Het thema maakt wat los!
In de handleiding van mijn W245 B-klasse staat o.a. het volgende over die geïntegreerde zitjes:
- Uit de handleiding van mijn W245 B-klasse
- IKSzitjes01.png (1.09 MiB) 1652 keer bekeken
Over de nieuwe wetgeving (die volgens mij pas ergens in februari ingaat) mogen er geen losse zitverhogers zonder rugleuning meer worden verkocht. Onderstaand zo'n los ding uit een folder van de Hema:
- Het "opzetzitje" is zo'n los ding zonder rugleuning
- HemaStoeltjes.jpg (118.21 KiB) 1652 keer bekeken
De nadelen van zo'n los zitje c.q. een geïntegreerd kinderzitje zijn:
- De gordel kan nog steeds iets teveel over de hals kan gaan. Met een IKS hoofdsteun los je dit echter op.
- Het zitje biedt geen extra bescherming bij een aanrijding van de zijkant. De IKS hoes (met van die schuimwangen aan de zijkanten) biedt hier m.i. ook geen echte verbetering (en je kunt een IKS hoes ook niet combineren met de IKS hoofdsteun).
- Hier de IKS hoofdsteun i.c.m. met de geïntegreerde zitjes bij een W246 B-klasse
- W246_IKSzitjes.jpg (86.09 KiB) 1652 keer bekeken
De wetgeving is nog niet van kracht, dus we kunnen de precieze wetstekst er nog niet op naslaan. Ik begreep dat de losse zitjes (zoals bovenstaande van de Hema) niet meer verkocht mogen worden (wat overigens niet zeggen dat je ze niet meer mag gebruiken; losstaand van het feit of je dat wel/niet wilt).
De geïntegreerde kinderzitjes worden nog steeds aangeboden door Mercedes-Benz; ik ben toch benieuwd hoe veilig/onveilig die dingen zijn i.c.m. de IKS hoofdsteun.
Als ik heel eerlijk ben zou ik het ook terecht vinden als kinderen van twee tot vijf á zes jaar er niet op zouden mogen zitten (mocht het gebruik daadwerkelijk verboden worden), maar dat is dan vooral omdat die ook in slaap vallen tijdens de reis.
Arjen.
Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik
hier voor een tip.
Klik
hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik
hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het
logboek van mijn voormalige W245 B200.