Beste allen,
Zojuist heb ik mij voorgesteld op jullie forum. Ik zit echter met heel veel vragen in mijn hoofd, dus ben zo vrij om maar direct een topic te starten in de hoop dat jullie mij van informatie willen voorzien.
Na een hele zoektocht voor de vervanging van onze Ford Mondeo TDCi 2.0, zijn mijn vriendin en ik uitgekomen op Mercedes. Het merk trekt ons beiden heel erg en na een proefrit in een C180 uit 2012 waren we om; zo'n C-klasse is echt gaaf! Ons budget ligt tussen de 20-25k. Ikzelf ben erg gecharmeerd van het nieuwe type (W205), daar waar mijn vriending de W204 ook prima vind. Kortom; daar gaat nog discussie over gevoerd worden.
Echter, zoals de titel doet vermoeden, wordt de auto 1 a 2x/ week gebruikt voor het trekken van een paardentrailer welke is teruggekeurd naar 1800kg. Op papier mag een C180 dit al trekken. Ik ben heel benieuwd naar jullie mening hierover en advies over de motorkeuze.
Ik zie allerlei varianten; 180/220/250/300 etc.. waardoor ik eigenlijk de kluts een beetje kwijtraak.
Naast het trekken van de trailer, wordt de auto dagelijks gebruikt voor woon-werk verkeer (1000km per maand). Geschatte totale kilometrage ligt tussen de 15.000-20.0000km per jaar. Om die reden denken wij zelf dat een benzine motor goedkoper is. Maar kan dit icm het trekken van een dergelijk zware trailer?
Ik zie erg uit naar de reacties op dit forum. Vast dank voor jullie reacties!
C-klasse voor paardentrailer
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Een diesel met veel koppel of een dikke benzinemotor met koppel trekt het makkelijkst zware lasten (ervaring)
Ook al is je trailer terug gekeurd tot 1800 kg... 2 paarden in de trailer en je daadwerkelijke gewicht is al hoger
Ook al is je trailer terug gekeurd tot 1800 kg... 2 paarden in de trailer en je daadwerkelijke gewicht is al hoger
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 mar 2017 20:33
De trailer zelf is 900kg (voor 2 paarden geschikt, echter wordt het gebruikt voor een enkel paard). Trailer is tevens een dubbelasser.
Het paard weegt rond de 600kg. Met een gevulde zadelkamer en een fiets komt het totale trekgewicht niet boven de 1800kg
Het paard weegt rond de 600kg. Met een gevulde zadelkamer en een fiets komt het totale trekgewicht niet boven de 1800kg
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Veel koppel rijdt wel lekker ontspannen en een diesel kan gebruikt ook wel uit bij 20.000 km per jaar
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Geertjan
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
- Mercedes-Benz: 300SL24v.
- Locatie: Veluwezoom
Voor dat bedrag zou ik toch zeker geen C-klasse kopen om een 2-paards te trekken. Weet uit ervaring dat je met een 2-paards altijd wel iemand moet matsen om een extra paard mee te nemen en dan kom je gewoon massa tekort . Ik zou een C-klasse maar uit mijn hoofd zetten dat is absoluut geen paardentrailertrekker .
Mercedes maakt rijden geweldig .
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Ben het niet vaak met je eens GJ (eigenlijk nooit ) maar in deze wel, en ook dat uit ervaring.....Geertjan schreef:Voor dat bedrag zou ik toch zeker geen C-klasse kopen om een 2-paards te trekken. Weet uit ervaring dat je met een 2-paards altijd wel iemand moet matsen om een extra paard mee te nemen en dan kom je gewoon massa tekort . Ik zou een C-klasse maar uit mijn hoofd zetten dat is absoluut geen paardentrailertrekker .
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- Cornelis
- Berichten: 11201
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Is een GLK geen optie als een ML een stap te ver is ?Cornelis schreef:Ben het niet vaak met je eens GJ (eigenlijk nooit ) maar in deze wel, en ook dat uit ervaring.....Geertjan schreef:Voor dat bedrag zou ik toch zeker geen C-klasse kopen om een 2-paards te trekken. Weet uit ervaring dat je met een 2-paards altijd wel iemand moet matsen om een extra paard mee te nemen en dan kom je gewoon massa tekort . Ik zou een C-klasse maar uit mijn hoofd zetten dat is absoluut geen paardentrailertrekker .
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 mar 2017 20:33
Waar ligt het volgens jullie aan dat de C-klasse geen trekauto is dan? Volgens de specificaties zou een c180 al 1.800kg mogen trekken. Ik heb een zoektocht gedaan naar vermogen/koppel in de hoop te achterhalen of de C-klasse dan te kort zou komen, maar is wel erg technisch allemaal het grote voordeel van de c180 benzine is de vaste lasten in de maand (€66 belasting en een verbruik van 1l/12km. Een GLK is dan veel te duur ben ik bang...
- Geertjan
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
- Mercedes-Benz: 300SL24v.
- Locatie: Veluwezoom
Het kan allemaal wel best qua vermogen, maar het probleem zit hem denk ik in de massaverhouding. Daarbij komt dat de trailer niet goed in balans is aangezien het paard altijd links of rechts staat. Eea. is vrij marginaal en dat moet je denk ik niet willen.
Maar als je maar af en toe op concours gaat is het ook weer anders dan elke week wedstrijd. Achterwiel aandrijving is ook weer beter alhoewel je hiermee op een drassig weiland net zo goed vastloopt .
Maar als je maar af en toe op concours gaat is het ook weer anders dan elke week wedstrijd. Achterwiel aandrijving is ook weer beter alhoewel je hiermee op een drassig weiland net zo goed vastloopt .
Mercedes maakt rijden geweldig .
-
- Berichten: 843
- Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
- Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
- Locatie: Zoetermeer
- Contacteer:
En dan vergeet je nog de extra kosten aan verzekering ivm de hogere catalogusprijs en het feit dat de verzekering denkt dat je met een diesel meer km maakt.is dus meer risico en dus een hogere premie. voor minder dan 20k kilometers is diesel zeker duurder. Je betaald zo 130 euro per maand meer aan vaste lasten. Pas rond de 30K ga je dat er voor het eerst uit halen.HenkdeVries schreef:Waar ligt het volgens jullie aan dat de C-klasse geen trekauto is dan? Volgens de specificaties zou een c180 al 1.800kg mogen trekken. Ik heb een zoektocht gedaan naar vermogen/koppel in de hoop te achterhalen of de C-klasse dan te kort zou komen, maar is wel erg technisch allemaal het grote voordeel van de c180 benzine is de vaste lasten in de maand (€66 belasting en een verbruik van 1l/12km. Een GLK is dan veel te duur ben ik bang...
Maar als trekauto is een koppelrijke diesel natuurlijk wel fijn. Alhoewel de moderne benzine met turbo of compressor ook best wat koppel hebben. Ik heb een collega die ook een paardentrailer heeft voor zijn E estate 320 diesel meen ik. Die zou zo eerder voor 4matic kiezen dan voor diesel, gezien zijn recente ervaringen met de huidige e200.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 20 mar 2017 20:33
Bedankt voor de reacties allemaal.
Gezien bovenstaande argumenten (waarvan we sommigen reeds hebben meegenomen in de afwegingen) gaat de voorkeur uit naar een benzine motor. C-klasse komt dan in aanmerking gezien de occassionprijs, relatief lage maandlasten en rijplezier. Geschat is dat bouwjaar 2012/2013 het maximaal haalbare is.
Koppel lijkt dan dus de afweging te zijn voor het type (180/200/220 etc..). Als ik de specificaties in de originele folder er op na sla dan zie ik de gegevens staan tav koppel en vermogen. Maar wat heb je nu minimaal nodig om 1800kg veilig te kunnen trekken.
Weet iemand dat?
Gezien bovenstaande argumenten (waarvan we sommigen reeds hebben meegenomen in de afwegingen) gaat de voorkeur uit naar een benzine motor. C-klasse komt dan in aanmerking gezien de occassionprijs, relatief lage maandlasten en rijplezier. Geschat is dat bouwjaar 2012/2013 het maximaal haalbare is.
Koppel lijkt dan dus de afweging te zijn voor het type (180/200/220 etc..). Als ik de specificaties in de originele folder er op na sla dan zie ik de gegevens staan tav koppel en vermogen. Maar wat heb je nu minimaal nodig om 1800kg veilig te kunnen trekken.
Weet iemand dat?
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Veilig is relatief.
Met minder koppel en horsepower ga je minder snel (kunnen) rijden en da's dan misschien veiliger
Je zult er ook wel komen hoor.
Belangrijker is volgens mij het eigen gewicht van de trekauto om de combinatie de baas te kunnen in bepaalde situaties.
Ik heb alleen maar ervaring met de caravan en die zijn vooral gevoelig aan zijwind.
Maar ik kan me voorstellen dat als 600 kg gaat bewegen in een trailer...
Met minder koppel en horsepower ga je minder snel (kunnen) rijden en da's dan misschien veiliger
Je zult er ook wel komen hoor.
Belangrijker is volgens mij het eigen gewicht van de trekauto om de combinatie de baas te kunnen in bepaalde situaties.
Ik heb alleen maar ervaring met de caravan en die zijn vooral gevoelig aan zijwind.
Maar ik kan me voorstellen dat als 600 kg gaat bewegen in een trailer...
- ingmar
- Berichten: 3962
- Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
- Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
- Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
- Locatie: Amsterdam
Heb zelf ooit wel eens een paard in tandem-asser met mijn W210 E300 td gereden, met 177 Pk en 270 Nm was dat geen enkelprobleem, maar merkte wel een verschil tussen caravan en paard...de laatste beweegt wat meer en gelukkig de auto ook met 1600 Kg, maar die mocht wel 2100 kg trekken. Als je ook wel eens op een drassig weilandje komt dat is overigens 4-matic ook wel aan te bevelen...heb een keer een sleepje van een range-rover nodig gehad.
Misschien kwam het bewegen/onrust van het paard ook wel doordat ik toen op PPO reed en zij dacht friet te krijgen
Misschien kwam het bewegen/onrust van het paard ook wel doordat ik toen op PPO reed en zij dacht friet te krijgen
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
-
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 04 feb 2011 20:33
- Mercedes-Benz: W213 e200
ik zou gaan voor n c350 automaat byna 300 pk
genoeg vermogen
groet henry
genoeg vermogen
groet henry