S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe LEDs

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Forumregels
Alleen Mercedes-gerelateerd, anders in offtopic
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe LEDs

Berichtdoor MBenzNL » 14 dec 2011 23:56

Een paar weken geleden heb ik aan een S212 E250CDI gewerkt waar (zoals altijd) nog eea aan opties bij ingebouwd moest worden...de klant heeft specifiek gezocht naar een 4 cillinder diesel MET distronic (plus) in de juiste kleur en dus was de keuze dermate beperkt dat er niet precies datgene gevonden kon worden wat het had moeten wezen.
De volgende opties zijn er na import nog bij ingebouwd (alles origineel mercedes natuurlijk):
228 standkachel met afstandsbediening
282 skizak
518 Multi Media Interface (met extra kabel naar de comfort-telefoon aansluiting)
551 alarm
882 interieur sensor
nieuw type LEDs in de voorbumper (de rechte LEDs ipv de geknikte LEDs)

Wat bij deze auto weer nieuw voor mij was is dat er 212ers rondlopen ZONDER "umwalzpump" - dus zonder pompje die het koelwater rondpompt (iets wat er bij iedere 211er standaard in gezeten heeft)...aangezien die pomp nogal belangrijk is voor het functioneren van de standkachel, is die er dus extra bij ingebouwd.

Voor het kunnen monteren van een skiluik moest het volledige stalen rugleuning frame verwijderd worden omdat de standaard rugleuning een doorlopende stalen plaat heeft en geen opening om ski's door heen te steken.

Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
250julA01.jpg
de auto in kwestie (met oud type LEDs)
250julA02.jpg
de oud type LEDs van dichtbij
250julA03.jpg
de (neergeklapte) achterbank leuningen, hier nog zonder skizak
250julA04.jpg
de originele dak-bedien-eenheid zonder alarm
250julA05.jpg
de originele schakelaarlijst zonder standkachel schakelaar
250julA06.jpg
...en hier zit normaal dus altijd een "umwalzpump"
250julB01.jpg
half kale auto
250julB02.jpg
half kale auto
250julB03.jpg
half kale auto
250julB04.jpg
half kale auto (hier komt een andere DBE in met alarm functies)
250julB05.jpg
half kale auto (hier komt de standkachel te zitten)
250julB06.jpg
half kale auto (hier komt de alarmsirene te zitten)
250julB07.jpg
half kale auto (hier komt een brandstofleiding te lopen voor de standkachel)
250julB08.jpg
half kale auto (de kabel voor de opvoerpomp van de standkachel is al gelegd)
250julC01.jpg
de tank zonder aansluiting voor de standkachel
250julC02.jpg
de tank met verwijderd deksel waar de standkachel aansluiting op gemonteerd gaat worden
250julC03.jpg
de tank met aansluiting voor de standkachel
250julC04.jpg
de opvoerpomp voor de standkachel
250julC06.jpg
de ingebouwde sirene voor het alarm en de brandstofleiding voor de standkachel die naar voren loopt
250julC07.jpg
de ingebouwde standkachel
250julC08.jpg
standkachel waterslangen
250julC09.jpg
standkachel waterslangen
250julC10.jpg
en de extra gemonteerde "umwalzpomp"
250julD03.jpg
de ingebouwde Multi Media Interface
250julD05.jpg
de originele achterbankleuning zonder skizak doorvoer
250julD04.jpg
de nieuwe achterbank leuning met skizak doorvoer
250julE11.jpg
tactisch geplaatste foto

Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor MBenzNL » 14 dec 2011 23:56

en de rest van de fotos

greetingz,
Bijlagen
250julE01.jpg
achterbank leuning met gesloten skizak klep
250julE02.jpg
achterbank leuning met geopende skizak klep
250julE03.jpg
de skizak klep in de achterbank van de andere zijde gezien
250julE04.jpg
de aansluiting voor de multi media interface in het dashbordkastje met de extra kabel die naar de locatie van de telefoon cradle loopt
250julE06.jpg
de nieuwe dak-bedien-eenhied met extra alarm functies (& schakelaars)
250julE07.jpg
de nieuwe schakelaarlijst met extra standkachel schakelaar (in actie)
250julE08.jpg
met standkachel stikker
250julE09.jpg
met standkachel stikker
250julE10.jpg
de auto in kwestie vlak voor die weer opgehaald werd
250julE11.jpg
gewassen, gepoetst en met nieuw type LEDs
250julE07a.jpg
en het extra standkachel menu in het kombi instrument

Gebruikersavatar
rene_fb
Donateur
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 jun 2010 09:21
Mercedes-Benz: W210 E240
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor rene_fb » 15 dec 2011 00:14

Leuk projectje!

Maar toch een klein interesse vraagje:
De standkachel, wordt deze via CAN bus of via W bus aangestuurd? Als dit via CAN bus gaat, kun je er dan ook zo'n zapper of gsm module bij krijgen om deze van afstand te bedienen?

Gr, René
Gezocht: W210 gevarendriehoek (oude versie met wit vlak) | W220 W463 pre-MOPF standkachelschakelaar

Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 19:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Bas Timmermans » 15 dec 2011 00:17

Ikzie dat er bij de 212 weer kwistig met de nadenkit wordt gewerkt. Goeie zaak. Ik hoop in de toekomst een wagen te treffen die door jou onder handen is genomen.
Its beyond my control but, diesel rules!

Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor MBenzNL » 15 dec 2011 00:19

de standkachel is gewoon vie CANBUS gekoppeld met de auto (anders valt er ook geen tijd vanuit het KI in te stellen en is er geen terugkoppeling van/naar de schakelaar)

een GSM moduul is er altijd bij tussen te zetten - die stuurt dan de originele T100 ontvanger van de afstandsbediening aan

greetingz,

Gebruikersavatar
Mr.Atari
Donateur
Berichten: 115
Lid geworden op: 09 aug 2011 22:36
Mercedes-Benz: W210 320CDI / W202 220D / W168 160
Specialisatie: ICT
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Mr.Atari » 15 dec 2011 08:59

Een collega van me heeft een zelfgemaakte standkachel in een Ford Focus gebouwd. Zou dat ook niet mogelijk zijn in een willekeurige Benz? Hij heeft een filmpje gemaakt van zijn "bouwpakket". Is misschien aardig voor mensen die ook een standkachel willen in een auto waar deze niet leverbaar op is geweest. Kosten waren niet eens zo hoog had ik begrepen. Hij heeft een onderdeel uit een VW Caddy gebruikt...
Beter een ster op de neus, dan in de ruit.

Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor MBenzNL » 15 dec 2011 10:03

Mr.Atari schreef:Een collega van me heeft een zelfgemaakte standkachel in een Ford Focus gebouwd. Zou dat ook niet mogelijk zijn in een willekeurige Benz?

een standkachel is gewoon leverbaar voor deze auto's af fabriek...en webasto levert complete standkachel pakkette aan voor achteraf inbouw - ALEEN werken die webasto kits voor geen meter omdat die niet over CANBUS lopen (en dus werkt die kit net zo houtje-touwtje als de zelfbouw pakket van jouw collega)...het achteraf inbouwen van een volledig geintegreerde standkachel in een 212 gaat dus alleen maar met los bij elkaar gekochte onderdelen.

greetingz,

Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S212 200CDI - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Tom » 15 dec 2011 10:14

Zo te zien heeft deze 212 geen 3 zone airco (4 is volgens mij verleden tijd bij de 212) maar de "gewone" 2 zone airco. En de 2 zone versie heeft weer geen "rest"warmte functie (helaas). Zou het daar aan kunnen liggen dat dit exemplaar geen umwalzpomp heeft? De 4 212'ers die ik in het wagenpark heb momenteel hebben ook allen 2 zone airco en volgens mij ook allen geen pomp.

Verder weer puik werk :goedzo: . De ledjes vind ik geen verbetering maar dat is persoonlijk :D

Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor MBenzNL » 15 dec 2011 10:17

tomH schreef:Zou het daar aan kunnen liggen dat dit exemplaar geen umwalzpomp heeft?

jawel - dat EN het feit dat de auto geen verwarmde ruitesproeierpot had (dat hadden de overige E-klasses waarin ik een standkachel gebouwd heb allemaal wel)

greetingz,

Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 21:08

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Verwijderd13263 » 15 dec 2011 10:26

Die "abfahrtzeit" functie in de 212 is wel een stuk leuker in gebruik dan de manier hoe je op een 203/211 de standkachel moet inschakelen. Het probleem is dat je op de gok de standkachel moet aanzetten ik ga altijd maar uit van 45 minuten van tevoren ofzo.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.

Borguy
Berichten: 848
Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Borguy » 15 dec 2011 11:27

Verwijderd13263 schreef:Die "abfahrtzeit" functie in de 212 is wel een stuk leuker in gebruik dan de manier hoe je op een 203/211 de standkachel moet inschakelen. Het probleem is dat je op de gok de standkachel moet aanzetten ik ga altijd maar uit van 45 minuten van tevoren ofzo.


Als de jouwe ook 5kW kan leveren zoals die op de foto dan zou je met minder tijd ook moeten toekomen denk ik.
Zo'n "vertrektijd" is inderdaad veel gebruiksvriendelijker :goedzo:
Systeem zal misschien zelfs zelflerend zijn icm buitentemperatuur ?

Gebruikersavatar
Lecram
Berichten: 1947
Lid geworden op: 21 aug 2005 19:10
Mercedes-Benz: S212 E250 Elegance Estate 2011 | BMW i3 2014
Locatie: Barendrecht

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Lecram » 15 dec 2011 12:21

MBenzNL schreef:en webasto levert complete standkachel pakkette aan voor achteraf inbouw - ALEEN werken die webasto kits voor geen meter omdat die niet over CANBUS lopen (en dus werkt die kit net zo houtje-touwtje als de zelfbouw pakket van jouw collega)...het achteraf inbouwen van een volledig geintegreerde standkachel in een 212 gaat dus alleen maar met los bij elkaar gekochte onderdelen.

greetingz,


Wat bedoel je met 'werkt voor geen meter'? Kan de standkachelunit dan de verwarming niet aansturen?

Gebruikersavatar
tomira
Berichten: 213
Lid geworden op: 13 nov 2010 11:12
Mercedes-Benz: CL203 220 cdi facelift
Locatie: Antwerpen

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor tomira » 15 dec 2011 12:56

Verwijderd13263 schreef:Die "abfahrtzeit" functie in de 212 is wel een stuk leuker in gebruik dan de manier hoe je op een 203/211 de standkachel moet inschakelen. Het probleem is dat je op de gok de standkachel moet aanzetten ik ga altijd maar uit van 45 minuten van tevoren ofzo.


dus als ik het goed begrijp moet jij in de vroege ochtend met je ochtendjas aan de kachel drie kwartier van te voren aanzetten??? :sst:

Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 21:08

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor Verwijderd13263 » 15 dec 2011 13:00

Of gewoon net voor het douchen met de afstandbediening de standkachel aanzetten terwijl ik om 55 AMG eens te quoten; "in m'n blote leuter voor het raam sta" 8-)

Doorgaans weet ik 'smorgens hoe laat ik weg moet dus stel ik de timer gewoon een half uur voor vertrek in dat is ruim voldoende.

Maar ga ik naar de bios moet ik toch even rekenen hoe laat de film klaar is en de timer precies zo instellen dat de standkachel lekker een half uurtje heeft gedraaid en alles goed warm is in de auto. Een "abfahrtzeit" zou dan fijner zijn omdat de auto dat rekenwerk dan lekker zelf mag doen haha. Let wel; dit is dus een typisch voorbeeld van extreme luiheid danwel een ernstig luxeprobleem hihi.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.

Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 15767
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:37
Specialisatie: MB's v.a. 2000
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

Re: S212 E250CDI nu met STH, EDW&IRS, MMI, skizak en nieuwe

Berichtdoor MBenzNL » 15 dec 2011 13:05

Lecram schreef:Wat bedoel je met 'werkt voor geen meter'? Kan de standkachelunit dan de verwarming niet aansturen?

jawel...met de hulp van een half dozijn relais en 2 dozijn vliegende zekeringen die overal lukraak in de auto verstopt worden en met kabels die aan bestaande kabels geknepen worden...houtje-touwtje dus (net zoals vroeger bij de 123ers)
En omdat je nederlandse auto dan van zo'n fijn track&trace systeem voorzien is (omdat de verzekering dat verplicht stelt), gaat iedere morgen je alarm weer af omdat de auto een spanningsval detecteert terwijl die niet snapt dat er een standkachel aan het brullen is die een ventilator en umwalzpump aan het aansturen is - dus: werkt voor geen meter!

greetingz,