S205 AMG line: onderstel 486 vs 677 ?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

19 feb 2017 13:29

Ik zou een C220d break AMG Line willen bestellen. Ik dacht dat die standaard met het sport onderstel (486) kwam. Het lijkt er echter op dat dat niet bepaald de meest aanbevolen ophanging lijkt te zijn.
1. De online configurator van Mercedes blijkt standaard het gewone comfort onderstel (485) te kiezen, en je moet zelf expliciet sportonderstel aanduiden.
2. Eén dealer gaf mij een offerte en daarop stond gewoon het verlaagde comfortonderstel (677) terwijl we het eigenlijk niet over het onderstel gehad hadden (ik ging er van uit dat AMG Exterieur by default met 486 zou zijn).
3. Een andere dealer, waar ik wel expliciet 486 vroeg, zei me dan weer dat ik beter 677 kies, omdat 486 heel vermoeiend rijdt en je na een lange rit allesbehalve uitgerust op je bestemming aankomt.

Momenteel rijden we met een BMW 320d, en daarvan is de ophanging alleszins een pak sportiever dan van de C220 CDI Avantgarde (S204 fl) die we daarvoor hadden. Ik merk wel dat het harder afgeveerd is, maar ervaar het niet echt als lastiger/vermoeiender rijden... Dus het mag liefst zo dicht mogelijk bij dat BMW onderstel aansluiten.

Vroeg me dus af wat hier de meningen en ervaringen zijn van dat AMG sportonderstel en dan in vgl met het verlaagde comfortonderstel. Heb nog geen proefrit kunnen doen..
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

19 feb 2017 13:37

Ik vind een Estate met comfort vering snel doorslaan bij het vlot nemen van drempels. Veert dus soepel de hele veerweg in en uit. Zelf vind ik dat niet prettig en zou ik kiezen voor wat stugge vering.
Greetz Raimon

➡️ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⬅️

Contactformulier Louwman Gorinchem
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

19 feb 2017 14:15

Ook de wielmaat is van grote invloed. Onze 19" zomerset is beduidend harder dan de 18" winterset. De rubbersamenstelling zal vast ook een heel klein beetje meespelen maar lijkt me niet daadwerkelijk écht waarneembaar.

De 17" vind ik persoonlijk véél te week. 19" is gewoon fijn voor mij en steviger dan een BMW 3-serie.
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

19 feb 2017 14:27

Borgmonster schreef:Ook de wielmaat is van grote invloed. Onze 19" zomerset is beduidend harder dan de 18" winterset. De rubbersamenstelling zal vast ook een heel klein beetje meespelen maar lijkt me niet daadwerkelijk écht waarneembaar.

De 17" vind ik persoonlijk véél te week. 19" is gewoon fijn voor mij en steviger dan een BMW 3-serie.
Bedankt voor de interessante feedback. Was inderdaad nog de maat vergeten te melden. De AMG Line komt immers met 18" velgen, terwijl de oude Avantgarde, maar zelfs ook onze BMW3 nu, 17" velgen hebben.
Kortom:
* tot 2016: S204 220d Avantgarde met 17" velgen en standaard onderstel (aan de prijslijst destijds te zien had je toen enkel Agility Control, i.e. comfort 485 of een sportonderstel 486, maar dus geen verlaagde Agility Control 677)
* 2016: BMW 320d met 17" velgen en standaard onderstel
* 2017: S205 C220d AMG Line met 18" velgen, en wordt dus wellicht met sportonderstel 486.

PS: voor alle duidelijkheid: jij hebt ook sportonderstel dan ? want stond niet expliciet in jouw post. EDIT: ondertussen elders hier gevonden dat je blijkbaar Airmatic hebt, wat het natuurlijk wel moeilijker vergelijken maakt...
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3825
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

19 feb 2017 14:45

Weet ik niet zeker. Mijn C350e heeft wel Agility Control. Meestal rijd ik in de C stand (comfort), maar op de snelweg vaak in S (sport) of S+.
De C350e heeft dacht ik een verlaagd onderstel ten opzichte van een standaard C klasse. In de S en S+ stand zakt het nog iets verder lager. Het onderstel (schokbrekers en/of veren) zal vast ook iets aangepast zijn vanwege het zware accupakket.

Misschien dat iemand anders hier kan uitleggen of Agility Control ook als sportinfrastructuur kan worden beschouwd met daarnaast de Comfort stand als optie? In dat geval zou ik Agility Control aanraden omdat dat op slechtere wegen toch wat prettiger kan zijn. Dat scheelt namelijk enorm als je over kinderkopjes rijdt! Dáár is de S stand toch wat te straf, vind zelfs ik...

[edit]: inderdaad airmatic. Is dat los van Agility Control of horen die twee standaard bij elkaar?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

19 feb 2017 15:01

Borgmonster schreef: Misschien dat iemand anders hier kan uitleggen of Agility Control ook als sportinfrastructuur kan worden beschouwd met daarnaast de Comfort stand als optie? In dat geval zou ik Agility Control aanraden omdat dat op slechtere wegen toch wat prettiger kan zijn. Dat scheelt namelijk enorm als je over kinderkopjes rijdt! Dáár is de S stand toch wat te straf, vind zelfs ik...

[edit]: inderdaad airmatic. Is dat los van Agility Control of horen die twee standaard bij elkaar?
Mercedes heeft het door hun naamgeving enorm verwarrend gemaakt. Er zijn namelijk 4 mogelijke onderstellen :
* Agility Control (485) : is het standaard onderstel bij het Standaard of Exclusive exterieur. Deze zet de auto het hoogst.
* verlaagd Agility Control (677) : is het standaard onderstel bij het Avantgarde exterieur. Optioneel kan je bij Avantgarde ook gratis kiezen voor 485.
* Sport (486) : is het standaard onderstel bij het AMG Line exterieur, en is ongeveer even verlaagd als 677. Optioneel kan je bij AMG Line ook gratis kiezen voor 677 of 485 (en in de praktijk blijkt dit dus vaak al dan niet bewust het geval te zijn).
* Airmatic (483) : is enkel standaard op een C350E (ongeacht exterieur lijn). Dit onderstel kan op verschillende manieren ingesteld worden (en heeft dus variabele hoogte) via de Agility Select knop.

Het is vooral die 'Agility Control' naamgeving die zo verwarrend is, zeker omdat die modus-knop 'Agility Select' heet. Agility Control is dus gewoon een vast onderstel dat gebruik maakt van een tweevoudige demping, maar dus helemaal niet te tweaken valt. Als men spreekt over 'comfortonderstel' is het dus ook dat onderstel dat bedoeld wordt. Ik zie nu trouwens in de folder van de S204 dat toen ook al sprake was van het Agility Control onderstel.

Een van de verkopers beweerde overigens dat die Agility Select knop ook de afvering van het sportonderstel instelt, maar ben eigenlijk vrij zeker dat dat niet het geval is. Genoeg threads en info online gevonden die bevestigen dat die knop bij het onderstel enkel iets doet met Airmatic. Bij een automaat varieert die knop ook de schakelmomenten. In mijn geval (met een manuele bak), gaat die knop dus nog enkel de gas-respons en stuurbekrachtiging variëren.
pim.r
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 sep 2014 00:07
Mercedes-Benz: S205 C220cdi Estate / W176 A180CGI / W163 ML55 AMG
Specialisatie: Transport
Locatie: Berkel en Rodenrijs

19 feb 2017 20:41

Hi,
Ik heb de S205 220cdi met AMG in/exterieur, dit is automatisch de combi met onderstel 486.
Auto is standaard afgeleverd met AMG 18" runflat wielen. Persoonlijk voor mij veel te hard.
Bij eerste banden wissel laten veranderen naar zonder runflat, wat vele malen beter rijdt, niet te hard niet te soft maar gewoon strak.
In de winter op 17" en dat is idd soft.
Het agility select knopje doet naar mijn gevoel niets met het onderstel....
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

20 feb 2017 08:06

pim.r schreef: Auto is standaard afgeleverd met AMG 18" runflat wielen. Persoonlijk voor mij veel te hard.
Goed dat je dit meldt, zodat ik er ook op kan letten en expliciet de juiste banden kan vragen.
De offertes die ik van de dealers kreeg lijken zonder runflat. Heb er eens de Mercedes prijslijst bij genomen en blijkbaar is runflat sowieso een optie en enkel gratis op 19" velgen. Dus met de standaard AMG Line velgen zou hiervoor betaald moeten worden.
Echter, de optielijst die ik van de leasing maatschappij kreeg, vermeld wél Runflat als onderdeel van AMG Exterieur. Zal het dus alleszins goed in de gaten moeten houden bij bestelling.
Eelco77
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20 feb 2017 11:47

pim.r schreef:Hi,
Ik heb de S205 220cdi met AMG in/exterieur, dit is automatisch de combi met onderstel 486.
Auto is standaard afgeleverd met AMG 18" runflat wielen. Persoonlijk voor mij veel te hard.
Bij eerste banden wissel laten veranderen naar zonder runflat, wat vele malen beter rijdt, niet te hard niet te soft maar gewoon strak.
In de winter op 17" en dat is idd soft.
Het agility select knopje doet naar mijn gevoel niets met het onderstel....
Ik heb mij laten vertellen dat in de meeste gevallen er in NL er geen runflat banden worden geleverd.
Behalve voor de diesels omdat daar ivm de Adblue geen ruimte is voor de kit in de kofferbak.

Verder heb ik vaker dan verwacht in Duitsland een Avantgarde exterieur gezien maar dan met een 485 comfort onderstel. Dat is echt iets om op te letten, want heel fraai staat het niet.
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

20 feb 2017 13:31

Eelco77 schreef:Behalve voor de diesels omdat daar ivm de Adblue geen ruimte is voor de kit in de kofferbak.
Dat lijkt me toch niet te kloppen, want heb hier (België) bij een dealer een C220d gezien, en die had zo'n Tirefit kit onder de kofferbodem zitten (en dan nog was er extra plaats).
pim.r
Berichten: 66
Lid geworden op: 24 sep 2014 00:07
Mercedes-Benz: S205 C220cdi Estate / W176 A180CGI / W163 ML55 AMG
Specialisatie: Transport
Locatie: Berkel en Rodenrijs

20 feb 2017 17:22

Ik heb de S205 220cdi met AMG in/exterieur, dit is automatisch de combi met onderstel 486.
Auto is standaard afgeleverd met AMG 18" runflat wielen. Persoonlijk voor mij veel te hard.
Ik heb de uitvoering als TS wil bestellen, deze is standaard geleverd op runflats, en dat heeft een impact op het rij comfort.
De diepere gedachte achter het wel of niet standaard maken heb ik niet kunnen doorgronden. :$
Mercur
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 okt 2011 13:49
Mercedes-Benz: EQB 350 Luxury Line

20 feb 2017 17:40

pim.r schreef:De diepere gedachte achter het wel of niet standaard maken heb ik niet kunnen doorgronden. :$
MIsschien verschilt het van land tot land ? Kan zijn dat de leasing maatschappij hun info ergens centraal halen en verkeerdelijk de info van een ander land gebruikten...
EDIT: zou inderdaad kunnen. Op de mercedes.be configurator kan ik immers runflats kiezen mits meerprijs. Op de mercedes.nl configurator is dat helemaal geen optie, dus mogelijk standaard geleverd. Ook het gekozen onderstel is anders, op mercedes.nl krijg je gewoon het sportonderstel aangevinkt met een AMG exterieur, zoals het dus ook hoort.
Plaats reactie