Mercedes CLK 200 compressor of een CLK320???

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Brasco
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2016 19:54

20 jun 2016 20:08

Beste liefhebbers en mede Mercedes genieters,

Naar een lange liefde voor clk's heb ik besloten om over te gaan op actie!
Ik ben opzoek naar een CLK vanaf bouwjaar 2003 het gaat dus om het nieuwere model.
Ik ben het internet gaan afzoeken naar lekkere volle clk's en er zijn er meer dan genoeg.
Het probleem is alleen dat ik erg veel moeite heb met een keuze tussen een CLK 200,320 of eventueel een 240.

Uit een ander forum heb ik mee gekregen dat de CLK240 geen goede keuze is en dat je in dat geval beter voor een 320 kan gaan. Nu heb ik van een vriend van me meegekregen dat de CLK200 kompressor een veel voorkomend probleem heeft met de "ketting" ik ben niet zo technisch aangelegd dus weet niet meer precies welke ketting die nou bedoelde maar het bleek een veel voorkomende kwaal te zijn??? Heeft iemand hier ervaring mee en in hoeverre is dit echt een probleem? Help me aub met mijn keuze want ik weet het echt niet meer. En als iemand tips heeft waar ik op moet letten bij het aankopen van een Clk dan hoor ik dat graag!!!

Ik hoop dat er iemand of meerdere mensen zijn die me van wat informatie willen voorzien

Alvast bedankt!
Bijlagen
Voorbeeld foto
Voorbeeld foto
image.jpeg (122.46 KiB) 7945 keer bekeken
Gebruikersavatar
W209SMB
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 sep 2014 14:08
Locatie: Noord brabant

20 jun 2016 21:25

Beste brasco!

Uit mijn eigen ervaring vind ik de 200 compressor een erg fijne motor. Maar ik rij volgens mij een nieuw type 184 PK.
Ik heb tot op heden geen problemen met de ketting.

De 240 is volgens mij een ander verhaal 6 cilinder en geen compressor. Dus in mijn ogen een luilak. Haha

Conclusie. Wil je sportief en toch lekker zuinig rijden! Dan een 200 compressor.

Wil je een 6 cilinder dan een 320 maar is volgens mij wel zwaarder in de wegen belasting en zo aanzienlijk meer verbruiken. Maar wie ben ik om daar over te oordelen.

Ik hoop dat je hier iets aan heb!
C203 C-klasse c180 bj. 2001 - verkocht
C209 CLK 200k 184 pk 2007 - Burned down
W205 C-klasse 180d estate bj.2016 verkocht
C207 200k Avant-garde 2015 daily
C238 E300 Coupe AMG pack night pack, edition 1 2018 “dad’s car” :applaus:
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

21 jun 2016 09:06

Mooie auto, een CLK! :)
De C209 (coupé) en A209 (cabrio) zijn vanaf eind 2002/begin 2003 geïntroduceerd. Vanaf modeljaar 2005 (geproduceerd vanaf ca. zomer van 2004) zit er o.a. een veel moderner interieur in, en heb je CANbus i.p.v. D2B glasvezel.
Het is een kwestie van smaak, maar ik vind het facelift interieur (rechts op onderstaand plaatje) er wel stukken moderner uitzien.
C209pre-facelift_vs_facelift_interieur.png
C209pre-facelift_vs_facelift_interieur.png (434.38 KiB) 7859 keer bekeken
Vanaf modeljaar 2006 (geproduceerd vanaf ca. zomer van 2005) zie je ook aan de buitenkant verschillen.
C209pre-facelift_vs_facelift_exterieur.png
C209pre-facelift_vs_facelift_exterieur.png (1011.71 KiB) 7859 keer bekeken
Het is wederom een kwestie van smaak, maar ik denk dat de facelift versie er nèt wat langer "modern" uit blijft zien.

Over de motorkeuze: Ik zou me ook richten op de keuze tussen de CLK200 kompressor en de CLK320. Als je veel kms. per jaar rijdt, of als je relatief veel kms. binnen de bebouwde kom maakt dan zou ik voor de 2-liter versie gaan.
Als (de kosten van) het brandstofverbruik minder belangrijk voor je is dan zou ik persoonlijk voor de 320 gaan.

Ik zou je hoe dan ook zeker aanraden om meerdere bezichtigingen (en proefritten) te doen. Bekijk nou eens een modeljaar 2003/4, en een wat nieuwere. Als je het oude interieur net zo mooi vindt, dan scheelt dit je ongetwijfeld een hoop in de aanschafkosten.
Idem dito voor de buitenkant; vergelijk eens modeljaren 2003/4/5 met modeljaar 2006.
En dan natuurlijk tenslotte de proefrit om het motorvermogen eens te beleven...

Leuke zoektocht! Hou je ons op de hoogte? :)
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Brasco
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jun 2016 19:54

22 jun 2016 02:42

Beide heren bedankt voor jullie reactie en behulpzaamheid.
Ik denk dat ik dan toch maar voor de 200 kompressor ga, al is een 320 natuurlijk ook heel aantrekkelijk.
Misschien toch verstandig om eerst toch maar beide modellen te testen en dan een definitieve keuze te maken.
Ik vind de facelift vanaf 2005 inderdaad een stuk mooier qua interieur en dat vind ik de extra centen wel waard.
Mijn voorkeur gaat uit om er een te importeren vanuit Duitsland omdat de kilometers en prijzen wat interessanter zijn als in Nederland. Wat is trouwens een redelijke maximale kilometerstand? Ikzelf zat aan max 170.000 te denken of is dat al veel?

Ik hou jullie zeker op de hoogte van de vorderingen!
bofkont
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 apr 2011 11:00
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Specialisatie: Detailing/R170/OEM freak
Locatie: Nederland

22 jun 2016 11:11

Altijd voor de 320 gaan, zoveel fijnere motor dan de 4 cilinder kompressor motor.
Vooral kwa souplesse over de hele range is de 3.2 V6 zoveel fijner.
Gebruikersavatar
wes1
Berichten: 1488
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.

22 jun 2016 13:06

Brasco schreef: Wat is trouwens een redelijke maximale kilometerstand? Ikzelf zat aan max 170.000 te denken of is dat al veel?

Wat maakt het uit 170dkm? als de wagen gewoon dealeronderhouden is? en alle onderhoudsboekjes zijn netjes afgestempeld?
zelf kan ik me daar niet zo druk om maken.

liever eentje met 170 op zijn kont die perfect onderhouden is dan een wagen met bijvoorbeeld 120dkm waarvan onderhoud niet te achterhalen valt.
Kop win ik, munt verlies jij.
Gebruikersavatar
wes1
Berichten: 1488
Lid geworden op: 28 okt 2011 15:02
Mercedes-Benz: Cls500 ,ex W221 S500, ex W211 E500 Elegance 2003. ex w202 c180 sport, ex w124 e320 coupe.

22 jun 2016 16:54

wordt de master nu een Vito? 8-)

on topic:

ik zou ook zeker een aankoopkeuringlaten uitvoeren, dat heb ik ook bij mijn E gedaan, en kwam er zonder gekke punten uit, dan weet je precies waar je aan toe bent
Kop win ik, munt verlies jij.
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

23 jun 2016 13:12

Ik rij sinds begin deze maand met een CLK 200 Kompressor Cabrio met 5trapsautomaat.
Mij bevalt deze wagen prima.
De vorige was een C 32 AMG.
Ik mis natuurlijk de power en het geluid van de AMG.
Maar de 200 Kompressor underpowered noemen zou ik niet doen.
De 240 heb ik vroeger ook gereden.
Die heeft dezelfde prestaties als de 200 voor 2 liter meer verbruik en het dubbele aan wegentaks in België, met als enig voordeel het V6 geluid.
Een 320 biedt meer prestaties maar is ook dorstiger. In Belgie is de wegenbelasting meer dan drie keer die van de 200K

Zwak punt van zowel de C 203 als de CLK 209 is de aircokondensor die rot wordt. Bij Mercedes 402€ excl BTW.
Lecoq35
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mei 2012 15:03
Mercedes-Benz: C-klasse A205 AMG line
Locatie: Alkmaar

11 jun 2018 13:45

Hi, klopt het onderschrift bij de foto's wel? Met name de achterlichten, zijn de linker foto's niet die van de facelift en de rechter van de pre facelift? Ik zie occasions van 2006 en 2007 allemaal met de achterlichtunits zoals die op de linker foto's staan. De middenconsole klopt wel.

mvg George
Gebruikersavatar
Omer37
Berichten: 616
Lid geworden op: 04 nov 2013 19:28
Mercedes-Benz: W211 E280 CDI

11 jun 2018 14:16

Lecoq35 schreef:Hi, klopt het onderschrift bij de foto's wel? Met name de achterlichten, zijn de linker foto's niet die van de facelift en de rechter van de pre facelift? Ik zie occasions van 2006 en 2007 allemaal met de achterlichtunits zoals die op de linker foto's staan. De middenconsole klopt wel.

mvg George
De linker is idd een facelift en de rechter een pre-facelift.
Adana01
Berichten: 255
Lid geworden op: 21 mar 2015 23:06
Specialisatie: Lastig vallen

11 jun 2018 17:26

Kan natuurlijk ook voor een clk500 gaan. Heerlijk een V8.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 jun 2018 17:46

Adana01 schreef:Kan natuurlijk ook voor een clk500 gaan. Heerlijk een V8.
+1
Maar zeker de 320 boven de 200 (of 230) Kompressor wat mij betreft.
#doeslief
Plaats reactie