1999 S500 met distronic, standkachel en BT

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 jul 2014 12:51

Nu de 220er S-klasse de respectabele leeftijd van 15jaar heeft gehaald, wordt dit model weer interessant voor de (nederlandse) zakelijke markt (35% bijtelling over de dagwaarde) en dus komt ook dat model nu af en toe weer eens voorbij.

Het is weer eens een hele afwisseling om te werken aan auto's waarbij afbrekende verroeste bevestigingspunten een groter probleem vormen dan het coderen & programeren en waarbij onderhoud en vervangen van lekke/defecte onderdelen een noodzakelijke bijkomstigheid vormen.

Deze (goed uitgeruste) S500 (gekocht van de eerste eigenaar en "dealer"onderhouden) moest worden voorzien van distronic en een standkachel (iets wat de nieuwe eigenaar ook op zijn zakelijke S212 heeft), een BT telefoon (ipv de vaste motorola telefoon) en een paar nieuw type achterlichten.
Verder werd er verzocht om eens naar de niet goed functionerende airmatic te kijken en om de bakolie te verversen.

Het verwijderen van de modderkaarten onder de auto ging meteen al gepaard met het afbreken van ieder tapeind...van de 20 tapeinden waren er slechts 3 of 4 waarbij de plastic moer nog gewoon te draaien was zonder dat het tapeind afbrak (waarom zou je (Mercedes) ook een klein beetje vet gebruiken op dergelijke tapeinden :stom: ). Aansluitend bleek ook de pan van de automaatbak verrot te zijn, de airmatic pomp stuk te zijn (die pompte slechts anderhalve bar) en de airco condensor lek te zijn (op 4 plaatsen) - dat hebben we normaal nooit wanneer we een "0km" auto verbouwen.
De airmatic pomp liet zich uiteraard ook niet zonder problemen van de beugel verwijderen (wat ook al niet verwacht was) en dus moest ook die beugel worden vernieuwd en het vernieuwen van die beugel betekende weer dat het verdeelventiel ook vernieuwd moest worden (want ook daarvan braken de bevestigingsbouten af)...vet is duidelijk iets dat bij Mercedes bij voorkeur NIET gebruikt wordt!

Al met al was het weer een hele klus MAAR ik ben zomaar van nieuwe onderdelen afgekomen waarvan ik mijzelf af heb zitten vragen of ik er ooit nog van af zou komen (dat standkachelpakket lag bijvoorbeeld al zo'n 8-9 jaar op het schap)...op naar de volgende "youngtimer".

En om dan maar eens een onjuiste uitspraak van een forumlid te quoten:
VincenzoAMG schreef:Mbenz werkt niet meer aan deze auto's, is te 'oud' ;)
Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
de originele 99er achterlamp
de originele 99er achterlamp
220jk01.jpg (101.2 KiB) 6604 keer bekeken
de oude verrote pan van de automaatbak
de oude verrote pan van de automaatbak
220jk02.jpg (130.58 KiB) 6604 keer bekeken
de nieuwe pan onder de automaatbak
de nieuwe pan onder de automaatbak
220jk03.jpg (107.56 KiB) 6604 keer bekeken
alle tapeinden breken af
alle tapeinden breken af
220jk04.jpg (87.42 KiB) 6604 keer bekeken
alle tapeinden breken af
alle tapeinden breken af
220jk05.jpg (88.43 KiB) 6604 keer bekeken
zonder distronic oog maar met lekke airco condensor
zonder distronic oog maar met lekke airco condensor
220jk06.jpg (122.78 KiB) 6604 keer bekeken
hier moet de standkachel gaan komen
hier moet de standkachel gaan komen
220jk07.jpg (106.94 KiB) 6604 keer bekeken
enkele verwijderde delen in verband met de extra aan te brengen waterslangen voor de standkachel
enkele verwijderde delen in verband met de extra aan te brengen waterslangen voor de standkachel
220jk08.jpg (132.38 KiB) 6604 keer bekeken
hier met nieuw distronic oog en nieuwe airco condensor
hier met nieuw distronic oog en nieuwe airco condensor
220jk09.jpg (109.3 KiB) 6604 keer bekeken
hier met nieuw distronic oog en nieuwe airco condensor
hier met nieuw distronic oog en nieuwe airco condensor
220jk10.jpg (113.17 KiB) 6604 keer bekeken
en met de ingebouwde distronic stuurunit
en met de ingebouwde distronic stuurunit
220jk11.jpg (94.62 KiB) 6604 keer bekeken
hier met ingebouwde nieuwe standkachel unit waarbij nog niet alle waterslangen aangesloten zijn (dat was nog een heel gepuzzel)
hier met ingebouwde nieuwe standkachel unit waarbij nog niet alle waterslangen aangesloten zijn (dat was nog een heel gepuzzel)
220jk12.jpg (103.69 KiB) 6604 keer bekeken
de stuurunit (met telestart ontvanger) voor de standkachel
de stuurunit (met telestart ontvanger) voor de standkachel
220jk13.jpg (95.13 KiB) 6604 keer bekeken
de doseerpomp voor de standkachel
de doseerpomp voor de standkachel
220jk14.jpg (96.1 KiB) 6604 keer bekeken
en de standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding (een nogal forse U-slang met extra aftakking)
en de standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding (een nogal forse U-slang met extra aftakking)
220jk15.jpg (118.24 KiB) 6604 keer bekeken
en de standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding (een nogal forse U-slang met extra aftakking)
en de standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding (een nogal forse U-slang met extra aftakking)
220jk16.jpg (113.54 KiB) 6604 keer bekeken
en die standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding achter een plastic kap
en die standkachel aansluiting op de bestaande brandstofleiding achter een plastic kap
220jk17.jpg (103.33 KiB) 6604 keer bekeken
de uitlaat van de standkachel nadat alle modderkaarten weer zijn gemonteerd
de uitlaat van de standkachel nadat alle modderkaarten weer zijn gemonteerd
220jk18.jpg (81.53 KiB) 6604 keer bekeken
220jk25.jpg
220jk25.jpg (137.18 KiB) 6586 keer bekeken
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 jul 2014 12:51

en de rest van de foto's

greetingz,
Bijlagen
de UHI telefoon stuurunit (ipv de vanaf de fabriek verbouwde vaste motorola unit)
de UHI telefoon stuurunit (ipv de vanaf de fabriek verbouwde vaste motorola unit)
220jk19.jpg (61.66 KiB) 6594 keer bekeken
de scharnieren van de armleuning op de middenarmsteun waren beide afgebroken (en zijn dus vervangen)
de scharnieren van de armleuning op de middenarmsteun waren beide afgebroken (en zijn dus vervangen)
220jk20.jpg (101.18 KiB) 6594 keer bekeken
de airmatic pomp die onvoldoende druk kon pompen en bevestigd zit middels diverse verroeste delen
de airmatic pomp die onvoldoende druk kon pompen en bevestigd zit middels diverse verroeste delen
220jk21.jpg (123.39 KiB) 6594 keer bekeken
en alles wat verroest is breekt af ipv dat het simpelweg los te draaien valt
en alles wat verroest is breekt af ipv dat het simpelweg los te draaien valt
220jk22.jpg (90.37 KiB) 6594 keer bekeken
en nog meer afgebroken verroeste bouten (lang leve een beetje vet bij de montage van dergelijke onderdelen)
en nog meer afgebroken verroeste bouten (lang leve een beetje vet bij de montage van dergelijke onderdelen)
220jk23.jpg (97.95 KiB) 6594 keer bekeken
en de airmatic werkt weer naar behoren (na vervanging van veel meer onderdelen dan nodig was geweest als er in het verleden maar eens vet was gebruikt)
en de airmatic werkt weer naar behoren (na vervanging van veel meer onderdelen dan nodig was geweest als er in het verleden maar eens vet was gebruikt)
220jk24.jpg (82.31 KiB) 6594 keer bekeken
de auto in kwestie
de auto in kwestie
220jk25.jpg (137.18 KiB) 6594 keer bekeken
de auto in kwestie
de auto in kwestie
220jk26.jpg (142.79 KiB) 6594 keer bekeken
de auto in kwestie (met facelift achterlampen)
de auto in kwestie (met facelift achterlampen)
220jk27.jpg (131.2 KiB) 6594 keer bekeken
de auto in kwestie
de auto in kwestie
220jk28.jpg (83.86 KiB) 6594 keer bekeken
de auto met extra schakelaars voor de distronic en de standkachel
de auto met extra schakelaars voor de distronic en de standkachel
220jk29.jpg (101.85 KiB) 6594 keer bekeken
de auto met extra schakelaars voor de distronic en de standkachel...een groene LED voor de standkachel - dat is ook voor het eerst dat ik dat zie
de auto met extra schakelaars voor de distronic en de standkachel...een groene LED voor de standkachel - dat is ook voor het eerst dat ik dat zie
220jk30.jpg (111.01 KiB) 6594 keer bekeken
het distronic menu in het kombi instrument
het distronic menu in het kombi instrument
220jk31.jpg (78.28 KiB) 6594 keer bekeken
de afstandsbediening voor de standkachel...helemaal origineel en geheel in 1999-stijl
de afstandsbediening voor de standkachel...helemaal origineel en geheel in 1999-stijl
220jk32.jpg (95.18 KiB) 6594 keer bekeken
de viseo cradle op de UHI aansluiting in de armsteun
de viseo cradle op de UHI aansluiting in de armsteun
220jk33.jpg (95.01 KiB) 6594 keer bekeken
Gebruikersavatar
s500w220
Berichten: 523
Lid geworden op: 14 jun 2011 23:41
Mercedes-Benz: G11 BMW 730XD & W222 S350 & VITO 115 CDI
Specialisatie: Computerkunde
Locatie: Den Haag

27 jul 2014 13:19

zijn jouw worden steve dat vincenzo dat gezegd heeft staat nog ergens in de pb tegen mij heb je dat ook gezegd vandaar
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

27 jul 2014 13:39

Ouwe rommel :lol:
Kostbare grap, die verroeste bevestigingen. Zou niet mogen bij zo'n wagen. Ik heb 2 jaar geleden aan een auto uit '91 gesleuteld die uit Zwitserland kwam en alleen in de zomer buitenkwam. Dat ding was brandschoon aan de onderkant en zelfs de kleine boutjes vd abs-sensoren kwamen met een klein tikje los... heerlijk! Lang leve de hollandse pekel :?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
ElGriffo
Berichten: 8344
Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
Locatie: Houten
Contacteer:

27 jul 2014 13:40

Ik heb ook ergens geschreven dat je alleen aan auto's vanaf 2000 werkt :lol: :lol:

Blijkt niet zo te zijn ;)

Wat me wel op valt is dat ik de S wat roestig vind :$
W126 specialist ElGriffo
-


Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

27 jul 2014 14:33

Gaaf dat hier aan gewerkt wordt! Het zal me niets verbazen als je in de toekomst vaker deze modellen tegen gaat komen om de reden die je zelf al aangeeft.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

27 jul 2014 14:41

Uit eigen ervaring weet ik dat het rijden van een licht bejaarde S-klasse een dure hobby is en in ieder geval zorgt voor een financiële injectie in de automotive business ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

27 jul 2014 15:42

ruub-sterw201 schreef:Gaaf dat hier aan gewerkt wordt! Het zal me niets verbazen als je in de toekomst vaker deze modellen tegen gaat komen om de reden die je zelf al aangeeft.
Precies! Ik ben me, om die reden, sinds vanmorgen aan het verdiepen in de W220. Henk kan dan helemaal in "ratstyle trim".
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
MIKE C200
Berichten: 7042
Lid geworden op: 03 jul 2005 12:43
Mercedes-Benz: C200 + C36(bouwpakket) SMART 451
Specialisatie: W202/208/210 Electra
Locatie: limburg
Contacteer:

28 jul 2014 18:49

Zal wel even tegenvallen Steve dat je nu vuile handen krijgt van een auto die een beetje op leeftijd is ipv de gewende 0km auto's
Wel mooi om dergelijke autos ook weer eens voorbij zien tekomen.
Wat heb je gedaan met de gebroken tapeinden van de moderkaarten ? nieuwe aangelast??
Wer später bremst ist länger schnell
Wer sein Auto liebt der schiebt
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

29 jul 2014 21:54

De w211 2002ers worden geld waard dus ;)
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

29 jul 2014 21:59

Guido126 schreef:De w211 2002ers worden geld waard dus ;)
Dat is relatief, auto's in die klasse brengen hooguit 12 mille op mits tussen de 50.000 en 125.000 km gelopen als ik de site van bijv. Aaben kijk ;)
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

29 jul 2014 22:20

met de nadruk op worden he! nog paar jaartjes wachten................... en dan heeft de overheid de regels weer aangepast (A) lang leve Nederland
Gebruikersavatar
Richard300d
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 jul 2009 16:37
Mercedes-Benz: W210 E430 - W114 280E - W639 Vito 111 Cdi
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

30 jul 2014 05:57

Die afstandsbediening! Wat een geniaal ding zeg :D

Japanners uit de 90er jaren zijn overigens nog erger qua brekende bouten. Die lijken door de fabrikant al vooraf ingezaagd te zijn, onvoorstelbaar hoe snel die breken...
Aerodynamics are for people who can't build engines
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30 jul 2014 08:38

MIKE C200 schreef:Wat heb je gedaan met de gebroken tapeinden van de moderkaarten ? nieuwe aangelast??
uiteraard; "gepuntlast"...anders vallen alle modderkaarten er meteen weer onderuit

geetingz,
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6394
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

30 jul 2014 14:56

Nog even en Steve monteert weer heerlijk oldskool Hirshmann antenne,s op het achterscherm van de W126 serie,s!


Gr.wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
Plaats reactie