LPG toevoegen op Dieselmotor.

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

24 apr 2008 21:39

Ik heb een L407D uit 1982.

M616 motor 24000km gereden.

Het is de bedoeling om hier LPG op te gaan toevoegen + PPO.(puur plantaardige olie)

Waarom?

Diesel verbrand voor ongeveer 90%, de rest van de brandstof verlaat de cilinder door de uitlaat.

Dit komt omdat de druppeltjes ingespoten brandstof niet allemaal of geheel tot ontbranding komen door afkoeling in de cilinder, of omdat dan de uitlaatkleppen alweer opengaan, en ze er worden uitgedreven. Dit geeft de bekende roetvorming. Wanneer je nu LPG aan de ingezogen lucht gaat toevoegen, wat een tragere verbrandingstijd heeft, en dus langer blijft branden, worden alle restbrandstoffen ook verbrand wat de arbeidslag meer kracht geeft, en een toename van power geeft. De motor zal stiller gaan lopen, omdat het klopeffect wordt verminderd.

Door de betere verbrandig wat krachttoename betekend, kun je het gaspendaal iets terug nemen, voor de zelfde snelheid, dus diesel besparing.Je voegt wel een 20-30% LPG toe, maar dit is de helft goedkoper dan Diesel.de krachttoename van de motor kan tot 20Pk oplopen.De dieselbesparing zit ook rond deze waardes.Het bijkomende voordeel voor het milieu is dat de roetuitstoot voor 99% is verdwenen door de 99% verbranding van de dieselolie.

Het is niet aan te raden om zomaar de gaskraan open te draaien, en zien wat er gebeurd, wees daar wel van bewust. Het effct zal ongeveer hetzelfde zijn als bij de Oerknal. De kans bestaat dat de kop net een beetje wordt gelicht, en de kopakking lekkage gaat geven.Dus voorzichtigheid is zeker geboden.

Dus de eerste keer de kraan in de dampgasslang helemaal dicht draaien, en dan heel voorzichtig een beetje openstellen.

Als je daarbij ook nog eens een 2tanksysteem gaat bijvoegen voor rijden op PPO, dan is dit financieel een nog groter voordeel.Normaal heeft de zonebloemolie nogal een kleverig effect, en dat geeft dan vaak een restlaag in de motor bij onvolledige verbranding.het nadeel hiervan is dan dat op den duur je zuigerveren gaan vatzitten, wat tot slechtere compressie, verbranding leid, en op den duur je toch echt de motor moet gaan reviseren.

Men is al veel bezig om op PPO te rijden, en heeft hier dan ook al voorverwarmer op gezet, zodat de brandstof op een betrer anvaardbare dikte bij de brandstofpomp komt, dat geeft de pomp een langere levensduur, en de PPO is beter in te spuiten, doordat het dunner is.

Men doet ook wel dat de verstuiverdruk wordt bijgesteld naar een hogere druk, voor een betere verneveling, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.
het nadeel is als je dit gaat doen, en je gaat later och onverhoopt op 100% diesel rijden,(tijdens vakantie niet aan PPO kunnen komen bv.) je kans hebt dat het inspuitbeeld in de verbrandingskamer niet goed is, en te ver naar binnen spuit. Het gevolg is dan dat er gaten in je zuigers branden door de te hoge inspuitdruk.

Maar nu de opbouw.

Ik heb een LPG installatie uit een Golf mogen halen.De gastank heb ik achterin de camper geplaatst.De verdamper heb ik gisteren vorin de motorruimte gebouwd, moet deze nog aansluiten op het koelsysteem.Zat nog even met het probleem van de webasto, en extra waterpomp voor de iterieurverwarming. Water neemt de weg van de minste weerstand, dus na de pom plaatsen van de verdamper zal de kachel kortsluiten, en alleen de verdamper wordt verwarmt. Dus voor de pomp de inlaatslang bevestigen, en dan de uitgang op de retourleiding bij de motor.Er moet nog een gasleiding worden gelegd van de tank naar de motoruimte.Er zit een afsluiter op de verdamper.Deze ga ik geruiken, wanneer de motor loopt dat deze wordt ingeschakeld. ook komt er een schakelaar op het dashbord om het zaakje helemaal af te kunnen sluiten. Dan nog de dampgasslang aanbrengen, en een mengstuk plaatsen in de luchtinlaatslang.

Het voordeel van een M616 motor is dat deze een gasklep heeft in het inlaatspruitstuk.

Wanneer de opengaat wordt er meer lucht aangezogen, dus ook meer LPG, bij het sluiten zal er een onderdruk worden gevormd in het inlaatspruitstuk, door de minder toegevoerde lucht. Bij een normale diesel is dit minder af te regelen, omdat de gaschuif ontbreekt.

Mijn vorderingen houd ik bij in dit topic.Wanneer jullie aanvullingen, verbeteringen, ervaringen hebben, graag er bij plaatsen. Het is een leuk project, het wordt ook al in de vrachtwagen techniek toegepast, ervaringen zijn er wel, dit werkt dan met computer gestuurde injectie door Gastronic, maar om het zelf te doen zonder een computer gestuurde unit is een uitdaging.



Groet jan.
Bijlagen
Het totaal plaatje van de verdamper net stelschroef e.d.
Het totaal plaatje van de verdamper net stelschroef e.d.
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

24 apr 2008 21:43

De onderdelen gehaald bij Adrie Schouten in Heerenveen, de gasman van Friesland.Geschikte lui, en bereid om mee te denken. Ook willen ze wel een handje helpen als het nodig is, en zeer belangstellend voor de toepassing en de resultaten.



Maar thuisgekomen eerste even uitgestald voor de foto, en toen onder de camper gekropen, en de gasleing aangelegd. Deze zoveel mogelijk aan de binnenzijde van de chassisbalken gelegd, zodat deze niet beschadigd kan raken door takken, stenen o.i.d., en er niets achter kan blijven haken.

Bij de verdamper de leiding klaar gelegd, deze zal door Adrie Schouten worden aangesloten, ivm. het vensen van het uiteinde van de leiding. Zo ook bij de tankaansluiting. Ook zal hij de buitenaansluiting voor de tanknippel er voor mij inponsen.Op de foto hangt ie nog aan tyrips, maar dat wordt nog verholpen.

Met de stelschroef in de dampgasslang, zie foto's onderaan de pagina, wordt de hoeveelheid LPG toevoer geregeld. Door deze eerst helemaal dicht te knijpen, en dan heel langzaam open te draaien op je gehoor/gevoel /intuitie, en natuurlijk gezond verstand, moet je hem afstellen. Niet te veel toevoegen, maar net genoeg. Jammergenoeg heb ik geen lambdasonde er in zitten, dan hadden ze kunnen meten hoe de afstelling is, maar misschien is dit nog een inbouwoptie? wie hier verstand, ervaring of wat dan ook van af weet laat je mening aub. horen. Heb hier zelf geen ervaring mee.

Morgen weer verder als het allemaal meezit, dan de waterslangen aansluiten, damgasslang zover als het kan klaarmaken, moet nog een mengstuk hebben die in het inlaatsysteem past.

misschien heeft iemand nog ergens een liggen?

Ik houd me aanbevolen.


Nou vanmiddag toch nog even bezig geweest.

De waterslangen aangesloten aan de af en toevoerleiding van de kachel.Hier T stukken tussen gezet, en aangesloten.

Alles is lekvrij.

Moeilijke plaatsen om te werken, maar met geduld kom je er wel.
Aan de achterzijde van de radiateur zat een inkeping waar de waterslang precies inpastte, waar ik de slang zo in kon klemmen, toch voor de zekerheid vastgezet met een tyrippie.
Toen de waterslangen klaar waren, ben ik maar doorgegaan met de dampgasslang.

deze moet dus rechtstreeks op de luchtinlaatslang worden aangesloten.Doordat er een behoorlijke onderdruk in de inlaatslang heerst heb ik besloten om er geen venturi/gasmengsstuk in te plaatsen. dit geeft weer een weerstand in de luchtinlaat, en omdat er een behoorlijke onderdruk heerst, zal deze de dampgas heus wel meesnuiven naar binnen.

Dus gewoon een knelkoppeling 15mm van de waterleijding gebruikt om hier op de inlaatbuis aan te sluiten.

Even in het hok neuzen, (wie wat bewaard die heeft wat, NOU EN IK HEB WAT!!!!!) en daar vond ik een passende moer met een grote platte kant, zodat deze mooi afsluit tegen de binnenkant buis, en scheuren hiervan voorkomt. gaatje gemaakt, en daardoor de knelfitting gezet, daarop verder gewerkt met een stuk pijp 15mm en daarop weer een bocht. Zo kom ik weer behoorlijk in de lijn van de verdamper, waar de slang naar toe moet.

De Stelschroef waarmee ik straks de hoeveelheid LPG ga mengen er gelijk tussen gezet, zo dat deze handig in te stellen is. Leiding goed vast gezet, zodat deze weinig trilling heeft, en zo alles bevestigd dat je overal nog goed bij kunt, dieselfilter, kleppendeksel, radiateur e.d.

Foto's zeggen vaak meer dan tekst.

Nu nog de afsluiter aansluiten op 12 volt.

Draden heb ik inmiddels al getrokken, nog even een goede schakelaar halen, en dan moet het lukken. Dan naar Adrie Schouten in Heerenveen om de vlensjes aan de gasleiding te laten persen, en de vulnippel even door het blik stansen, dan kan het feest beginnen.

Ik hoop volgende week operationeel te zijn.

Groet Jan.
Bijlagen
De onderdelen die ik nog nodig had.
De onderdelen die ik nog nodig had.
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

24 apr 2008 21:49

Hier nog even een fot0 van het hele beest waar het over gaat. 8-)
Bijlagen
~DSC00881.jpg
Laatst gewijzigd door Janbenz1 op 02 mei 2008 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Gebruikersavatar
JorisX
Berichten: 127
Lid geworden op: 10 jun 2007 12:53
Mercedes-Benz: E 290 turbo diesel W210
Locatie: Belgie

24 apr 2008 21:52

mooie camper met mooie techniek !
Gebruikersavatar
MarcoV8
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 30 nov 2005 13:09
Mercedes-Benz: E200 2016
Locatie: Zuid-Gelderland

24 apr 2008 22:11

Interessant. Wees voorzichtig!
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 apr 2008 11:29

Jan,

Interessant concept, ben je ook actief op PPO.nu ? Daar zit ook een LPG injectie freak icm met PPO.
Maar waarom 2 tank, die OM616 heeft een lijnpomp, dus eentank is mogelijk, of heb je twee tanks om een grotere actieradius te hebben.

Die hogere inspuitdruk is volgens mij niet zo'n probleem, PPO moet beter verneveld worden en dan is die hogere druk een must. Het rijden op diesel heeft hier geen schadelijke gevolgen voor....vraag het eens aan Nero op Ppo.nu, die zit in de diesel revisie van vnl pompen en die heeft ontzettend veel know-how. Hij heeft mijn verstuivers ook gereviseerd voor een schappelijk prijsje.

Groet,
Ingmar

Die ook op PPO rijdt met een L207 uit 1982 met een een-tankombouw, en helaas nog steeds bezig is om zijn W210 E290 naar tweetank om te bouwen.
Gebruikersavatar
Evo
Berichten: 2237
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:59
Mercedes-Benz: S212 E200, Ex; W211 E220cdi, W210 E200cdi, W124 E220, W202 C180, 4x W201 190e-190d
Locatie: Drenthe

25 apr 2008 11:44

Erg gedurft, maar heel interessant. Kan je uit ook uitzetten in een blokschema idee?

mvg Wim
pedal to the metal
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 apr 2008 11:46

Gebruikersavatar
Evo
Berichten: 2237
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:59
Mercedes-Benz: S212 E200, Ex; W211 E220cdi, W210 E200cdi, W124 E220, W202 C180, 4x W201 190e-190d
Locatie: Drenthe

25 apr 2008 12:00

ingmar schreef:Wim,

http://www.gasotronic.nl/index.php?page=bifuel

Groet,
Ingmar
als luie in opleiding WTBer kan ik daar wat mee! niet te veel lezen, gewoon volgen

tnhx!
pedal to the metal
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

25 apr 2008 13:30

Ingmar,

Ik ben ook actief op het PPO forum, maar de laatste tijd iets minder.
Komt wel weer.
2 tanksysteem voor de webasto, die wil alleen maar op diesel, en voor de actieradius inderdaad.
De pomp zit ik niet zo over in, die kan het wel hebben.
Ik zal niet op 100% PPO gaan rijden, maar mengen met Diesel.
Waarschijnlijk een mengsel van 70% PPO, 30% diesel.
De naam Nero komt me wel bekend voor, dus ik zal ook weer eens op PPO forum neuzen.

Groetnis Jan.
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

25 apr 2008 13:56

Jan,

Het is dus een old-timer met Tri-fuel systeem, milieuvriendelijk en groot. Ja die standkachels doen het niet zo best op PPO...ik weet er alles van.. :lol:

Groet,
Ingmar
Gasotronic GmbH
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2008 18:02

01 mei 2008 18:06

ingmar schreef:Wim,

http://www.gasotronic.nl/index.php?page=bifuel

Groet,
Ingmar
Voor alle duidelijkheid dit systeem is met 2 patenten door ons gepatenteerd.

Cees H. heim
Direkteur
Gasotronic GmbH
Fallenriede 14
Holdorf - Duitsland
www.gasotronic.de
Gebruikersavatar
Evo
Berichten: 2237
Lid geworden op: 25 okt 2005 12:59
Mercedes-Benz: S212 E200, Ex; W211 E220cdi, W210 E200cdi, W124 E220, W202 C180, 4x W201 190e-190d
Locatie: Drenthe

02 mei 2008 09:40

Gasotronic GmbH schreef:
ingmar schreef:Wim,

http://www.gasotronic.nl/index.php?page=bifuel

Groet,
Ingmar
Voor alle duidelijkheid dit systeem is met 2 patenten door ons gepatenteerd.

Cees H. heim
Direkteur
Gasotronic GmbH
Fallenriede 14


Holdorf - Duitsland
www.gasotronic.de
Patent... voor duidelijkheid heren en dames, niet stiekem in je schuur na bouwen en verkopen. :onderhoud:

het is een vernuftigsysteem, maar is het niet zo dat men behoorlijk wat kennis in huis moet hebben om een dergelijk systeem aan te schaffen?

groetjs Wim!
pedal to the metal
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

02 mei 2008 21:57

Hallo Cees,

Het systeem wat ik er op bouw lijkt waarschijnlijk niet op het systeem wat jullie leveren, en patenten op hebben.
En ik doe het voor mij zelf en niet voor derden, dus ik denk niet dat ik in jullie vaarwater zit, is ook zeker niet mijn opzet. 8-)

Maar misschien heb je nog goede adviesen, ik houd me aanbevolen.
Verbeteren kan altijd.


groetjes Jan.
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Gebruikersavatar
Janbenz1
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 apr 2008 21:22
Locatie: Drachten

02 mei 2008 22:14

Inmiddels heb ik het systeem zover klaar.
De schakelaar op het dashboard gebouwd, waar ik de tankafsluiter en de verdamper mee aan en uit kan zetten. :applaus:

De spanning haal ik van het relais wat er voor zorgt dat beide accu's geladen worden, en wanneer je de motor stop zet dat de startaccu niet wordt leeggetrokken.
Dus dan valt de stroom weg van schakeldraad.
Dus wanneer de motor uislaat, is de stroom verbroken.
Dit is als veiligheid ingebouwd, om bij een aanreiding een explosie te voorkomen. :S

Ook wordt er een schakelaar op de gasregelstangen geplaatst, zodat bij stationair draaien van de motor, de verdamper uit staat.
En er komt een vacuum geregelde afsluiter die wanneer de gasklep gesloten , deze klep geheel afsluit waardoor er geen dampgas wordt geleverd,om gasophoping te voorkomen.

deze klep wordt bediend door de vacuumslang die ook naar de brandstofpomp gaat, en deze afsluit bij het gasloslaten.
Er zit in de gasklep een hele kleine doorlaat, waardoor er dan nog lucht in het inlaatspruitstuk kabn komen.
Hierdoor wordt er een heel hooh vacuum gezogen in dit gaatje, en daar zit ook de aansluiting van de vacuumslang die naar de pomp gaat.
Hier pak ik een aftakking van en wordt de afsluitklep door bediend. :o

Een heel verhaal, misschien wat omslachtig beschreven, ik hoop dat jullie het nog begrijpen. :oops:

De luchtinlaat van de dampgas heb ik inmiddels ook aangepastzie foto.
Door deze iets te verdraaien kun je een beetje invloed uitoefenen op het vacuum.
Wanneer je deze met de platte kant naar het luchtfilter draait, zal je aan de achterkant een groter vacuum krijgen, wat de verdamper meer activeert.
Bijlagen
Mjya8XmGd1PgesoANzwQX4XFvttric0-0300[1].jpg
Groetnis fan Jan, ût Drachten
We zwaaien
Plaats reactie