Mercedes Mobilo service

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
dctrl
Berichten: 65
Lid geworden op: 20 aug 2012 18:35
Mercedes-Benz: W123 230CE
Locatie: Roeselare (B)

20 mei 2017 15:29

Beste allen,

Ik vroeg me af of iemand, die een nieuwe mercedes heeft aangeschaft, ervaringen heeft met de Mercedes Mobilo Service?
Die zit 2jaar inbegrepen bij elke nieuwe mercedes, kan optioneel verlengd worden, en wordt automatisch verlengd indien het onderhoud gebeurt bij MB dealer.

Goed nieuws, klinkt het! Mooi meegenomen...

Echter...

Onlangs had ik met mijn anderhalf jaar nieuwe S212 een platte band achteraan, op vrijdagavond. Deze moderne auto vertelt je dat via het schermpje voor je neus.
In inderdaad: plat vanachter. Ik knutsel graag aan auto's, en heb een bescheiden algemene kennis ervan. Dus een wiel vervangen, is het dat maar, dacht ik! Hooguit 20 minuten.
Koffer open, helemaal leeg maken (zat tot aan het dak gevuld...), 20 minuten voorbij :) . Bodemplaat open: geen reservewiel. Alleen zo'n tirefit ding. Ik dacht, ik kan niet anders.
Tirefit ding geïnstalleerd, band blazen. Hij loste opnieuw. OK, tot zover Mercedes' ingebouwde depannagedienst, tijd voor Mercedes' uitwendige depannagedienst! Bellen naar Mobilo service.
Een uur later verschijnt een depannagewagen van een kleine zelfstandige, die over geen materiaal beschikt, laat staan een reservewiel of band. Zelfs zijn krik met luchtdruk werkte bijna niet. Na veel proberen en knutselen aan zijn krik uiteindelijk toch het wiel eraf gekregen. Het gat zat net op de zijkant, 1cm onder het loopvlak. Toch geprobeerd een 'tap' in te steken, werkte niet.
Dan maar afslepen.
Daar komt mijn eerste mega-verbazing: hoe kan het dat een 60000€ kostende nieuwe mercedes moet afgesleept worden voor een platte band??? Onbegrijpelijk.
Maar goed, bedrijf 2 komt op de proppen: een lokale taxi brengt me naar huis (ik was 100km van huis). Kost op taxiteller: 140€! Uiteraard hoefde ik volgens de Mobilo dienst alleen de kosten aan de wagen zelf te betalen: de band.
Zaterdagmorgen moest ik opnieuw de baan op, maar ik had niet de door Mobilo beloofde vervangwagen. Bellen naar Mobilo. Een medewerker zou me komen ophalen thuis, en me brengen naar een vervangwagen.
Bedrijf 3: Een depanneur van Touring Wegenhulp (zo'n grote, met oprijvlak) komt me 2 uur (!) na mijn telefoontje ophalen. Die zat ook al te sakkeren en te klagen over de ronduit slecht georganiseerde service, waar ik slachtoffer van was.
Hij zet me af bij bedrijf 4: Rent-a-car. Al wat ik vroeg in mijn vervangwagen was een gps, dus ze gaven me hun sjiekste wagen: een Opel Meriva Turbo (blijkt een 1.2 3-cilindertje turbo te zijn). Ik dacht, o nee, maar kon niet anders dan op pad ermee.
Via de Mercedes Me app op mijn smartphone kon ik perfect de locatie van mijn auto volgen. Dus mega-verbazing nummer 2: mijn auto is bij die kleine zelfstandige afsleper blijven staan tot maandagmiddag! Bij ons is zowat elke bandenboer open op zaterdag, de wagen kon dan al hersteld zijn. (als je dat al een herstelling kunt noemen). Bovendien werd hij afgesleept naar bedrijf 5: een MB-dealer 50km van mijn huis verwijderd, niet de keuze die ik telefonisch doorgaf aan de Mobilo medewerker. Maar goed, ik verwachtte tegen maandagavond mijn auto te kunnen gaan ophalen. Ik hoorde niets, noch van MB-dealer, noch van Mobilo.
Dinsdagmiddag belde ik zelf naar de MB-dealer, waarna de medewerker vroeg welke band ik juist wilde, zodat ie die kon bestellen. Mega-verbazing nummer 3: de band was nog niet eens besteld! Ik gaf mijn keuze door, en gaf ondertussen mee dat ze meteen ook een reservewiel en kit mochten bestellen om erin te bouwen.
Op woensdag in de late namiddag kreeg ik telefoon dat de wagen klaar was. Omdat zowat elke mercedes-rijder moet werken om zijn auto te kunnen betalen, en de dealer 50km van mijn deur verwijderd was, kon ik hem niet onmiddellijk ophalen. Dus pas donderdagmorgen wisselde ik bij de MB-dealer de Meriva in voor mijn eigen auto. Bedrijf nummer 6 (ik vermoed opnieuw Touring wegenhulp) zorgde ervoor dat de Meriva bij Rent-a-car terecht kwam. Bovendien moest ik bij de MB-dealer onmiddellijk betalen, omdat ik bij die dealer geen klant was. Ik kocht de auto bij een andere dealer.

Dus short story:
Platte band op nieuwe mercedes: Afslepen en 6 dagen tijd heeft dat nodig! De vervangwagen hoeft voor mij niet per se van dezelfde klasse te zijn, maar mocht mijns inziens minstens een mercedes zijn. Kostenplaatje van de hele service moet tegen de 1000€ aangeleund hebben. Dus kunnen ze beter elke nieuwe auto toch van een reservewiel voorzien: dat komt zowel hen, als de eigenaar beter uit.

Op woensdag deed ik telefonisch mijn beklag over de zeer slecht lopende, trage, logge Mobilo Service. Die service was uiteindelijk wel correct, maar ik moest zelf voor alles zorgen: zelf bellen voor een vervangwagen, zelf bellen naar de MB-dealer,... En tergend traag, slecht georganiseerd. Alle bedrijven die eraan te pas kwamen, wisten niet van elkaar en waren niet of nauwelijks geïnformeerd.
Na mijn beklag vroeg ik als tegenprestatie dat ze de kost van het reservewiel voor hun rekening namen, omdat ik hun (on)service nooit ofte nimmer meer wilde meemaken voor (ochgot) een platte band! Die werd gedeeltelijk ingewilligd: het reservewiel zelf namen ze op hen, de kit moest ik betalen. Ook MB-dealer Ghistelinck Waregem had rood aangelopen wangen bij het ophalen van de wagen: die gaven nog een extra korting op de band zelf.
Elke afzonderlijke partij van de Mobilo dienst (de 5 bedrijven) gaven toe dat de dienst te traag verliep en slecht georganiseerd was.

Het is niet dat ik een moeilijke persoon ben: mijn vorige bedrijfswagen was een S123 en werd vervangen door een S212. Het is dus niet dat ik veel gewoon ben. Alleen blijf ik het onaanvaardbaar vinden dat 1. zo'n dure wagen moet afgesleept worden voor een platte band, en 2. dat 6 dagen moet duren.

Een hele tekst, maar ik wilde deze ervaring toch even delen met mede-mercedes rijders. Laat de Mobilo dienst voor wat het is, en ga in zee met een andere pechverhelpingsdienst indien je dat wenst.
Gebruikersavatar
JosCLK
Berichten: 1072
Lid geworden op: 24 mei 2006 10:00
Mercedes-Benz: SL63 AMG R231 2017
Locatie: West-Friesland

20 mei 2017 16:30

Vervelend hoe dit gelopen is.

Hoe het ook kan : stonden paar jaar terug met panne aan de Plansee in Oostenrijk. Konden kiezen tussen afslepen van de auto naar Nederland op een verzameltrailer (via de reisverzekering) of reparatie bij dichtsbijzijnde MB dealer (via Mobilo). Gekozen voor Mobilo, auto werd naar Füssen in Duitsland gebracht. Daar hadden wij de keus : verblijf in hotel met leenauto tot de auto gemaakt zou zijn (dag of 4 à 5 i.v.m. levering onderdeel) of met de leenauto, nieuwe Mercedes C-Klasse, naar Nederland en de auto ophalen als deze klaar was. Voor de laatste optie gekozen. Vanaf het eerste belletje tot het ophalen van de gerepareerde auto is alles perfect verlopen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

20 mei 2017 17:15

Mijn ervaring ca. 10 jaar geleden. Draaide op vakantie-rondreis in Zuid-Duitsland op vrijdagmiddag 5 uur met een 7 jaar oude C200 de parkeerplaats van een volgend hotel op. Hoorde een pats, zette direct mn motor uit en zag daaronder iets olieachtigs. Daaraan geroken: geen smeerolie maar van de stuurbekrachtiging. Kon niet meer sturen / ging super zwaar.

Belde Mobilo op de sticker op de B-stijl. Een stem met Limburgs accent hoorde me aan en zegde toe dat er iemand zou komen. We zaten net te eten, kwam er een oplegger van de plaatselijke MB garage die m meenam. De volgende dag, Zaterdag(!) dus, werden we om 13:30 gebeld dat we m om 16:30 konden komen ophalen daar. Een half uurtje lopen verder.

Daar aangekomen werden we door de (idd humorloze, dat dan weer wel) chef werkplaats Herr Mueller oid, een in witte met die naam daarop vermelde stofjas geklede 50-er met drie verschillend gekleurde balpennen in zn borstzakje opgewacht. Ja de auto was klaar, er was een slang van de stuurbekrachtiging gebarsten, ze hadden het hele motorcompartiment gereinigd, de slang vervangen en m weer gevuld. Tegen betaling van de reparatiekosten mochten we m weer meenemen. Ik was verbaasd dat men dat zo snel op zaterdag nota bene gefixt hadden en we konden de volgende dag verder met onze rondreis op weg naar Tsjechië.

De hele verdere reis wezen we elkaar, zoals je vroeger als kind met je broertjes op de achterbank auto's spotte, ""kíjk een MB-garage"", als we om het anderhalve dorp weer het geliefde bord met de ster zagen. De auto en het merk hadden na 65 jaar alles doen vergeten en vergeven wat er evt nog aan ressentiment in de familie restte. We voelden ons Europeaan en lid van een familie.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie