166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29 mei 2016 11:34

Zoals al vaker geschreven is de ML/GL(E) een auto waar we regelmatig aan mogen/moeten werken en dat was afgelopen week niet anders.

We hadden een 2015 ML waar Keyless-go ingebouwd moest worden en we hadden een (nieuwe) 2016 GLE waar een (dynamische) multicontourstoel ingebouwd moest worden. Keyless-go in een 166er ML hebben we al wel vaker achteraf ingebouwd (2012 ML & 2015 ML) maar een multicontourstoel in een GLE was voor het eerst en die optie is voor de 2016 GLE weer eens compleet anders opgebouwd als voor de pre 2016 modellen toen de GLE nog gewoon ML werd genoemd.
Tot 2016 werd er gebruik gemaakt van een pomp en luchtreservoir dat ergens in de auto verbouwd werd en beide stoelen van luchtdruk voorzag (vergelijkbaar aan het systeem in de 212 E-klasse), maar vanaf 2016 wordt er gebruik gemaakt van een compacte (en dure) pomp die onderop het stoelframe wordt verbouwd en van daaruit de luchtzakken in de stoel voorziet van luchtdruk.

Qua ombouw scheelt het wel in tijd nu de halve auto niet los hoeft voor luchtleidingen en een pomp (alhoewel het complete interieur van een 166er ML er best snel UIT en IN te bouwen is), maar qua leveringsproblemen was dit weer een gevalletje uiterste-stress aangezien mercedes de uiterlijke donderdagmiddag leveringsbelofte niet heeft waar kunnen maken en wij de laatste onderdelen pas zaterdag smorgens aangeleverd kregen waarna alles nog omgebouwd moest worden en de auto ook die dag nog afgeleverd moest worden door de verkopende dealer aan de nieuwe eigenaar.
Op zich had dit allemaal nog wel kunnen lukken ware het nieuw dat de NIEUWE stuurunit die in de stoel verbouwd zit DEFECT was en niet in staat was de pomp aan te sturen en ik daarom een auto van 1 van onze eigen klanten op heb moeten regelen om daar diezelfde stuurunit uit te "lenen" om zo toch deze auto nog afgeleverd te krijgen bij de verkopende dealer (s'avonds om 8u voor een -gesloten- poort)...

Ik zal er verder niet te veel meer over schrijven maar mercedes en hun hedendaagse onderdelenvoorzieningen: :S !
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
Bijlagen
de originele (nog nieuwe) stoel
de originele (nog nieuwe) stoel
DSC05269.jpg (92.59 KiB) 3443 keer bekeken
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
DSC05277.jpg (80.07 KiB) 3443 keer bekeken
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
DSC05279.jpg (63.89 KiB) 3443 keer bekeken
de nieuwe (& veel te dure) pomp die de luchtzakken in de stoel van de nodige druk voorziet
de nieuwe (& veel te dure) pomp die de luchtzakken in de stoel van de nodige druk voorziet
DSC05298.jpg (95.07 KiB) 3443 keer bekeken
de optionele multicontour luchtzakken in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende lendesteunen
de optionele multicontour luchtzakken in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende lendesteunen
DSC05302.jpg (81.59 KiB) 3443 keer bekeken
de (DEFECTE!) stuurunit in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende stekkers
de (DEFECTE!) stuurunit in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende stekkers
DSC05296.jpg (77.66 KiB) 3443 keer bekeken
de schuimvulling voor de rugleuning met de daarop geplaatste luchtzakken voor de massagefunctie
de schuimvulling voor de rugleuning met de daarop geplaatste luchtzakken voor de massagefunctie
DSC05306.jpg (47.23 KiB) 3443 keer bekeken
en diezelfde schuimvulling met een nieuw stoelverwarmingselement erop (omdat mercedes zo vriendelijk is geweest dat element zodanig te maken dat het niet her te gebruiken is)
en diezelfde schuimvulling met een nieuw stoelverwarmingselement erop (omdat mercedes zo vriendelijk is geweest dat element zodanig te maken dat het niet her te gebruiken is)
DSC05332.jpg (66.27 KiB) 3443 keer bekeken
de schuimvulling voor de rugleuning met alles erop en eraan voordat die weer over het stoelframe wordt getrokken
de schuimvulling voor de rugleuning met alles erop en eraan voordat die weer over het stoelframe wordt getrokken
DSC05310.jpg (73.97 KiB) 3443 keer bekeken
de afgemonteerde rugleuning...
de afgemonteerde rugleuning...
DSC05318.jpg (95.51 KiB) 3443 keer bekeken
met de stuurunit voor de massagefunctie die in wat stoffig "karton" hangt en een tweede (defecte) stuurunit die wat dieper in het framewerk van de stoel ligt opgeborgen in wat anti-rammel-schuim
met de stuurunit voor de massagefunctie die in wat stoffig "karton" hangt en een tweede (defecte) stuurunit die wat dieper in het framewerk van de stoel ligt opgeborgen in wat anti-rammel-schuim
DSC05322.jpg (117.34 KiB) 3443 keer bekeken
de schuimvulling van de zitting met 2 ventilatoren en 1 luchtzak
de schuimvulling van de zitting met 2 ventilatoren en 1 luchtzak
DSC05327.jpg (50.25 KiB) 3443 keer bekeken
diezelfde schuimvulling met de open structuur vulling voor de geventileerde stoel-functie
diezelfde schuimvulling met de open structuur vulling voor de geventileerde stoel-functie
DSC05330.jpg (57.63 KiB) 3443 keer bekeken
de bestuurdersstoel met multicontourfunctie (optiecode 399)
de bestuurdersstoel met multicontourfunctie (optiecode 399)
DSC05336.jpg (73.6 KiB) 3443 keer bekeken
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
DSC05342.jpg (66.13 KiB) 3443 keer bekeken
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
DSC05343.jpg (74.25 KiB) 3443 keer bekeken
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29 mei 2016 11:34

en de 166er KGo inbouw

greetingz,
Bijlagen
1 van de 4 originele non-KGo klinken (zonder chroom strip)
1 van de 4 originele non-KGo klinken (zonder chroom strip)
DSC05371.jpg (74.19 KiB) 3425 keer bekeken
het interieur nadat er een stoel (en nog een paar onderdelen) uitgebouwd is
het interieur nadat er een stoel (en nog een paar onderdelen) uitgebouwd is
DSC05358.jpg (114.6 KiB) 3425 keer bekeken
het kale interieur
het kale interieur
DSC05368.jpg (114.15 KiB) 3425 keer bekeken
de KGo stuurunit met de te leggen kabelboom
de KGo stuurunit met de te leggen kabelboom
DSC05375.jpg (104.27 KiB) 3425 keer bekeken
de KGo stuurunit met KGo kabelboom
de KGo stuurunit met KGo kabelboom
DSC05399.jpg (65.42 KiB) 3425 keer bekeken
1 van de 4 KGo antennes (in de kofferruimte van de auto)
1 van de 4 KGo antennes (in de kofferruimte van de auto)
DSC05391.jpg (114.55 KiB) 3425 keer bekeken
1 van de 4 KGo antennes (onderin de middenconsole)
1 van de 4 KGo antennes (onderin de middenconsole)
DSC05396.jpg (95.71 KiB) 3425 keer bekeken
alle 4 portieren zijn kaalgebouwd geweest ivm de uit te wisselen greepbeugels
alle 4 portieren zijn kaalgebouwd geweest ivm de uit te wisselen greepbeugels
DSC05406.jpg (84.3 KiB) 3425 keer bekeken
de toe te voegen kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
de toe te voegen kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
DSC05381.jpg (62.3 KiB) 3425 keer bekeken
de toegevoegde kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
de toegevoegde kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
DSC05385.jpg (59.88 KiB) 3425 keer bekeken
1 van de 4 KGo grepen (met chroomstrip)
1 van de 4 KGo grepen (met chroomstrip)
DSC05412.jpg (69.63 KiB) 3425 keer bekeken
de kofferklep schakelaar met KGo ondersteuning
de kofferklep schakelaar met KGo ondersteuning
DSC05410.jpg (88.25 KiB) 3425 keer bekeken
de start/stop knop
de start/stop knop
DSC05414.jpg (64.39 KiB) 3425 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blue_eyes
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 feb 2016 11:34
Mercedes-Benz: W205 C250
Specialisatie: Alles
Locatie: West Maas en Waal

29 mei 2016 12:09

:goedzo: :goedzo: :goedzo:

Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!

Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

29 mei 2016 13:00

Blue_eyes schreef:Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!

Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).
dank je

ik kom er altijd pas achter als er iets niet werkt nadat ik alles ingebouwd en gecodeerd heb...in dit geval ook - in principe zit op zo'n moment ook alles al weer in de auto gemonteerd op een eventuele afdekkap of deksel na (in dit geval zat dus het achterpaneel op de stoel er nog niet op en was de betreffende stuurunit eenvoudig bereikbaar)...

bij dit systeem werd in eerste instantie geen foutcode gegeven en heb ik eea door moeten meten en testen en om dan maar iets uit te kunnen sluiten heb ik er een andere auto bij moeten halen en daar onderdelen mee moeten wisselen (het vermoeden dat de stuurunit defect was en daarom de pomp niet aanstuurde was er al omdat er op die betreffende pinnetjes geen stroom kwam te staan en de pomp zelf wel werkte zodra daar rechtstreeks stroom op werd gezet)

het verdere traject om dan vervolgens zo'n defect geleverd onderdeel onder garantie vergoed te krijgen is al bijna net zo'n grote uitdaging als de inbouw van de optie zelf MAAR het is gelukt en sinds vrijdagmiddag ligt er een nieuw onderdeel klaar


het enige pluspunt aan dergelijke inbouwen is dat je over het algemeen meer leert van datgeen wat niet in 1x lukt dan dat je leren kunt wanneer het wel in 1x lukt

greetingz,
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

29 mei 2016 13:28

Prachtig! Als je al dit soort van opties ziet dan zou je toch willen dat je dit op bijna elk model kon inbouwen? Hoe dan ook, zeer fraai!

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Plaats reactie