aankoopadvies gebruikte vito

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Jheroen
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2013 10:41
Mercedes-Benz: Opel Vivaro 2.5 crewcab 2.5 cdti

21 aug 2013 13:15

dag mensen,

ik ben momenteel in het bezit van een opel vivaro dc 2.5 handbak. ben op termijn aan het kijken naar een vito vanaf bouwjaar 2009/2010.

alleen welke kies je:
de 120 cdi van het vorige type
een 116 cdi van het nieuwe type of een 122 cdi van het nieuwe type?

alles gebruikt :)

de een zweert bij de 120/122 cdi vanwege de prestaties en de 6 cilinder die minder storings en onderhoudsgevoelig zou zijn, de ander roept dat een 116 cdi met hand of automaatbak ook prima is, zijn hier mensen met ervaringen?

alvast dank :goedzo:
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

22 aug 2013 14:40

Ik zou in elk geval voor de V6 gaan. Die verbruikt een litertje meer maar biedt je zoveel meer rijplezier en comfort. De V6 is tevens veel betrouwbaarder dan de OM651. Ook is de V6 steeds een automaat.
Een face-lift 122 kan iets comfortabeler zijn dan een oude 120 maar dat verschil is niet extreem.
Gebruikersavatar
500 e lover
Berichten: 951
Lid geworden op: 14 aug 2007 00:07
Mercedes-Benz: G 55-04, 500E-91,C32-02,sprinter 318 08+09, Isuzu Dmax 09
Specialisatie: mensen op de zenuwen werken!
Locatie: w vl

25 aug 2013 09:56

Hallo,
Zelf heb ik 2 115cdi's gehad, 1 met automaat en een handgeschakelde. Beide auto's hebben dik door de 5 ton gepresteerd :goedzo: .
De v6 is natuurlijk geen vergelijk, enkel het prachtige geluid alleen al tegenover het gekletter van de 4 cyl :stom:
Huidige sprinter is een 318cdi met automaat en dit is echt wel een zalige bus, motor pas vervangen bij 786000km!
Bij het bestellen van de nieuwe heb ik dus geen seconde getwijfeld om weer voor de V6 met automaat te kiezen.
Ook voor de vito/viano zou ik zeker de V6 nemen, mss best de laatste versie want deze zouden iets minder last hebben v de roestduivel, althans MB!!!.
Jheroen
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2013 10:41
Mercedes-Benz: Opel Vivaro 2.5 crewcab 2.5 cdti

25 aug 2013 10:10

Johan Turbo schreef:Ik zou in elk geval voor de V6 gaan. Die verbruikt een litertje meer maar biedt je zoveel meer rijplezier en comfort. De V6 is tevens veel betrouwbaarder dan de OM651. Ook is de V6 steeds een automaat.
Een face-lift 122 kan iets comfortabeler zijn dan een oude 120 maar dat verschil is niet extreem.
zit er bijvoorbeeld geen verschil in het aandeel roest en of trillingsproblemen waar ik regelmatig over lees?
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

26 aug 2013 09:48

Roest en vibraties ga je enkel hebben als je de eertse jaargangen neemt.
Als je een 2009/2010 neemt zijn die problemen opgelost.
Jheroen
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2013 10:41
Mercedes-Benz: Opel Vivaro 2.5 crewcab 2.5 cdti

26 aug 2013 10:12

soms zie je uitvoeringen van bijvoorbeeld een 120 cdi die voldoen aan je eisen maar dan kilometerstanden hebben van plm 130000 etc. is er bij MB ook een soort van punt waarna je kans maakt op hogere onderhoudskosten?
Gebruikersavatar
MBcoupe
Berichten: 226
Lid geworden op: 24 mei 2007 15:41
Mercedes-Benz: W169 A150 Avantgarde / W245 B200 Sports Tourer/ R170 SLK200
Specialisatie: Onderdelen & Accesoires
Locatie: Oud Gastel
Contacteer:

26 aug 2013 12:52

Hallo,

ben het met vele eens de V6 uitvoeringen van de Vito zijn echt super !!
Heb nu zelf 2 maanden geleden mijn oude Vito ingeruild op een 120 Cdi Automaat met 240.000 maar dit is echt allerminst te merken aan de auto. rijdt en schakeld super !! :)

Wel is het uiteraard belangrijk dat de beurten tijdig zijn gedaan ( ook de automaat !!! ).

Mijn ervaring is in ieder geval erg goed.

De nieuwe 4 cilinder met OM651 motor is niet al te best, veel kinderziektes en erg storingsgevoelig. ( maar wel zuiniger in gebruik )

Veel succes met de zoektocht
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

26 aug 2013 15:23

Kilometerstanden plakken op problemen is niet makkelijk.
Zie in elk geval de onderhoudshistoriek na. Als de automaat zijn oliewissels niet krijgt verhoogt dat het risico op problemen. Doordat de Vito/Viano wat meer weegt dan de doorsnee wagen ishij er ook iets gevoeliger aan. Als er een trekhaak opstaat is het risico alweer wat groter.
Mishandelde automaten worden meestal echt ziek tussen de 180000 en 250000 km.
Goed behandelde gaan vlotjes 400000 mee( en misschien nog langer)
Als hij goed onderhouden is en niet mishandeld ben ik niet bang van 130000 km.
Mijn eigen wagen met automaat kocht ik met 160000 op de teller.
Jheroen
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2013 10:41
Mercedes-Benz: Opel Vivaro 2.5 crewcab 2.5 cdti

07 sep 2013 17:32

Is het overigens niet zo dat als je een Vito rijdt waar weinig of niks in zit je problemen krijgt met winterse omstandigheden zoals doorslippende aandrijving en wellicht niet eens meer van de plek komen?

heb je daarnaast snel (ler) last van uitbreken van de achterkant bij nat weer?
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

08 sep 2013 19:47

Ik rij met een wat in nederland een geel kenteken uitvoering is.
Normaal heb ik wel bijde achter banken er in. Ook afgelopen winter hier geen moeite gehad met de winterse omstandigheden.
Dit heb je zelf in de hand met je gaspendaal. Wel rij ik met winterbanden (verplicht) dit maakt wel een wereld van verschil. Maar het lage gewicht achter in is geen probleem.

Gr Roy
WillemH
Berichten: 5955
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

09 sep 2013 12:43

Ik moet zeggen toen wij nog een W638 108 CDI hadden met voorwiel aandrijving en we waren op een crossbaan met beetje modder zaten we altijd vast.
Daarna kregen we de W639 109 CDI met achterwiel aandrijving en nooit geen problemen meer waar de vivaro's en T5's stil kwamen te staan tokkelde de Vito lekker door.

Verder in de winter eigenlijk ook weinig problemen met de W639 109 cdi wel icm Winterbanden op 17 inch velgen
Wat onze nieuwe W639 113 CDI doet moeten we nog even afwachten
Gebruikersavatar
Johan Turbo
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 602
Lid geworden op: 08 apr 2013 16:36
Mercedes-Benz: ex C 32 AMG ex CLK 200 Kompressor Cabrio ex Sprinter 312D nu Sprinter 906 316CDI Ex Unimog 411
Locatie: regio Brussel

20 sep 2013 11:34

Bij een lege Vito kan je wat problemen hebben qua vertrekken op sneeuw.
Gooi enkele zakken zand helemaal achterin en dat probleem is al veel minder. Als het dan problematisch is gooi je een deel van de inhoud onder je achterwielen en je vertrekt toch.
didrickydo
Berichten: 220
Lid geworden op: 30 aug 2009 16:53
Mercedes-Benz: E500 Combi amg pakket

21 nov 2014 21:19

wat doet het verbruikt ongeveer van een vito v6 uit 2005 ?

ik ben mij ook aan het orienteren op een vito . ik rij nu een e500 combi en die maakt mij niet echt vrolijk bij het kijken naar de
verbruiksmeter.

is het verschil met een 115 cdi groot tegen over de 120 ?
Jheroen
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2013 10:41
Mercedes-Benz: Opel Vivaro 2.5 crewcab 2.5 cdti

26 dec 2015 10:54

Zo, mijn eigen topic weer eens nieuw leven inblazen...

Heb nog steeds de vivaro en kijk nog steeds naar wat anders, inmiddels is de nieuwe serie vito er al even en dat zie je goed aan de tweedehandsjes.

Ik lees dat de 116 met die 4 cilindermotor niet echt een goede keuze is blijft het nog steeds de V6 als beste keuze ook als je kijkt naar de bijtelling :? ?
Gebruikersavatar
rinusw210
Berichten: 172
Lid geworden op: 18 dec 2009 13:02
Mercedes-Benz: E320cdi face lift w114 280c vw caddy 1.9tdi dsg
Specialisatie: straten
Locatie: Veluwe

28 dec 2015 17:40

Ik rijd nu zelf sinds een half jaar in een vito v6 van 2012.
En ben blij dat ik voor een v6 ben gegaan.
Een ex zwager van me heeft sinds kort een 113 cdi gekocht uit 2010 maar die baalt ervan.
Vooral als ik ff langs kom :owja: :owja: en kwa verbruik doet de v6 niet veel onder van de 113.
Tot nu toe ben ik nog steeds een gelukkige v6 rijder.
Vrijheid is een vol getankte mercedes
Plaats reactie