachtige Franse autoroutes niet echt onderdoen voor de Jeep. V70 is natuurlijk ook een stuk groter en zwaarder dan een C-klasse, dus het uiteindelijke "verschil" met die 204 Pk zou je wel eens mee kunnen vallen. Let wel op dat hij behoorlijk veel kleiner is dan een V70. Als je die ruimte gewend bent en nodig hebt kan je beter voor een E-klasse ( S211 of vroege S212 gaan. Ik zou persoonlijk nooit meer gaan voor een exemplaar met die Artico leer ( lees plastic)/ stof combinatie voor het interieur.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Plaats reactie