166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.

166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS twitterfacebook

Berichtdoor MBenzNL » 29 mei 2016 11:34

Zoals al vaker geschreven is de ML/GL(E) een auto waar we regelmatig aan mogen/moeten werken en dat was afgelopen week niet anders.

We hadden een 2015 ML waar Keyless-go ingebouwd moest worden en we hadden een (nieuwe) 2016 GLE waar een (dynamische) multicontourstoel ingebouwd moest worden. Keyless-go in een 166er ML hebben we al wel vaker achteraf ingebouwd (2012 ML & 2015 ML) maar een multicontourstoel in een GLE was voor het eerst en die optie is voor de 2016 GLE weer eens compleet anders opgebouwd als voor de pre 2016 modellen toen de GLE nog gewoon ML werd genoemd.
Tot 2016 werd er gebruik gemaakt van een pomp en luchtreservoir dat ergens in de auto verbouwd werd en beide stoelen van luchtdruk voorzag (vergelijkbaar aan het systeem in de 212 E-klasse), maar vanaf 2016 wordt er gebruik gemaakt van een compacte (en dure) pomp die onderop het stoelframe wordt verbouwd en van daaruit de luchtzakken in de stoel voorziet van luchtdruk.

Qua ombouw scheelt het wel in tijd nu de halve auto niet los hoeft voor luchtleidingen en een pomp (alhoewel het complete interieur van een 166er ML er best snel UIT en IN te bouwen is), maar qua leveringsproblemen was dit weer een gevalletje uiterste-stress aangezien mercedes de uiterlijke donderdagmiddag leveringsbelofte niet heeft waar kunnen maken en wij de laatste onderdelen pas zaterdag smorgens aangeleverd kregen waarna alles nog omgebouwd moest worden en de auto ook die dag nog afgeleverd moest worden door de verkopende dealer aan de nieuwe eigenaar.
Op zich had dit allemaal nog wel kunnen lukken ware het nieuw dat de NIEUWE stuurunit die in de stoel verbouwd zit DEFECT was en niet in staat was de pomp aan te sturen en ik daarom een auto van 1 van onze eigen klanten op heb moeten regelen om daar diezelfde stuurunit uit te "lenen" om zo toch deze auto nog afgeleverd te krijgen bij de verkopende dealer (s'avonds om 8u voor een -gesloten- poort)...

Ik zal er verder niet te veel meer over schrijven maar mercedes en hun hedendaagse onderdelenvoorzieningen: :S !
Zoeksleutel: Steve230479
greetingz,
Bijlagen
DSC05269.jpg
de originele (nog nieuwe) stoel
DSC05277.jpg
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
DSC05279.jpg
de originele luchtzakken in de rugleuning van de stoel
DSC05298.jpg
de nieuwe (& veel te dure) pomp die de luchtzakken in de stoel van de nodige druk voorziet
DSC05302.jpg
de optionele multicontour luchtzakken in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende lendesteunen
DSC05296.jpg
de (DEFECTE!) stuurunit in de rugleuning van de stoel met de daarbij behorende stekkers
DSC05306.jpg
de schuimvulling voor de rugleuning met de daarop geplaatste luchtzakken voor de massagefunctie
DSC05332.jpg
en diezelfde schuimvulling met een nieuw stoelverwarmingselement erop (omdat mercedes zo vriendelijk is geweest dat element zodanig te maken dat het niet her te gebruiken is)
DSC05310.jpg
de schuimvulling voor de rugleuning met alles erop en eraan voordat die weer over het stoelframe wordt getrokken
DSC05318.jpg
de afgemonteerde rugleuning...
DSC05322.jpg
met de stuurunit voor de massagefunctie die in wat stoffig "karton" hangt en een tweede (defecte) stuurunit die wat dieper in het framewerk van de stoel ligt opgeborgen in wat anti-rammel-schuim
DSC05327.jpg
de schuimvulling van de zitting met 2 ventilatoren en 1 luchtzak
DSC05330.jpg
diezelfde schuimvulling met de open structuur vulling voor de geventileerde stoel-functie
DSC05336.jpg
de bestuurdersstoel met multicontourfunctie (optiecode 399)
DSC05342.jpg
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
DSC05343.jpg
en de bediening van die multicontourstoel vanaf de comand
Avatar gebruiker
MBenzNL
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: 03-jul-2005
Woonplaats: Achterhoek
Leeftijd: 44
Specialisatie: MB's v.a. 2000

Re: 166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS twitterfacebook

Berichtdoor MBenzNL » 29 mei 2016 11:34

en de 166er KGo inbouw

greetingz,
Bijlagen
DSC05371.jpg
1 van de 4 originele non-KGo klinken (zonder chroom strip)
DSC05358.jpg
het interieur nadat er een stoel (en nog een paar onderdelen) uitgebouwd is
DSC05368.jpg
het kale interieur
DSC05375.jpg
de KGo stuurunit met de te leggen kabelboom
DSC05399.jpg
de KGo stuurunit met KGo kabelboom
DSC05391.jpg
1 van de 4 KGo antennes (in de kofferruimte van de auto)
DSC05396.jpg
1 van de 4 KGo antennes (onderin de middenconsole)
DSC05406.jpg
alle 4 portieren zijn kaalgebouwd geweest ivm de uit te wisselen greepbeugels
DSC05381.jpg
de toe te voegen kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
DSC05385.jpg
de toegevoegde kabels aan 1 van de 2 achterportieren (2 kabels voor de portiergreep en 2 kabels voor de antenne in het achterportier
DSC05412.jpg
1 van de 4 KGo grepen (met chroomstrip)
DSC05410.jpg
de kofferklep schakelaar met KGo ondersteuning
DSC05414.jpg
de start/stop knop
Avatar gebruiker
MBenzNL
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: 03-jul-2005
Woonplaats: Achterhoek
Leeftijd: 44
Specialisatie: MB's v.a. 2000

Re: 166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS twitterfacebook

Berichtdoor Blue_eyes » 29 mei 2016 12:09

:goedzo: :goedzo: :goedzo:

Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!

Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).
Avatar gebruiker
Blue_eyes
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 27-feb-2016
Woonplaats: West Maas en Waal
Mercedes-Benz: W205 C250
Specialisatie: Alles

Re: 166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS twitterfacebook

Berichtdoor MBenzNL » 29 mei 2016 13:00

Blue_eyes schreef:Ik geniet altijd enorm van dit soort posts van je, echt enorm leerzaam en interessant om dit zo grondig gedocumenteerd te zien, mijn complimenten!

Op welk moment kwam je er achter dat die nieuwe stuurunit defect bleek te zijn? Test je die voor de inbouw al, of kwam je er pas achter nadat alles ingebouwd was, met alle ellende van dien...? Kan je aangeven wat jouw ervaring met dat soort situaties is, wat je door de loop der jaren geleerd en ervaren hebt op dat gebied? De meesten zullen het maar vreemd vinden dat iets dat nieuw geleverd is, toch defect blijkt te zijn (DOA).

dank je

ik kom er altijd pas achter als er iets niet werkt nadat ik alles ingebouwd en gecodeerd heb...in dit geval ook - in principe zit op zo'n moment ook alles al weer in de auto gemonteerd op een eventuele afdekkap of deksel na (in dit geval zat dus het achterpaneel op de stoel er nog niet op en was de betreffende stuurunit eenvoudig bereikbaar)...

bij dit systeem werd in eerste instantie geen foutcode gegeven en heb ik eea door moeten meten en testen en om dan maar iets uit te kunnen sluiten heb ik er een andere auto bij moeten halen en daar onderdelen mee moeten wisselen (het vermoeden dat de stuurunit defect was en daarom de pomp niet aanstuurde was er al omdat er op die betreffende pinnetjes geen stroom kwam te staan en de pomp zelf wel werkte zodra daar rechtstreeks stroom op werd gezet)

het verdere traject om dan vervolgens zo'n defect geleverd onderdeel onder garantie vergoed te krijgen is al bijna net zo'n grote uitdaging als de inbouw van de optie zelf MAAR het is gelukt en sinds vrijdagmiddag ligt er een nieuw onderdeel klaar


het enige pluspunt aan dergelijke inbouwen is dat je over het algemeen meer leert van datgeen wat niet in 1x lukt dan dat je leren kunt wanneer het wel in 1x lukt

greetingz,
Avatar gebruiker
MBenzNL
Moderator
 
Berichten: 14983
Geregistreerd: 03-jul-2005
Woonplaats: Achterhoek
Leeftijd: 44
Specialisatie: MB's v.a. 2000

Re: 166er ML/GLE werk IV: KGo en FDS twitterfacebook

Berichtdoor Arjen » 29 mei 2016 13:28

Prachtig! Als je al dit soort van opties ziet dan zou je toch willen dat je dit op bijna elk model kon inbouwen? Hoe dan ook, zeer fraai!

Arjen.
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn W245 B200.
Avatar gebruiker
Arjen
Moderator
 
Berichten: 5972
Geregistreerd: 29-apr-2011
Woonplaats: Rotterdam
Leeftijd: 47
Mercedes-Benz: B200 (W245) en SLK350 (R171)


Keer terug naar Mercedes weetjes en discussies

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mercedes_W202 en 22 gasten